PIM

System PIM w e-commerce. Co to jest i który jest najlepszy?

E-commerce

Posiadanie dużego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży wiąże się ze sporym wyzwaniem organizacyjnym. Samo uporządkowanie nazw, opisów, zdjęć, cen, promocji i wszelkich innych informacji o produktach często wymaga automatyzacji i niemałej pomocy z zewnątrz.
Z myślą o tym, tworzone są systemy PIM (Product Information Management).

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest PIM
  • Jakie korzyści niesie PIM
  • Czy PIM jest dla Ciebie
  • Który system PIM wybrać


Czym jest PIM?

Product Information Management to zautomatyzowana centrala danych o produktach, która może znacząco poprawić zarządzanie sprzedażą, szczególnie jeśli prowadzona jest różnymi kanałami.

Czy PIM różni się czymś od zwykłej bazy danych?

Jedną z głównych różnic pomiędzy PIM, a zwykłą bazą danych w sklepie internetowym jest to, że PIM może w całkowicie zautomatyzowany sposób przypisywać zdecydowanie więcej informacji produktom na potrzeby różnych kanałów.

Jeśli wprowadzasz do sprzedaży taki sam produkt jednocześnie na Allegro, Ceneo i Amazonie, to w celu uzupełnienia jego danych, musisz zalogować się po kolei na każdy z tych serwisów, po czym na każdy oddzielnie wprowadzić nazwę, cenę, opis, zdjęcie. Dzięki PIM, zrobisz to w jednym miejscu, a wpisane dane automatycznie powędrują na wszystkie Twoje platformy w czasie rzeczywistym.

PIM świetnie się sprawdza również w przypadku przyjmowania licznego towaru (i informacji o nim) od dostawców. Wystarczy import pliku z danymi, a system sam je uzupełni w odpowiednich miejscach. Dodatkowo, jeśli w zestawieniu zabraknie danych na jakich nam zależy, PIM nas o tym poinformuje. Co więcej, dzięki funkcji kategoryzacji produktów, możesz tworzyć różne wersje opisów, co jest bardzo wygodne w wielu sytuacjach (różne treści, inna wersja językowa, wersja do katalogu, etc.).

Jakie korzyści niesie PIM?

Oszczędność czasu

Dzięki systemom PIM możemy na dobre pożegnać się z manualnym wprowadzaniem danych i przeskakiwaniem pomiędzy platformami, tylko po to, by dodać coś w opisie. To pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu.

Zsynchronizowana baza danych

Jeśli zlecisz copywriterowi opisanie produktu, a agencji fotograficznej wykonanie jego zdjęć, to przyda Ci się jedno, łatwo dostępne i przyjazne w obsłudze miejsce, do którego będą wpływać wszystkie informacje, bez potrzeby wysyłania niezliczonej ilości maili.
Podobnie w przypadku, jeśli będziesz potrzebował wszystkich danych w jednym pliku, aby swobodnie migrować pomiędzy systemami, stworzyć katalog, czy otworzyć nowy kanał sprzedaży. PIM zapewni Ci zintegrowaną i zsynchronizowaną w czasie rzeczywistym bazę, która umożliwia dostęp, eksport i edycję danych z każdego miejsca, o każdej porze.

Łatwy sposób na unikanie duplikacji treści

Wstawiając ten sam produkt na różne serwisy, nie powinno się używać dokładnie tej samej treści. To dlatego, że robot wyszukiwarki Google potrafi odkryć powielone teksty i może je potraktować jako duplikację. Skutkiem tego może być obniżenie widoczności  domeny z wyników wyszukiwania. W monitorowaniu tego, czy na każdym z serwisów występuje różnorodność opisów, przyda się narzędzie kategoryzacji. Dzięki niej, można w łatwy sposób uzyskać podgląd opisu produktu na jednym serwisie (np. Allegro), aby na jego podstawie stworzyć inny opis, różniący się od oryginału, którego użyjesz w kolejnym serwisie (np. Ceneo.).
W ten sposób nie doprowadzisz do duplikacji treści, a to z kolei może pozytywnie wpłynąć na SEO i widoczność produktów w wyszukiwarkach.

PIM pomoże Ci w:

  • budowaniu jednej, centralnej bazy danych o produktach,
  • ułatwienie kontroli jakości danych,
  • weryfikacji brakujących informacji,
  • łatwej edycji treści w czasie rzeczywistym,
  • zbieraniu i synchronizacji treści pochodzących z różnych źródeł,
  • łatwym eksporcie danych do różnych kanałów (aplikacje, inne platformy, katalogi, etc).



Czy PIM jest dla Ciebie?

Czy nie wyrabiasz się z tworzeniem różnorodnych treści na każdy z serwisów? 
Zauważasz błędy w opisach swoich produktów i promocji? 
Chciałbyś odseparować zarządzanie produktami od systemu ecommerce?
Masz trudności z aktualizowaniem opisów? 

Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś “tak”, to zastanów się nad ułatwieniem sobie pracy poprzez używanie systemu PIM.

PIM jest szczególnie przydatny, jeśli:

  • posiadasz duży i zróżnicowany asortyment,
  • prowadzisz wielokanałową sprzedaż (Allegro, Ceneo, aplikacja mobilna, etc.),
  • dane o produktach pozyskujesz z różnych źródeł (copywriter, grafik, dostawca, etc.),
  • prowadzisz sprzedaż wielojęzykową,
  • często wprowadzasz zmiany w opisach lub promocjach.


Który z systemów PIM wybrać?

Na rynku jest wiele systemów PIM, z których każdy odpowiada na inne potrzeby. Najpopularniejsze to Akeneo, Stibo, Salsify oraz Pimcore.

AKENEO

logo akeneopim

System PIM od Akeneo opiera swoje działanie o Oro Platform. Akeneo powstało we Francji, ale ma też spółki od siebie zależne w Niemczech, USA, Izraelu i Anglii. To oznacza, że wybierając Akeneo, nie jesteś związany z tylko jednym dostawcą usługi.

Zalety Akeneo:

  • tworzenie reguł przepływu pracy i walidacji dla danych
  • poruszanie się po zakładkach jest proste i bardzo intuicyjne
  • uproszczone zarządzanie katalogiem produktów 

STIBO

logo stibosystems

Rozwiązanie PIM firmy Stibo Systems jest częścią większego pakietu do zarządzania danymi, który obejmuje również cyfrowe zarządzanie zasobami, wielodomenowy system MDM, zarządzanie danymi i moduł jakości danych.

Stibo PIM pozwala użytkownikom zarządzać i aktualizować każdy aspekt danych produktu, w tym hierarchię, strukturę, atrybuty, wersjonowanie i sprawdzanie poprawności, a także obserwować ich zmiany w czasie rzeczywistym.

Zalety Stibo:

  • eliminuje silosy danych dzięki swojemu wielo-domenowemu modułowi MDM
  • pozwala użytkownikom szybko przeszukiwać zasoby cyfrowe i zarządzać cyfrowymi prawami za pomocą modułu DAM
  • zwiększa dokładność drukowanych materiałów dzięki modułowi Print Publisher

Dla kogo jest Stibo?

Oprogramowanie PIM jest częścią większego pakietu MDM, dlatego Stibo jest przydatny dla sprzedawców detalicznych, którzy mają większe problemy z zarządzaniem danymi.


PIMCORE

logo pimcore

Pimcore jest platformą typu open source obejmującą zarządzanie informacjami o produkcie (PIM), Master Data Management (MDM), Digital Asset Management (DAM) i eCommerce. Będąc scentralizowaną platformą, ma wyjątkową pozycję, aby pomóc przedsiębiorstwom pracować szybko i wydajnie, łącząc kluczowe aplikacje i eliminując potrzebę skomplikowanych integracji. 

Zalety Pimcore:

  • łatwy w użyciu i rozwijaniu. Zawiera zaawansowane moduły, takie jak uprawnienia użytkowników, API czy system przesyłania wiadomości.
  • wysoce skalowalna, gotowa do użycia aplikacja internetowa.
  • architektura „Connect Anything”, umożliwiająca integrację dowolnej ilości i dowolnego rodzaju danych cyfrowych dla przedsiębiorstw dowolnej wielkości i dowolnej branży.
  • API umożliwia prostą łączność z systemami CRM, ERP lub aplikacjami innych firm.
  • wbudowane edytory, integracja z wyszukiwarką Google, raportowanie w mediach społecznościowych, zarządzanie kodami QR, integracja z Google Analytics.
  • posiada framework (szkielet do budowy aplikacji) do e-commerce, dzięki któremu można zbudować cały sklep na samej platformie Pimcore.

Dla kogo to jest Pimcore?

Pimcore pomaga w integracji dowolnej ilości i rodzaju danych cyfrowych dla wszystkich przedsiębiorstw – niezależnie od ich wielkości i branży. Aby w pełni wykorzystać potencjał Pimcore, polecamy zlecić jego wdrożenie dla wyspecjalizowanego developera, najlepiej posiadającego certyfikat Pimcore. 

SALSIFY

logo salsify

Salsify to płatna, oparta na chmurze platforma PIM. Łatwo integruje się ze wszystkimi głównymi platformami ERP, DAM i e-commerce.

Zalety Salsify:

  • współpraca w czasie rzeczywistym umożliwia sprawdzanie, kiedy członkowie zespołu dodają lub zmieniają dane produktu
  • nieograniczona liczba użytkowników

Dla kogo jest Salsify?

Salsify jest idealny dla sprzedawców detalicznych, którzy zatrudniają dużą ilość pracowników. Ze względu na elastyczne uprawnienia i narzędzia współpracy, jest idealny dla rozrośniętych zespołów, zarządzających dużą ilością danych o produktach, zwłaszcza, jeśli informacje o asortymencie są często edytowane.

Porównanie wybranych systemów PIM.

Poniżej znajduje się tabela porównująca następujące systemy PIM: Akeneo, Pimcore, Salsify, Stibo. 

Pod uwagę zostały wzięte następujące aspekty: syndykacja treści, modelowanie danych, kontrola jakości danych, zarządzanie zasobami cyfrowymi (inaczej DAM), zarządzanie rekordami głównymi (MDM), kontrola wersji.

  • Syndykacja treści, czyli gromadzenie informacji o produktach od różnych dostawców/źródeł, a następnie przygotowanie ich do publikacji na różne kanały sprzedażowe.
  • Kontrola jakości danych, to funkcja dzięki której system sprawdza czy zostały wprowadzone wszystkie dane, a także jakość tych danych. Kontrola ta jest możliwa dzięki narzędziu do sprawdzania poprawności danych i raportów. Narzędzie te wymaga wcześniejszej konfiguracji.
  • Zarządzanie zasobami cyfrowymi, to inaczej DAM (skrót od “Digital Asset Management”). Jest to system służący do zarządzania danymi cyfrowymi. Daje on możliwość przechowywania, odnajdywania, udostępniania i integrowania danych niestrukturalnych, takich jak zasoby multimedialne: obrazy, grafika, dokumenty wideo i audio.
  • Zarządzanie rekordami głównymi, czyli Master Data Management (MDM).
    Umożliwia gromadzenie, dopasowywanie, czyszczenie, agregowanie i dystrybucję spójnych i dokładnych danych podstawowych do kanałów sprzedażowych. MDM w systemach PIM może pomagać w zakresie odnajdywania i usuwania duplikatów, standaryzacji, automatycznego i masowego stosowania reguł walidacji.
  • Kontrola wersji: jeśli PIM posiada system kontroli wersji, wówczas zapamiętuje wszystkie zmiany dokonywane w modelu danych, dzięki czemu możliwe jest przywrócenie dowolnej wersji z wcześniej zapisanych informacji o produkcie.


 AkeneoPimcoreSalsifyStibo
Syndykacja treści
Kontrola jakości danych
Zarządzanie zasobami cyfrowymi (DAM)
Zarządzanie rekordami głównymi (MDM)
Kontrola wersji


Podsumowanie

Rosnące zainteresowanie tematem Product Information Management, oraz powiększanie się rynku z systemami PIM, to dowód na to, że dziedzina zarządzania informacją o produkcie dopiero zaczyna dojrzewać.
Według prognoz niektórych ekspertów, to tylko kwestia czasu, zanim Google czy Amazon zaczną wymagać od sprzedawców informacji o produktach przesłanych za pomocą certyfikowanych systemów PIM. Trudno powiedzieć, czy tak samo będzie w przypadku pozostałych platform, ale nie należy tego wykluczać.
Czy warto zatem korzystać z PIM?
Głównymi dwiema zaletami PIM są: łatwa kontrola jakości danych o produktach oraz usprawnienie współpracy pomiędzy kanałami zaangażowanymi w te dane.
Warto więc spróbować użytkowania z któregoś z systemów PIM, tym bardziej, że ich podstawowe funkcje są dostępne w darmowych wersjach. 

Komentarze 1 komentarz 1
  1. Bardzo fajny wpis, z pewnością będzie bardzo przydatny dla wielu marketerów.

Komentarze są wyłączone.