aktualizacja magento

Magento 2 – dlaczego aktualizacje są konieczne?

E-commerce, Magento Handbook

Magento 2 to zaawansowany silnik eCommerce, który został stworzony w 2008 roku. Od tego momentu jest cyklicznie rozwijany i aktualizowany. Wraz z procesem udoskonalania, w systemie udostępniane są nowe funkcjonalności, które odpowiadają potrzebom nowoczesnych sklepów online. Kolejne wersje Magento to także naprawa wykrytych błędów w kodzie czy dodatkowe zabezpieczenia przed atakami hakerów.

Aktualizacje potrafią być uciążliwe i często odkładane w czasie. Prowadząc biznes online warto jednak dbać o to aby korzystać z najnowszych dostępnych rozwiązań. Dlaczego więc systematyczna aktualizacja Magento 2 jest konieczna dla prawidłowego funkcjonowania sklepu online? Poniżej przedstawię argumenty, które sprawią, że już nigdy nie będziesz odkładał tej czynności w czasie.

Bezpieczeństwo

W obecnych czasach świadomość o zagrożeniach czekających w sieci jest coraz większa. Informacje wrażliwe, ochrona danych osobowych, RODO, to terminy coraz bliższe również klientom Twojego sklepu online. W związku z tym warto nie być obojętnym na te kwestie i zadbać o to, aby eCommerce został zabezpieczony przed wyciekami, lukami bezpieczeństwa czy działaniem niepożądanych osób.

Nawet bardzo dużym i rozwiniętym markom zdarzają się sytuacje gdy coś zawodzi. Informacje o takich incydentach co jakiś czas dostępne są w mediach i potrafią mieć bardzo negatywny wpływ na zaufanie jakim klienci darzą firmę.

Dodatkowo, oprócz strat wizerunkowych, zaniedbanie bezpieczeństwa klientów naraża organizację na poważne konsekwencje finansowe, chociażby ze strony Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Rekordową karę, jakiej udzielono za zaniedbania w kwestii bezpieczeństwa danych było blisko 5 mln złotych.

Mimo wielkich starań programistów i specjalistów od bezpieczeństwa hakerzy często znajdują sposób w jaki mogą realizować szkodliwe działania. Warto tutaj wspomnieć o jednej z niedawnych podatności znalezionych w Magento – CVE-2022-24086 – o których informował m.in. serwis Sekurak.pl.

Kluczem do prawidłowego reagowania na takie sytuacje jest szybkie instalowanie udostępnionych przez twórców systemu – Adobe, łatek i patchy usuwających zagrażającą podatność. Warto wspomnieć, że prace nad bezpieczeństwem Magento to proces ciągły.

W wersjach od 2.4.3 do 2.4.5 zaimplementowanych zostało ponad 60 poprawek wspierających bezpieczeństwo, a wśród nich:

  • poprawki zapobiegające błędom klasy RCE (Remote Code Execution, błąd umożliwiający zdalne wykonanie kodu na atakowanym systemie),
  • zabezpieczenia przeciw błędom Cross-Site Scripting (XSS, możliwość osadzenia i wykonania dowolnego kodu JavaScript w kodzie aplikacji),
  • zapobieganie atakom DoS (Denial of Service – odmowa dostępu),
  • rozszerzone pokrycie reCAPTCHA,
  • wprowadzenie HTTPS jako domyślnego protokołu,
  • zaprzestanie trzymania identyfikatorów sesji w bazie danych Magento.

Wydajność

Często spotykanym problemem wśród dużych sklepów internetowych jest ich rozmiar. Stale rosnąca baza klientów, asortyment produktów, a także mnogość dodatkowych modułów potrafią mieć znaczący wpływ na wydajność sklepu.

Świadomi tych problemów developerzy Magento dokładają starań, aby wraz z aktualizacjami aplikacji, była ona lżejsza i pracowała szybciej. Aby to osiągnąć w wersjach 2.4.3 do 2.4.5 zostały wprowadzone następujące zmiany:

  • wprowadzono obsługę PHP 8.1,
  • zwiększono prędkość działania niektórych indexerów,
  • wprowadzono funkcję AsyncOrder zwiększającą wydajność przetwarzania zamówień 6 krotnie,
  • zaktualizowano wiele zewnętrznych bibliotek i zależności,
  • usprawniono walidację koszyka oraz procesy walidacji zamówień,
  • poprawiono czas wczytywania listy modułów,
  • zoptymalizowano zużycie pamięci podczas eksportu produktów.

Wszystkie te zmiany poprawiają ogólną wydajność aplikacji i sprawiają, iż skalowanie platformy nie wpływa w tak dużym stopniu na szybkość jego działania. Systematyczna aktualizacja może pozytywnie wpłynąć na doświadczenia i odczucia użytkownika podczas zakupów. Co w efekcie może sprawić, że klient chętniej wróci do Twojego sklepu.

Ulepszenie platformy i funkcjonalności

Aktualizacja Magento to również zmiany w samym kodzie źródłowym aplikacji. Uproszczenie logiki czy działania niektórych systemów sprawiają, iż nowsze wersje są łatwiejsze do rozszerzania o nowe moduły i wymagają często dużo mniejszego nakładu pracy specjalistów, a co za tym idzie zmiany na nich są tańsze.

W związku z zastępowaniem starych technologii przez nowe coraz trudniejsze może być znalezienie specjalistów, którzy będą potrafili i chcieli pracować na przestarzałej technologii. Problemem również może być ich dostępność – młodzi programiści nie zaczną nauki na przestarzałych wersjach.

Brak aktualizacji może również sprawić, iż kluczowe zewnętrzne moduły utracą oficjalne wsparcie i przestaną działać poprawnie. Pozostanie na nieaktualnej wersji platformy może wiązać się z ponoszeniem dodatkowych kosztów związanych z jej utrzymaniem.

Aktualizacje to często również źródło nowych funkcjonalności które mogą na nowo zdefiniować Twój sklep. W wersjach 2.4.3-2.4.5 wprowadzone zostały m.in.:

  • Page Builder dostępny dla Magento Open Source,
  • wsparcie dla PayPal Pay Later,
  • wprowadzenie Apple Pay,
  • wsparcie dla Elasticsearch 7.16 and OpenSearch 1.2,
  • wsparcie dla PWA Studio v.12.5.0,
  • wprowadzenie wbudowanego Google-Tag dla Google Analytics 4,
  • wsparcie dla Composer 2.2, TincMCE 5.10.2, and jQuery 1.13.1.
korzysci cyklicznych aktualizacji sklepow na magento

Podsumowanie

Powyższe punkty idealnie obrazują dlaczego regularne aktualizowanie Twojego sklepu powinno być sprawą priorytetową. Wymienione zmiany to jedynie część wprowadzonych nowości i aktualizacji. Już na ich podstawie można zauważyć, że płynące z nich korzyści są warte poświęconego czasu i pozwolą w przyszłości spać spokojnie.

Aktualizacja platformy eCommerce do najnowszej wersji ma kluczowe znaczenie dla witryny w kwestiach funkcjonalności, integracji z innymi systemami oraz cyberbezpieczeństwa.

Zawsze aktualna wersja platformy gwarantuje:

  • szybszy dostęp do innowacyjnych funkcji,
  • łatwiejszą konserwację i modernizację,
  • ciągłą elastyczność i dostosowywanie do indywidualnych potrzeb biznesowych,
  • znaczący wzrost wydajności i skalowalności,
  • sprawniejszą pracę i lepsze narzędzia dla programistów.

W świecie tak szybkich zmian Twój sklep nie może pozostawać w miejscu, a aktualizacje są nieuniknione i nie warto czekać z nimi do końca wsparcia danej wersji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.