Blog Aurora Creation

Optymalizacja SEO karty produktu – 10 sprawdzonych porad

Wprowadzenie

Maciej Kosierkiewicz

Maciej Kosierkiewicz


LATEST POSTS

5 najważniejszych trendów w mobile e-commerce 09th May, 2019

Progressive Web Apps (PWA) w Magento – wszystko, co powinieneś wiedzieć 04th April, 2019

Ecommerce

Optymalizacja SEO karty produktu – 10 sprawdzonych porad

Dodany w .

Zdobycie ruchu na swoim sklepie internetowym to niełatwe zadanie. Jednak nawet jeżeli jest on stosunkowo duży, to nie musi automatycznie przekładać się na większą sprzedaż. Co zatem można zrobić, aby poprawić taki stan rzeczy? Rozwiązanie tkwi w optymalizacji kart produktów.Ten artykuł przedstawia 10 porad, dzięki którym Twoje karty produktowe zaczną generować większą sprzedaż. Najpierw jednak przyjrzyjmy się, jakim szczególnym wyzwaniom należy stawić czoła.

Problemy napotykane w przypadku pozycjonowania produktów w sklepie internetowym

SEO w e-commerce wiąże się z dodatkowymi problemami, jakich nie ma miejsca w niekomercyjnych stronach.

  1. Tworzenie zróżnicowanych kart produktów
  2. Dbanie o kwestię przekierowań
  3. Upraszczanie zbyt rozbudowanych adresów URL do poszczególnych produktów
  4. Wyróżnienie swoich produktów w przypadku dużej konkurencji
  5. Duplikowanie treści
  6. Brak treści na stronie
  7. Brak opcji filtrowania oraz wyszukiwania produktów
  8. Brak opcji dodawania komentarzy i opinii odnośnie produktów

Ustalmy zatem, jakie są podstawy dobrej strony produktowej.

Jakościowa strona produktowa – podstawy

Na dobrą kartę produktu składają się następujące elementy:

  • Produkt –  jest on oczywiście głównym elementem całego procesu. To, co sprzedajesz, wpłynie znacznie na sposób, w jaki będziesz prezentował ów produkt.
  • Marka – od mediów społecznościowych po maile posprzedażowe, Twoja marka jest bardzo ważna. W wielu przypadkach klienci mogą kupować od Ciebie produkty, nie odwiedzając wcześniej nawet strony głównej sklepu. Odpowiednie komunikowanie oraz prezentowanie swojej marki jest dlatego tym bardziej ważne.
  • Copywriting (treści sprzedażowe) – odpowiednie opisy produktów oraz hasła sprzedażowe nie tylko zachęcą do kupna produktu, ale także pomogą w rozpoznaniu stylu Twojej marki.
  • Design strony oraz user experience – w tym aspekcie istnieje wiele niuansów. Elementy, które zawrzesz oraz sposób ich zaaranżowania, będą miały niebagatelny wpływ na konwersję.

Mając te podstawy, przejdźmy do 10 wskazówek, które pomogą Ci zoptymalizować swoje karty produktowe.

1. Zrozum swojego klienta

Na rynku e-commerce panuje duża konkurencja. Musisz wykorzystać najlepsze sposoby, aby dotrzeć do swoich klientów. Zdawanie się na domysły odnośnie ich potrzeb nie wystarczy. Poświęć zatem czas, by rozpoznać swoją niszę, tak aby następnie móc podjąć odpowiednie działania w aspekcie SEO.

Aby zatem zrozumieć swoją grupę docelową, zadaj sobie następujące pytania:

  • Jakie problemy starają się rozwiązać Twoi klienci?
  • Jakie wcześniejsze rozwiązania dla nich nie działały?
  • Gdzie Twoi klienci szukają rozwiązań?
  • W jaki sposób Twoje produkty zaspokajają ich potrzeby?
  • Dlaczego Twoje produkty są lepsze od tych oferowanych przez konkurencję?

Gdy już odpowiesz sobie na te pytania, będziesz w stanie wyszukać odpowiednie słowa kluczowe. Następnie w ten sposób znalezione frazy będziesz mógł użyć do tworzenia opisów produktów oraz działań związanych z content marketingiem.

2. Wyszukiwanie słów kluczowych

Twoim głównym celem jest dotarcie z produktem do swoich klientów. Aby tego dokonać, musisz niejako postawić się na ich miejscu. W ten sposób będziesz wiedział, jakie frazy sami wpisują, poszukując Twojej oferty. Na pewno pomoże tutaj odpowiednie ustalenie swojej grupy docelowej opisane w poprzednim podpunkcie.

Takie podejście wymaga wyszukiwania słów kluczowych dla każdego produktu z osobna. Wybierz dlatego swoje ulubione narzędzie do analizy słów kluczowych. Ciekawe możliwości daje darmowe Answer The Public. Wpisz zatem termin powiązany z Twoim produktem jak przykładowo „długa niebieska sukienka”. Poeksperymentuj z różnymi kombinacjami, aby ustalić, które działają najlepiej.

Wykorzystane narzędzie wygeneruje listę terminów powiązanych z Twoją ofertą. Przykładowo wspomniane Answer The Public dało następujące rezultaty:

Wykorzystaj następnie pozyskane rezultaty, aby stworzyć lub dostosować swoją ofertę. Jak widać, niektórych interesuje długa niebieska sukienka specjalnie na studniówkę. Możesz zatem użyć tej frazy i innych z nią powiązanych, aby stworzyć opisy produktów skierowane właśnie do tej konkretnej grupy odbiorców.

Sprawdź także, jak inne sklepy sprzedające podobne produkty się z tego wywiązują. Jakich terminów używają? Czy będą one pasować także do Twojej oferty?Jeśli zaś chodzi o markę, to pamiętaj, że odgrywa ona tutaj istotną rolę. Jeśli klienci podczas wyszukiwania wpisują markę Twoją lub danego produktu, zawieraj jej nazwę w opisach, nagłówkach itp.

3. Trzymaj się podstawowych zasad optymalizacji strony

Istnieje kilka standardów w optymalizacji SEO, które zawsze powinny być przestrzegane.

  • Meta opisy oraz meta tagi

Najlepiej, aby zarówno tytuł strony, jak i jej opis zawierały główne słowo kluczowe mniej więcej na początku frazy. Nie należy oczywiście popadać tutaj w przesadę i zamieszczać takich fraz jak najwięcej, gdyż byłby to niechlubny keyword stuffing.

Wszystko sprowadza się do tego, że tak zamieszczone frazy kluczowe dają Google znać, czego dotyczy dana strona. Jeszcze ważniejszy od samych kwestii technicznych jest fakt, że jeśli użytkownik zobaczy w opisie strony frazę, którą właśnie wpisywał, będzie bardziej chętny odwiedzić Twój sklep.

  • Wewnętrzne linkowanie

Umieszczanie linków do innych podstron Twojego sklepu zachęca klientów do dalszego zapoznania się z Twoją ofertą. Im dłużej pozostają oni w Twoim sklepie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że dokonają zakupu. Wewnętrzne linkowanie pomaga także bardzo w indeksowaniu  Twojej strony.

  • Rich snippets

Snippety pozwalają Google zrozumieć, jakie informacje znajdują się na każdej z Twoich stron. W rezultacie opisy Twoich produktów znajdą się znacznie wyżej, a sama klikalność tytułów także znacznie wzrośnie. Na schema.org  można znaleźć wiele snippetów związanych z recenzjami, cenami, dostępnością produktów itp.

  • Alt text

Każde zdjęcie zawarte na stronie produktowej powinno mieć zawarty alt text, który opisuje, co owo zdjęcie zawiera. Ów opis powinien być krótki, mieć sens oraz być jak najbardziej opisowy. Warto też zawrzeć w nim słowo kluczowe, lecz lepiej nie kopiować do niego fragmentów tekstu, które znajdują się w okolicach umieszczenia zdjęcia.

Alt text służy nie tylko w celach SEO, ale i pomaga osobom niewidomym lub słabowidzącym korzystającym z funkcji automatycznego czytania tekstu w zrozumieniu zawartości zdjęcia.

4. Zoptymalizuj zdjęcia produktowe

Jeśli kupujący nie może dotknąć i zobaczyć produktu, może mieć obawy przed jego zakupem. Właśnie tutaj pomagają liczne zdjęcia wysokiej jakości.

Każda fotografia powinna być wykonana w dużej rozdzielczości, aby umożliwić przybliżanie bez strat jakości. Warto wybrać takie zdjęcia, które pozwalają na zapoznanie się z jak największą liczbą szczegółów produktu, pokazując go z różnych stron.

Przykład:

Zwróć uwagę na powyższy przykład. Zdjęcie kurtki możemy łatwo przybliżyć, a do tego mamy 5 różnych zdjęć ukazujących ją od przodu, po bokach, z tyłu, a nawet wewnątrz.Jeśli jesteś gotów zainwestować nieco więcej w zdjęcia, bardzo dobrym rozwiązaniem są te wykonane w 360°.

5. Zawrzyj odpowiednie opisy produktów

Choć sam obraz jest wart więcej niż tysiąc słów, to jednak w przypadku kart produktowych same fotografie nie wystarczą.

Klienci chcą także dowiedzieć się więcej odnośnie produktu, który chcą zakupić. Dla 87% osób szczegółowe opisy produktów są bardzo ważne, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji zakupowej. Dobry opis powinien dlatego zawierać:

  • Odpowiedni tytuł.
  • Cenę oraz jej warianty.
  • Opis cech i elementów.
  • Materiał produktu.
  • Wskazówki odnośnie do utrzymania produktu.
  • Informacje o marce.
  • Rozmiar/wymiary/waga.

Zadbaj o to, aby opisy były pisane naturalnie i przystępnie, ale jednocześnie językiem korzyści. Same treści mają być przede wszystkim unikalne. Powiedz klientom, dlaczego powinni wybrać właśnie Twój produkt – same standardowe opisy katalogowe od producenta nie wystarczą.

Co w przypadku opisów produktów, które różnią się tylko jednym elementem (na przykład kolorem)?

Załóżmy, że sprzedajesz koszule tego samego rodzaju, ale w wielu kolorach. Czy koniecznie trzeba tworzyć osobne opisy dla każdej z nich?

Warto rozważyć, czy inwestycja będzie tego warta. Czy faktycznie unikalne opisy dla każdego innego koloru zwiększą sprzedaż niektórych wariantów, czy też każdy kolor osiąga i tak bardzo podobną sprzedaż?

Weź pod uwagę także to, że każdy wariant w formie nowego produktu na osobnej stronie z unikalym opisem będzie wpływał także na kwestie wysyłki. Czy każdy z nich będzie też traktowany jako osobna jednostka magazynowa?

Jeśli dany produkt występuje w zaledwie dwóch-trzech wariantach, zapewne nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć osobne opisy.

Co, jeśli danych wariantów jest nieco więcej? Zwróć uwagę na ten przykład.

Do każdego z zestawu koszulek da się przejść bez odświeżania strony. Nie zmienia się także URL – nie jesteś przenoszony na osobną stronę w przypadku innego zestawu kolorów czy też rozmiarów koszulek.

Te osobne strony oczywiście istnieją, jednak jest to ciekawe wykorzystanie JavaScript w celu polepszenia user experience. Gdyby wpisywać w wyszukiwarkę hasło związane z innym zestawem kolorów, to trafimy właśnie na ten poszukiwany kolor.

Pamiętaj, że Google nie lubi duplikacji, jeśli ma ona sztucznie poprawić wartość stron. Jeśli pojawia się ona w pewnym sensie „naturalnie”, to nie powinno to stanowić tak dużego problemu.

6. Jak najszybciej rozwiewaj wątpliwości

Karta produktu powinna zawierać wszystkie potrzebne informacje, aby kupujący nie musiał szukać ich gdzie indziej. Jeśli opuści on stronę produktu, niejako wybije się z całego procesu zakupowego.Warto w ten sposób zaadresować wątpliwości i sprawy formalne jak wysyłka, kwestia gwarancji, zwrotów itp. Na pewno pomoże klarowne przedstawienie, jak można skontaktować się z obsługą klienta, by zadać pytania związane z zakupem.

7. Zachęcające do działania CTA

Klient nie powinien mieć problemów z podjęciem ostatecznego kroku w procesie sprzedaży.

Po pierwsze, kolor przycisku CTA powinien kontrastować z resztą otoczenia. Już ten mały krok może mieć duże znaczenie dla wyników sprzedaży, jak to wykazał test przeprowadzony przez Hubspot. W eksperymencie czerwony przycisk CTA dawał o 21% lepsze rezultaty niż zielony.

Oczywiście nie będzie tak dokładnie w każdym przypadku – warto dlatego wykonywać testy A/B, które pomogą ustalić najlepszy wybór.Po drugie, znaczenie ma także umieszczenie przycisku CTA (Call to Action). Jeśli produkt jest stosunkowo prosty, przycisk powinien znajdować się above the fold, czyli w tym fragmencie strony internetowej, który wyświetla się tuż po jej otworzeniu. Pokazuje to poniższy przykład:

8. Dowód społeczny

Siłą rzeczy każda strona produktowa jest inaczej stroną typu landing page. Warto zatem „pożyczyć” od tej drugiej nieco najlepszych cech. Jednym z lepszych elementów jest dowód społeczny, czyli recenzje i opinie zadowolonych klientów.

Dlaczego takie rozwiązanie działa? Na nasze decyzje zakupowe mają wpływ opinie innych. Przed nabyciem nowego produktu zapoznajemy się z profesjonalnymi recenzjami czy też opiniami użytkowników, którzy dzielą się swoimi odczuciami na blogach i forach.

Z tego powodu świetnym rozwiązaniem jest ułatwienie klientom zapoznanie się z opiniami innych, przez zawarcie takiej sekcji na swojej karcie produktowej.

Taki zabieg jest zalecany zwłaszcza nowym markom, które w ten sposób mogą zdobyć zaufanie, stawiając pierwsze kroki na rynku.

9. Dostosuj stronę pod mobile

Użytkownicy mobilni są szczególnie zajęci – wykonują wiele zadań jednocześnie i mają znacznie mniejszą podzielność uwagi. Z tego powodu wygoda oraz przystępna nawigacja są szczególnie ważne w przypadku zakupów na urządzeniach mobilnych. Jeśli ich zabraknie, wyjdą z Twojego sklepu, aby wrócić na Facebooka czy Snapchata.

  • Zachowaj wszystkie informacje z wersji desktopowej

Wersja mobilna nie powinna być okrojoną wersją tej desktopowej. Zawrzyj te same przydatne dane. Dlaczego jest to ważne? 51% użytkowników telefonów dokonuje zakupu od sprzedawcy innego, od którego pierwotnie zamierzali. Z jakiego powodu? Ponieważ informacje przedstawione w innym sklepie były dla nich bardziej pożyteczne.

  • Ułatw zapoznawanie się ze zdjęciami

Zalecaną opcją jest takie ustawienie, dzięki któremu zoom pozwala na otworzenie zdjęcia w pełnym ekranie dzięki podwójnemu kliknięciu. Dodatkowo za pomocą dwóch kciuków użytkownik powinien móc powiększyć obrazy jeszcze bardziej.

  • Zastosuj przyklejony pasek nawigacji

Tzw. sticky navigation bar to pasek nawigacyjny, który pozostaje w stałym miejscu na górze ekranu podczas przewijania strony. Takie rozwiązanie nie tylko ulepsza nawigację, ale także utrzymuje najważniejsze informacje i funkcje stale na widoku. Na pasku powinny znajdować się przynajmniej: link do strony głównej, link do rozliczenia oraz przycisk „dodaj do koszyka”.

  • W listach opcji wyboru używaj ikon zamiast samego tekstu

Rozwijane opcje wyboru oraz jasno zarysowane przyciski są bardziej intuicyjne i łatwe w obsłudze za pomocą dotyku.

10. Upsell oraz cross-sell

Choć karta produktowa skupia się na sprzedaży jednego produktu, wykorzystaj także okazję na promocję innych.Przydatną techniką jest tutaj cross-sell. Załóżmy, że klient chce kupić buty. Zdecydował się już na konkretny zakup. Jeżeli są to buty eleganckie, będzie musiał o nie także dbać. Warto mu o tym przypomnieć i w produktach rekomendowanych przedstawić informacje o dostępnych pastach do butów, szczotkach itp. Możesz dodatkowo zachęcić go do zakupienia takiego zestawu (buty + szczotka + pasta), oferując mu rabat.

Świetnie robi to Amazon ze swoją sekcją „Frequently bought together”:

Z drugiej strony kupujący może niekiedy nie zdawać sobie do końca sprawy, jakiego produktu dokładnie potrzebuje. Podczas zakupów może sobie ustalić zatem rabat do przykładowo 200 zł. Tutaj w grę wchodzi upsell.

Gdy klient będzie przeglądał produkty w takim zakresie cenowym (np. buty do biegania) warto proponować mu w polecanych produktach droższe i lepsze wersje. Bardzo możliwe, że buty za 300 zł. zrobione z bardziej wytrzymałego materiału uzna za lepsze niż te tańsze, ale za to niższej jakości.

Podsumowanie

Na koniec jeszcze garść innych porad

  • pozytywne recenzje klientów znacznie zwiększają konwersję
  • zawrzyj przyciski do udostępniania w mediach społecznościowych, dzięki czemu klienci będą mogli sami promować Twoje produkty w różnych sieciach
  • przestarzałe strony produktowe niekoniecznie trzeba usuwać – jeśli dalej generują ruch, możesz użyć je do przekierowywania odwiedzających do powiązanych produktów
  • twórz jak najbardziej przyjazne użytkownikowi adresy URL, które przekazują jak najwięcej informacji o produkcie np: /kamizelka-meska-pikowana-z-kapturem-czerwona.

Optymalizacja skuteczności kart produktów to niełatwe zadanie. Podane w tym artykule porady to sprawdzone metody, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż. Jakiekolwiek działania nie podejmiesz, pamiętaj także o testowaniu oraz wykonywaniu eksperymentów. Tylko w ten sposób uda Ci się ustalić, co naprawdę działa i znacznie poprawia wyniki.

Maciej Kosierkiewicz

Maciej Kosierkiewicz

Niestety nikt jeszcze nic nie napisał. Może będziesz pierwszy?.
Komentarzy (0) ...
Navigation

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij