Pozycjonowanie sklepu internetowego na Magento 2 – jak zrobić to samodzielnie?
Z pewnością każdy właściciel eCommerce chce, aby jego sklep był widoczny w najwyższym punkcie wyszukiwarki. Dokonanie tego samodzielnie jest czasochłonne, lecz nie niemożliwe.
Poniżej znajdziesz przydatne wskazówki co i w jaki sposób zrobić, aby widoczność Twojego sklepu skorzystała bez użycia pomocy osób z zewnątrz.
- Jak samodzielnie wypozycjonować sklep na Magento?
- Narzędzia, które pomogą monitorować Twoje działania SEO.
- Jak nie popełnić błędów podczas pozycjonowania SEO?
- Korzyści pozycjonowania SEO sklepu na Magento.
Jak samodzielnie wypozycjonować sklep na Magento?
Po przeczytaniu poprzedniego artykułu już wiesz, że istnieją operacje, które możesz wykonać samodzielnie, aby Twój sklep otrzymał szansę zdobycia wysokiej pozycji w Google. Teraz przyszedł czas na wprowadzenie tych zmian w życie. Uwierz w swoje możliwości i zacznij obserwować korzyści prowadzenia eCommerce.
1. Zaplanuj strukturę strony.
Już podczas tworzenia witryny powinieneś przygotować mapę. Często pomijany element w początkowej fazie, jednak okazuje się niezbędny. Twój sklep internetowy powinien być intuicyjny i czytelny – tylko wtedy zachęci szeroką rzeszę klientów. Spójny i przejrzysty podział na kategorie i podkategorie ułatwi poruszanie się po witrynie i pomoże robotom Google w odpowiednim zaindeksowaniu.
2. Zadbaj o odpowiednie nagłówki
Z pozoru oczywisty element każdej witryny, jednak tutaj “diabeł tkwi w szczegółach”.
Nagłówek H1 – tytułowy, powinien występować w nazwach produktów lub kategoriach. To najważniejszy element całej zakładki, dlatego jego obecność powinna być jednorazowa. Treść nagłówka powinna zawierać słowa lub frazy kluczowe, które pozwolą na szybkie rozpoznanie przez algorytmy wyszukiwarek, a jednocześnie pozostawać przyjazna dla użytkownika.
Nagłówki od H2 do H6 – mogą zostać użyte kilka razy na jednej podstronie, jednak należy pamiętać o zachowaniu ich kolejności. W praktyce nawet nie jest konieczne stosowanie wszystkich mniejszych nagłówków. Używanie istotnych fraz w nagłówkach pozytywnie wpływa na ranking, ale to unikalne treści wyróżniają się na podstronie.
3. Zadbaj o unikalne treści
Jeżeli chcesz zwiększyć szanse na znalezienie Twojego sklepu poświęć chwilę na stworzenie bloga. Takie rozwiązanie pozwoli Twoim potencjalnym klientom trafić do sklepu nawet przypadkiem.
Co to oznacza w praktyce? Większość użytkowników zaczyna poszukiwania konkretnego produktu, w momencie posiadania “problemu”. Może być nim potrzeba zmiany kosmetyku czy wybór najlepszej karty graficznej. Aktywnie prowadzony blog może pośrednio doprowadzić użytkownika do Twojego sklepu. Angażujący content podzielony na akapity usprawni wyszukanie wzrokiem niezbędnych informacji w szybkim tempie, a zastosowanie w treści linków wewnętrznych, bezpośrednio przeniesie do karty produktu.
Pamiętaj! Skopiowane treści są źle postrzegane przez wyszukiwarki.
4. Koniecznie wypełnij Meta title i Meta description
Spraw, aby meta tagi przyciągały uwagę Twoich klientów. Opcję tę znajdziesz w sekcji head. Co następnie powinieneś zrobić? Nazwij je – pozostawienie pustego miejsca nie wpłynie pozytywnie na pozycję w rankingu Twojego sklepu. Umieść tam frazy kluczowe, które pomogą algorytmom odnaleźć witrynę, jednak pamiętaj, aby całe zdanie było przemyślane.
W Meta title dodaj chwytliwą nazwę Twojej firmy lub produktu używając do tego około 60-70 znaków. Natomiast tuż pod tytułem umieść Meta description – opisz w skrócie, na jakie potrzeby odpowiada oferta, która kryje się w linku. Opis meta jednak posiada pewne ograniczenia, pozwala na umieszczenie tekstu nie dłuższego niż 150 znaków.
Jako dodatkowy wabik możesz wykorzystać Call To Action (CTA) – popularne “zamów teraz”, “darmowa dostawa”.
5. Stwórz przyjazne adresy URL
Zadbaj o to, aby adresy URL Twojego sklepu na Magento mogły zostać zauważone przez roboty Google. Tworząc nowe linki wykorzystaj tylko jedno słowo kluczowe, którym masz na celu pozycjonowanie całej strony. W przypadku adresów URL mniej znaczy więcej. Stwórz krótką frazę, która opisuje docelową zakładkę. Takie działania ułatwią indeksowanie Twojej strony przez wyszukiwarki i wzbudzą zaufanie klientów.
np. https://nazwa_witryny.pl/nazwa_kategorii/nazwa_produktu
6. Nie obciążaj swojego sklepu na Magento – zoptymalizuj grafikę!
Czy zastanawiało Cię kiedyś, dlaczego strona ładuje się wolniej niż inne? Oczekujesz czasem na załadowanie grafiki tyle czasu, że masz ochotę wyjść i więcej nie wracać?
Jednym z powodów takiej sytuacji może być zbyt duża rozdzielczość grafik w stosunku do możliwości serwera i platformy. Przyczyn może być jednak więcej, ale to pozostawiamy w rękach specjalistów optymalizacji.
Jeżeli chcesz uniknąć takiej sytuacji w swoim sklepie, skompresuj pliki graficzne, tak aby zajmowały możliwie jak najmniej miejsca i zmień format w zależności wymaganej rozdzielczości.
7. Ostatni punkt na liście – przekierowanie 301
Zdarza się, że rezygnujesz z pewnych produktów w swoim sklepie z różnych powodów. Samodzielnie usuwasz je z widoku witryny, jednak przeglądarki nie zapominają. W przypadku braku strony docelowego adresu URL każdemu odwiedzającemu ukaże się zamiast witryny- “błąd 404”. Możesz się domyślić dalszych następstw.
Istnieje jednak rozwiązanie. Ustawienie przekierowania 301 bezpośrednio z panelu administracyjnego Magento. W praktyce niedostępna zakładka przekieruje użytkownika do podobnego produktu lub kategorii w sklepie.
Narzędzia, które pomogą monitorować Twoje działania SEO
Pierwszym krokiem do uzyskania sukcesu w rankingu wyszukiwarki jest optymalizacja. Jednak po wprowadzeniu wszystkich niezbędnych zmian konieczne jest stałe monitorowanie wyników.
Te darmowe narzędzia pomogą Ci zająć wysoką pozycję w wyszukiwarkach:
Google Analytics – jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do analityki, pozwala na śledzenie:
- śledzenie ilości osób odwiedzających stronę,
- ilości czasu poświęconego danej witrynie,
- ile podstron zostało odwiedzonych podczas jednego wejścia.
Google Search Console – specjaliści SEO nie wyobrażają sobie bez niego pracy. Narzędzie oferuje wiele możliwości:
- raporty dotyczące ilości zaindeksowanych na stronie treści,
- przedstawia frazy kluczowe, która wyłapała wyszukiwarka,
- dostarcza bieżących informacji o usterkach technicznych,
- wspiera w usuwaniu tych usterek za pomocą funkcji asystenta.
Chrome DevTools – narzędzie, które każdy znajdzie w przeglądarce Google.
Jego funkcje pozwalają na zdiagnozowanie głównych problemów z odpowiednim pozycjonowaniem sklepu, takich jak:
- usterki podczas wyświetlania zakładek w urządzeniach mobilnych
- zbyt długi czas ładowania strony.
Keyword Surfer – to darmowa wtyczka dostępna w Google. Jej główną funkcją jest wskazanie miesięcznej ilości wyszukiwanych fraz kluczowych. Z łatwością dostarcza informacji o ilości wyszukiwań bez ingerencji dodatkowego narzędzia analitycznego.
Jak nie popełnić błędów podczas pozycjonowania SEO?
W przypadku SEO więcej wcale nie oznacza lepiej. Wyszukiwarki posiadają własną politykę poprawnych i niedopuszczonych działań w tym zakresie. Wykorzystywanie wielu praktyk może nie przynieść zamierzonych efektów.
Działania, których bezwzględnie powinieneś unikać podczas pozycjonowania SEO sklepu na Magento – Black Hat:
- duplicate content – kopiowanie tekstów z innych stron automatycznie obniża unikalną wartość Twojej witryny,
- nadmierna ilość fraz kluczowych – pamiętaj, że z Twojego sklepu korzystają prawdziwi użytkownicy – spraw, by treść zachęciła ich do zakupu
- celowe ukrywanie treści – stosowanie tekstu w kolorze tła było popularną metodą jeszcze kilka lat temu na zwiększenie objętości tekstu i fraz kluczowych, które w efekcie tworzyły zlepek przypadkowych słów.
Dozwolone działania – White Hat SEO zapewnią Twojemu eCommerce wysoką pozycję w Google:
- pracuj nad wydajnością strony
- twórz treści dostosowane do użytkowników
- pozyskuj wartościowe opinie od swoich klientów
- buduj rozpoznawalność marki w Social Mediach
- korzystaj ze wskazówek pomocnych narzędzi
- zapewniaj bezpieczeństwo zakupów w Twoim sklepie – upewnij się, że eCommerce posiada aktywny certyfikat SSL
Korzyści pozycjonowania SEO sklepu na Magento
Skuteczne działania w zakresie pozycjonowania SEO mogą przynieść wiele korzyści każdemu eCommerce. Jednak należy wyróżnić co dokładnie oferuje długotrwała, intensywna strategia:
- zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach Google,
- większa ilość osób odwiedzających sklep,
- wzrost sprzedaży w przedsiębiorstwie, a co za tym idzie większe zyski,
- większa rozpoznawalność marki w sieci,
- większe zaufanie wśród nowych klientów.
Pozycjonowanie SEO to rozbudowane, wielokierunkowe działania, które sumiennie realizowane zgodnie z planem przynoszą korzyści dla sprzedaży w eCommerce. Jednak należy pamiętać, że opisane w tym artykule zagadnienia to jeszcze nie wszystkie możliwości optymalizacji. Jeżeli jesteś ciekaw dostępnych rozwiązań, dzięki którym Twój eCommerce będzie widoczny na samej górze wyników wyszukiwarki – zwróć się do specjalistów.