Różnice między global, websites, stores i store views na platformie Magento.

Magento Handbook

Każdy sklep internetowy opierający się na Magento posiada hierarchię, na którą składają się: widok globalny (global), witryna internetowa (website), sklep (store) oraz widok sklepu (store view) określający sposób jego funkcjonowania. Dodatkowo jedna instancja Magento może mieć wiele witryn, a każda witryna może mieć wiele sklepów oraz widoków sklepów. W zdefiniowaniu na którym poziomie hierarchii znajduje się np. płatność, wysyłka lub waluta pomoże ten oto krótki artykuł. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są różnice w poszczególnych elementach hierarchii (global, websites, stores, store views)
  • Jakie są zalety wielu sklepów (multistore)
  • Jak stworzyć nową witrynę, sklep oraz widok sklepu w systemie Magento

Poniżej znajduje się przykład możliwości modyfikacji hierarchii Magento. Posiadając platformę Magento (global) można zdefiniować dwie różne witryny (websites). Załóżmy, że jedna z nich to sklep z odzieżą (website 1), a druga to sklep z zabawkami (website 2). Dodatkowo, każdy z tych sklepów może używać różnych katalogów głównych (roots) a także posiadać różne widoki sklepu (store view), na przykład widok w wersji polskiej oraz widok w wersji angielskiej.

hierarchia magento
Źródło: Magento

GLOBAL
Na najwyższym miejscu hierarchii Magento znajduje się globalny zakres (global), który odnosi się do samej instalacji Magento. Definiuje wartości domyślne, które są wspólne dla wszystkich sklepów.


WEBSITE
Podstawę instalacji platformy Magento stanowią pojedyncze witryny internetowe (website), które domyślnie nazywa się Stroną Główną. Istnieje możliwość skonfigurowania wielu witryn dla jednej instalacji, każda z własnym adresem IP i domeną, co pozwala zapewnić całkowicie odmienną obsługę klienta na każdej ze stron, korzystając z jednego panelu administracyjnego.

Co można zdefiniować na poziomie witryny internetowej:

  • utrzymywać osobną bazę klientów,
  • tworzyć różne:
    • ceny produktów,
    • klasy podatkowe,
    • waluty,
    • opcje płatności,
    • opcje wysyłki,
    • ceny produktów.


STORE
Poziom sklepu (store) w Magento służy głównie do zarządzania produktami i kategoriami. Możliwe jest utworzenie kilku sklepów w jednej witrynie internetowej z własną strukturą kategorii i produktami. Należy pamiętać, że każdy sklep posiada odrębną kategorię główną.

Co można zdefiniować na poziomie sklepu:

  • różne produkty oraz kategorie.


STORE VIEW 
Każdy sklep jest prezentowany zgodnie z konkretnym widokiem sklepu (store view). Początkowo sklep ma pojedynczy widok domyślny, do którego można dodać dodatkowe widoki sklepu, aby obsługiwać np. różne języki. Klienci mogą skorzystać z selektora języka, aby zmienić widok sklepu.

Co można zdefiniować na poziomie widoku sklepu:

  • pozwala przypisać różne motywy do każdego z widoków
  • pozwala dostosować konwencje nazewnictwa metod płatności
FunkcjaWebsiteStoreStore Views
DomenaMoże znajdować się na oddzielnych domenachMoże znajdować się na oddzielnych domenachMoże znajdować się na oddzielnych domenach
CenyRóżne ceny w każdej witrynieTe same cenyTe same ceny
Metody wysyłki
Mogą być inneTe same metodyTe same metody
Metody PłatnościRóżne metodyRóżne metodyRóżne metody
KategorieRóżne kategorie główneRóżne kategorie główneTa sama kategoria główna dla wszystkich widoków sklepu
ProduktyRóżne produktyRóżne produktyTe same produkty
JęzykiInne językiInne językiInne języki



Zalety wielu sklepów (multistore).

Główną zaletą jest fakt, iż właściciele sklepów mogą łatwo zarządzać i rozwijać działalność o nowe kategorie, produkty oraz zwiększać zasięg poprzez dodanie nowych języków (dzięki systemowi sklepów w ramach pojedynczej instalacji Magento z jednym panelem administracyjnym). W znacznym stopniu ułatwia to sprzedaż międzynarodową dzięki użyciu lokalnej waluty i języka. Dane dotyczące sprzedaży z wielu sklepów, są zgromadzone w jednym miejscu co ułatwia raportowanie.


Tworzenie nowej witryny, sklepu oraz widoku sklepu w systemie Magento.

Aby stworzyć dodatkową witrynę w systemie Magento należy przede wszystkim posiadać dwie domeny (np. www.auroracreation.pl oraz www.outletauroracreation.pl).

1. W pierwszej kolejności należy utworzyć nową główną kategorię.
W tym celu należy w panelu administracyjnym w
Catalog > Categories kliknąć w Add Root Category,
a następnie odpowiednio nazwać utworzoną kategorię główną

formularz add root category

2. W panelu Administracyjnym należy przejść do Stores > Settings > All Stores  kliknąć w Create Website i następnie wypełnić poniższe pola

formularz web site information

Name – nazwa nowej witryny internetowej
Code – unikalny identyfikator witryny internetowej (wykorzystywany w plikach konfiguracyjnych serwera)
Sort Order – priorytet nowej strony internetowej.


3. Następnie należy utworzyć nowy sklep (store) oraz widok sklepu (store view).

formularz web site name code root category

Web Site – do jakiej witryny będzie należeć sklep
Name – nazwa nowego witryny internetowego
Code – identyfikator kodu witryny internetowej
Root Category – kategoria główna, do której należy sklep

formularz store view information

Store – należy wybrać do jakiej witryny internetowej będzie należeć sklep
Name – nazwa nowego sklepu internetowego
Code – identyfikator kodu strony internetowej
Status – tu można włączyć lub wyłączyć widok sklepu
Sort Order – priorytet nowego widoku sklepu


4. Kolejnym krokiem jest przejście kolejno do:

Stores > Settings > Configuration > General > Web  

W celu zaktualizowania adresów URL dla nowo utworzonej witryny.
Za pomocą rozwijanej listy z lewej strony należy wybrać nowo utworzoną pozycję.

formularz konfiguracja strony

W polach Base URLs i Base URLs (secure) należy podać nowe adresy URL.

formularz base URLs
formularz Base URLs (Secure)

Następnie należy pamiętać o prawidłowym skonfigurowaniu serwera w zależności od tego, czy korzystamy z Apache czy z Nginx. Z pomocą przychodzi tu oficjalna dokumentacja Magento:

Tutorial—Set up multiple websites or stores with nginx
Tutorial—Set up multiple websites with Apache

Podsumowanie:

Na platformach Magento i Magento 2 można prowadzić więcej niż tylko jeden sklep internetowy. Dodatkowo każdy z nich może posiadać różne kategorie główne, a także odmienne wersje widoku.

Analizując wyżej wymienioną hierarchię, jeśli chcesz zbudować idealny, dobrze prosperujący biznes, najlepszym rozwiązaniem jest wybór wielu sklepów Magento. Zrozumienie różnic pomiędzy trzema poziomami (website, store, store view) jest kluczową sprawą podczas projektowania architektury sklepu według przedstawionego powyżej poradnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *