Jasna strona błędu 404. Jak sprawić, by działał na Twoją korzyść?

E-commerce, Marketing

Strona błędu 404 nie musi rodzić zakłopotania, będąc ponurym statystą sklepu online. Kilka kreatywnych zabiegów może ją zmienić w pomocnego handlowca, który samodzielnie pracuje na wzrost konwersji i spadek współczynnika odrzuceń na Twojej stronie.

W tym artykule dowiesz się:

  • Dlaczego użytkownicy trafiają na stronę z błędem 404.
  • Jakie zagrożenia dla Twojego sklepu niesie jej niewykorzystanie.
  • Jak działa zasada 3Z.
  • Dlaczego warto kreatywnie zaprojektować stronę błędu 404.
  • Na czym się skupić, aby była skuteczna.

Błąd 404. Dlaczego pojawia się na stronie?

Błąd 404 jest odpowiedzią serwera na niepoprawny adres url. Poszczególne cyfry komunikatu oznaczają:

  • 4 – błąd użytkownika, tj. błędnie wpisany adres lub wejście na nieistniejącą już witrynę.
  • 0 – błąd składnikowy.
  • 4 – komunikat o braku żądanego celu.

Kiedyś, gdy większość stron 404 wyglądała tak:

…użytkownikowi nie pozostawało nic innego, jak opuścić stronę błędu 404. Dziś coraz częściej są to oryginalne i angażujące witryny. Skąd taka zmiana?

Ciemna strona błędu 404

Wyobraź sobie, że wybierasz się do popularnego salonu meblowego, bo w najnowszym katalogu zobaczyłeś wymarzony fotel. Dzwoniłeś tam dwa dni temu, a sprzedawca powiedział Ci, że produkt jest dostępny.

Jesteś na miejscu. Otwierasz lekko skrzypiące drzwi. Odgłos Twych kroków niesie się echem w rozległym pomieszczeniu. Dokoła rozchodzi się zapach drewna i skóry. Kierujesz się w prawą alejkę, na odpowiedni dział, gdzie czekać ma na Ciebie wymarzony mebel i…

…nagle trafiasz do pustego boxu. Pytasz sprzedawcę, gdzie znajdziesz fotel, ale nie uzyskujesz odpowiedzi. Ani nie wyjaśnia, dlaczego zniknął, ani kiedy będzie. Po prostu oznajmia Ci, że nie fotela nie ma.

Co robisz w takiej sytuacji? Szukasz dalej czy wychodzisz? Podobny dylemat ma klient trafiający na standardową stronę 404, która nie mówi mu nic poza tym, że źle trafił.

Jak sądzisz – zostanie czy ucieknie?

Zasada 3Z

Aby zatrzymać użytkownika w witrynie, musi ona działać zgodnie z zasadą 3Z, tzn. wywoływać w nim:

  1. Zaciekawienie,
  2. Zainteresowanie
  3. Zaangażowanie.

Domyślna strona błędu 404, wyglądająca w np. w ten sposób:

https://mediamarkt.pl/page-404

…nie realizuje żadnego z punktów. Niesie za to 3 zagrożenia:

  1. Utratę potencjalnych i stałych leadów.
  2. Spadek współczynnika konwersji.
  3. Wzrost współczynnika odrzuceń.

Jak widzisz, kluczową kwestią jest nawiązanie i utrzymanie kontaktu z Klientem. Jak zasadę 3Z zastosować dla naszej page 404?

Jasna strona błędu 404

Carl Buehner powiedział, że ludzie mogą zapomnieć o tym, co powiedziałeś, ale nigdy nie zapomną, jak się przy Tobie czuli. Wyobraź więc sobie, że w przywołanej wcześniej sytuacji w salonie meblowym nagle pojawia się przed Tobą elegancki sprzedawca. Momentalnie przeprasza, bierze winę na siebie i rzuca zabawną anegdotę o fotelu i jego zniknięciu. Potem pyta, jak może Ci pomóc. Przy okazji wskazuje inne fotele w promocyjnych cenach. Proponuje też niewielki rabat na zakupy.

Nie poczujesz się wtedy otoczony opieką? Nie zaufasz sprzedawcy i nie zechcesz kontynuować wizyty? Może nawet coś kupisz.

Takim troskliwym ekspedientem ma szansę stać się strona błędu 404. Mądrze zaprojektowana może dostarczyć Ci następujących korzyści:

  • Zaciekawiać i angażować nowych klientów.
  • Budzić przyjemne emocje, które zapamiętają.
  • Zwiększyć współczynnik konwersji.
  • Zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Aby stworzyć atrakcyjną i funkcjonalną stronę 404, musisz pamiętać o tym, że obok efektu zaskoczenia klienci oczekują dziś przejrzystości, prostoty i szybkości. Dlatego skup się na dopracowaniu 3 elementów: grafiki, tekstu i nawigacji.

Jak stworzyć stronę błędu 404, na której zyskasz. 9 kreatywnych wskazówek

1. Grafika i komunikat

Humor okazuje się niezawodną bronią w walce z nieprzyjemnymi emocjami. Umieść na stronie błędu 404 zabawną grafikę i nawiązujący do niej komunikat. Zamień wrażenia negatywne na pozytywne.

https://www.militaria.pl/page-404

2. Zabawna historia

Większość ludzi lubi storytelling. Dlatego stwórz krótką historię, która w zabawny sposób wyjaśni błąd 404.
Prowadzisz sklep dla zwierzaków? Umieść zdjęcie smutnego psa z informacją, że bardzo Ci przykro, ale właśnie zjadł stronę. Sprzedajesz odzież? Osadź zdjęcie pralki i komunikat, że szukana strona wyprała się razem ze spodniami.

https://www.pdsa.org.uk/page-404

3. To Twoja wina

Przeproś i weź na siebie winę za to, że użytkownik zabłądził. Popularne komunikaty na stronach 404 to m.in., Ups, coś poszło nie tak, Nie znaleźliśmy strony, której szukasz, Przepraszamy, ale strona nie istnieje. Jeżeli pozwala na to profil Twoich Klientów, wysil się na coś kreatywniejszego, np. Ale wieje! Tu nie ma okien. Wejdź tutaj – będzie cieplej! (jeśli sprzedajesz stolarkę PCV).

https://home.pl/page-404

4. Strona 404 dopasowana do marki

Strona 404 powinna mieć duszę. Pasować do tego, czym się zajmujesz. Zaprojektuj ją zgodnie z szatą graficzną Twojej witryny. Użyj tych samych kolorów, elementów, fontów. Wyjątkiem może być strona stylizowana (patrz niżej).

https://www.postbox-inc.com/page-404

5. Strona 404 musi gdzieś prowadzić

Klient, który trafił pod niewłaściwy adres, nie może stanąć pod ścianą, nie widząc wyjścia. By tego uniknąć, wyposaż stronę 404 w prostą nawigację. Umieść na niej np.:

  • Link (a najlepiej button) odsyłający na stronę główną.
  • Wyszukiwarkę (strona, której szukał Klient, może nadal istnieć, ale pod innym url).
  • Ofertę najpopularniejszych produktów lub aktualnych promocji w Twoim sklepie.
  • Odnośniki do najpopularniejszych działów w witrynie.
https://rankomat.pl/page-404
https://www.milesweb.com/page-404

Napisz krótko, co może zrobić Twój pasażer na gapę. Dzięki temu utrzymasz z nim kontakt. Mogą to być krótkie CTA, np. Sprawdź jeszcze raz poprawność url, Spróbuj przejść na tę podstronę przez stronę główną, Wyczyść cookies czy Odśwież stronę.

http://www.wholesalepvc.com/page-404

6. Stylizowana strona błędu 404

Jeżeli chcesz pozytywnie zaskoczyć klientów, możesz pomyśleć o stronie stylizowanej, nawiązującej tematyką np. do powszechnie znanych seriali i filmów (Gwiezdne Wojny, Matrix, Gra o Tron), zespołów muzycznych (Mettalica czy The Rolling Stones) czy gier komputerowych (Assasin’s Creed, Wiedzmin). Wybierz to, co najlepiej trafi do Twojej grupy docelowej.

https://www.501st.com/page-404

7. Less is more

Dziś liczą się przejrzystość i prostota. Wyjaśnij, dlaczego użytkownik znalazł się na stronie z błędem 404 i przedstaw to graficznie. Nie atakuj go jednak ścianą tekstu ani kilkoma obrazkami naraz.

https://www.ceneo.pl/page-404

8. Bonus za błąd

Może to być losowo generowana ciekawostka o sklepie, produktach lub branży, a nawet krótka gra online z bonusem za wygraną. Niektóre sklepy umieszczają na stronach 404 jednorazowe kody rabatowe (np. księgarnia Helion) lub inne oferty specjalne, by wynagrodzić użytkownikowi rozczarowanie.

https://helion.pl/page-404

9. Formularz kontaktowy

Dobrym i intuicyjnym rozwiązaniem może okazać się umieszczenie na stronie z błędem 404 formularza kontaktowego. Dzięki niemu klient może sprecyzować, czego szukał lub podzielić się bólem związanym z nie znalezieniem właściwej strony. Taka informacja jest cenna także dla Ciebie.

https://www.plushbezlimitu.pl/koniec-swiata

Podsumowanie

Nie ma nic nienaturalnego w tym, że użytkownicy od czasu do czasu trafiają na stronę błędu 404. Złą praktyką jest natomiast niewykorzystanie jej potencjału. Kreatywnie zaprojektowana może sprawić miłą niespodziankę zarówno im, jak i Tobie, stając się darmowym i całodobowym pomocnikiem.

Pamiętaj, że dziś większość z nas ceni sobie prostotę, szybkość i przejrzystość. Dlatego najważniejszymi elementami dobrze zaprojektowanej strony błędu 404 będą ciekawa grafika, jasny i kreatywny komunikat oraz prosta nawigacja.

A może masz już kilka pomysłów na stronę 404, ale zastanawiasz się, który sprawdzi się najlepiej? W takiej sytuacji zastosuj test A / B. Stwórz 2 projekty, a potem sprawdź i porównaj ich efektywność. Dzięki temu przekonasz się, jakie komunikaty preferują Twoi potencjalni i stali Klienci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *