branza beauty na magento

13 funkcji, które musi mieć sklep na Magento w branży beauty

E-commerce, Magento Handbook, Marketing

Według raportu Gemius – “E-Commerce w Polsce 2022” – aż 65% badanych w minionym roku najczęściej kupowało przez internet kosmetyki lub perfumy. To zdumiewający wynik, ponieważ w punktacji stoi wyżej tylko sektor fashion.

wykres raport gemius ecommerce 2022
źródło: gemius.pl

Tak duża popularność branży ma swoje plusy i minusy podczas planowania biznesu. Niekwestionowanym atutem jest dostępność produktów, prosty sposób obsługi klienta oraz konkurencyjne ceny. Tutaj pojawia się także druga strona medalu: w branży beauty dominują duże marki typu Douglas, Sephora czy Rossmann, które od wielu lat zajmują pierwsze miejsca w rankingach popularności. Tak wysoko postawiona poprzeczka konkurencji sprawia, że małe, niszowe sklepy internetowe mają coraz trudniejsze zadanie budując swoją pozycję na rynku.

Rozpoznawalność marki to nie jedyny aspekt, który warunkuje sukces w eCommerce. Decydując się na prowadzenie tak konkurencyjnego biznesu powinieneś zagwarantować swoim użytkownikom najlepsze możliwe doświadczenia podczas procesu zakupowego. Sprawdź, jak może Ci w tym pomóc stabilny silnik Magento 2.

Dostosowanie Magento do branży beauty

Magento zostało zaprojektowane tak, aby odpowiadać na potrzeby współczesnych użytkowników eCommerce. Jego struktura i możliwości rozwoju pozwalają na wykorzystanie systemu praktycznie w każdej branży, w tym także beauty.

Doskonałym potwierdzeniem tego określenia są popularne sklepy na Magento z tego sektora, m.in: Pierre Rene, Superpharm, Yope, Drogerie Natura, Swederm, Mydlarnia Cztery Szpaki czy Tołpa. Wszystkie wymienione przykłady to nowoczesne platformy sprzedażowe, które doskonale wykorzystują możliwości silnika.

Poznaj 13 funkcji, które powinien mieć każdy sklep na Magento w branży beauty:

Filtrowanie produktów

Od sklepów internetowych wymaga się szybkiego i intuicyjnego rozwiązania problemu, czyli znalezienia szukanego produktu. Pomocna w tym jest funkcja filtrowania asortymentu, która pozwala na wyszukiwanie artykułów według określonych kryteriów, takich jak: kolor, rozmiar, marka, cena, oceny konsumentów i wiele innych. Użytkownik może wybrać jedną lub wiele cech, aby zawęzić wyniki i znaleźć dokładnie to, czego szuka.

Filtrowanie jest szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, w których oferowane produkty mogą obejmować dziesiątki, setki, a nawet tysiące pozycji. Ułatwia to użytkownikom szybkie i efektywne poruszanie się po witrynie, co przekłada się na lepsze doświadczenia zakupowe i większe szanse na zwiększenie konwersji sprzedaży.

tolpa widok na kategorie
źródło: tolpa.pl

Wirtualne kategorie

Co kryje się za tym nagłówkiem? Otóż niezwykle pomocne narzędzie, które oferuje Magento.

Funkcjonalność pozwala tworzyć kategorie na podstawie wybranej cechy produktu. Po określeniu atrybutu np. kolor czerwony, system umieszcza wszystkie towary o tej barwie do przypisanej wcześniej zakładki. Cały mechanizm odbywa się automatycznie, bez konieczności ręcznego określania kategorii dla nowych artykułów.

Co ważne, z widoku sklepu internetowego nie ma żadnych różnic w wyglądzie tych dwóch rodzajów zakładek. Wirtualne kategorie jednak znacznie usprawniają pracę osób administrujących sklep internetowych, a użytkownikom pozwalają szybciej znaleźć interesujące produkty.

Intuicyjne wyszukiwanie produktów

Standardowe wyszukiwarki pozwalają szukać produktów po wpisaniu nazwy marki, słów kluczowych, kategorii itp. Magento jednak pozwala na więcej. Integracja z dodatkowym modułem umożliwia sugerowanie podpowiedzi konkretnych produktów, autouzupełnianie czy korektę błędnych słów.

Jeżeli wykorzystasz tę funkcję w swoim sklepie internetowym, użytkownicy z pewnością będą Ci za to wdzięczni. Szybkie wyszukiwanie konkretnych produktów wśród obszernej oferty kosmetyków pozwala sprawnie dokonać zakupów.

pierre rene wyszukiwarka
źródło: pierrerene.pl

Wielowariantowość produktów

Wyobraź sobie pewną sytuację – w Twojej ofercie sklepu internetowego znajduje się jeden model błyszczyka o 35 różnych odcieniach. Chcesz, aby każdy użytkownik w szybki sposób wybrał odpowiedni dla niego odcień bez konieczności przewijania wielu stron kategorii. Jak przedstawić wszystkie kolory błyszczyka nie rozdzielając każdej barwy na osobny produkt? – Wykorzystując natywną funkcję Magento 2 – wielowariantowość.

Opcja ta pozwala na przedstawienie różnych wersji tego samego artykułu w jednej karcie produktu. Swobodny dostęp do wszystkich rozmiarów, pojemności czy kolorów danego towaru przyspiesza wybór i finalizację zakupów.

Wiodąca marka kosmetyczna Pierre Rene wykorzystuję tę funkcję w swoim sklepie internetowym, co dokładnie obrazuje mechanizm działania wielowariantowości:

pierre rene karta produktu
źródło: pierrerene.pl

Zaawansowane promocje

Promocje i rabaty w sklepie internetowym to klucz do niejednego serca. Potwierdzenie można znaleźć także w wyżej wymienionym raporcie Gemius. Z badania wynika, że aż 51% respondentów wybiera zakupy online ze względu na niższe ceny niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Na różnice w kwotach za te same towary składa się wiele czynników, ale jednym z nich jest po prostu promocja.

Magento zostało wyposażone w pakiet funkcji niezbędnych do tworzenia rabatów w sklepie internetowym, są to m.in:

  • Reguły katalogowe – umożliwiają stworzenie promocji, która jest widoczna już z pozycji katalogu produktów – może być dowolnie konfigurowana i obejmować wszystkie artykuły, wybraną kategorię lub kolor. W praktyce możesz objąć rabatem zarówno wszystkie produkty w sklepie, jak wybrany rodzaj balsamów lub szminki w kolorze czerwonym.
  • Reguły koszykowe – funkcja ta ma zastosowanie dopiero w koszyku zakupowym. Przykładem może być wyznaczona promocja pt: ”kup 3 pomadki, a 4 dostaniesz gratis”. Po dodaniu do koszyka czterech artykułów, kwota automatycznie zmniejszy się o cenę jednej szminki.
  • Kody rabatowe – Magento pozwala na pełną personalizację kodów rabatowych dostosowując ich nazwę, długość, kategorię produktów i czas obowiązywania, a nawet typ użytkowników, którzy mogą z niego skorzystać.

Propozycja powiązanych produktów w koszyku

Czy przejście użytkownika do koszyka zawsze musi oznaczać zakończenie zakupów w sklepie internetowym? Nie. Jeżeli zadbasz o obecność dodatkowych funkcjonalności, możesz skutecznie zwiększać zamówienie klienta nawet w ostatnim kroku. Magento zostało przygotowane na rozwój, a to oferują dedykowane moduły, które warto wprowadzić do swojego sklepu, aby czerpać korzyści ze sprzedaży.

Funkcjonalność powiązanych produktów dotyczy realizacji strategii cross sellingu – sprzedaży uzupełniającej. Na podstawie historii przeglądania lub wybranych wcześniej produktów narzędzie podpowiada dodatkowe artykuły, które mogą zachęcić użytkownika do zwiększenia swojego zamówienia.

yope polecane produkty w koszyku
źródło: yope.me

System ocen i recenzji produktów

Prowadzenie sklepu internetowego w branży beauty to doskonała alternatywa dla tradycyjnych placówek stacjonarnych. Charakter zakupów online jednak różni się od dobrze znanej wizyty w ulubionej drogerii. W momencie złożenia zamówienia użytkownicy nie są w stanie sprawdzić fizycznie co kupują. Dokładny opis produktu czy zdjęcie pomagają w wyborze, lecz wielokrotnie nie jest to wystarczające.

Czym wtedy użytkownicy mogą sugerować się podczas wyboru podkładu czy pudru? – opiniami. Recenzje to wciąż kluczowy czynnik zakupowy wśród wielu osób. Możliwość poznania opinii innych użytkowników uruchamia w głowie mechanizm nazywany społecznym dowodem słuszności (z angielskiego social proof). Mówi on o tym, że istnieje większe prawdopodobieństwo wybrania produktu, na który zdecydowała się inna osoba. Zdarza się, że konsumenci nie są pewni, którą opcję wybrać, wtedy właśnie podążają za większością uważając, że ta decyzja jest słuszna.

Systemy, które umożliwiają wystawianie ocen oraz recenzji o produktach doskonale sprawdzą się w sklepach internetowych z sektora beauty.
Korzyści, jakie niosą za sobą to m.in:

  • budowanie wiarygodności przedsiębiorstwa – dostępność zróżnicowanych recenzji w sklepie wskazuje na to, że zostały one napisane przez realnych klientów,
  • rozwój dotychczasowej oferty – recenzje od klientów umożliwiają poznanie mocnych i słabych stron produktów, pozwala to na szybkie reagowanie i dostosowywanie asortymentu do potrzeb użytkowników,
  • generowanie dłuższych odwiedzin w witrynie – konsument czytając opinie o produkcie poświęca dłuższy czas wybranej zakładce co pozytywnie wpływa na algorytmy wyszukiwarek.
cztery szpaki opinie o produktach
źródło: 4szpaki.pl

Zróżnicowane formy dostawy

Zdarzyło Ci się wyjść ze sklepu internetowego podczas finalizacji zakupu tylko dlatego, że czas oczekiwania na dostawę był zbyt długi lub koszty z tym związane wydały Ci się zbyt duże? Chyba każdy doświadczył takiej sytuacji. To popularne zjawisko nie tylko w branży beauty, lecz w całym eCommerce.

Jeżeli chcesz rozwiązać problem dotyczący zbyt długiego oczekiwania na zamówienie wystarczy, że zwiększysz ilość dostępnych form wysyłki. Zintegrowanie sklepu na Magento z wieloma firmami kurierskimi pozwala na dogodny wybór między tradycyjną dostawą do domu, pozostawieniem paczki w paczkomacie, a może odbiór w jednym z punktów stacjonarnych.

Jak poradzić sobie z relatywnie kosztownym procesem wysyłki zamówienia?
Jak wskazuje raport Gemius: dla 25% respondentów wysokie koszty dostawy to jeden z napotkanych problemów podczas robienia zakupów online.

Jeżeli obawiasz się utraty klientów z powodu zbyt dużych kosztów transportu, a jednocześnie nie jesteś w stanie gwarantować darmowej wysyłki – zaoferuj użytkownikom kompromis.

Wykorzystaj gotowe moduły do Magento 2 i uruchom w swoim sklepie internetowym beauty bezpłatną dostawę po przekroczeniu określonej kwoty zamówienia. Wyznaczony próg i licznik, który wskazuje, ile pozostało do uzyskania darmowej wysyłki to doskonały motywator, który zwiększy wartość w koszyku zakupowym.

cztery szpaki koszyk zakupowy
źródło: 4szpaki.pl

Wiele metod płatności

Trendy eCommerce stale się zmieniają i to co było nowością jeszcze niedawno, aktualnie jest już normą, tak samo jest z formami płatności. Rozwiązania takie jak: tradycyjny przelew bankowy czy opłata za pobraniem są zastępowane przez nowe technologie. Następcami są szybkie bramki typu: Payu, PayPal, Przelewy24, BLIK, ale także podpięcie karty płatniczej lub zapisane dane w aplikacji Google Pay czy Apple Pay.

W ostatnim czasie zyskały na znaczeniu także płatności odroczone oferowane np. przez serwis PayPo. Jest to atrakcyjna forma, która nie wymaga natychmiastowej wpłaty należności. Po dostarczeniu przesyłki klient ma 30 dni, aby sprawdzić produkt i podjąć decyzję czy chce zapłacić za zakupy czy też woli zrezygnować z umowy bez ponoszenia żadnych kosztów.

Monitorowanie aktualnych trendów i reagowanie na potrzeby klientów to konieczność w tak dynamicznej branży, jaką jest sektor beauty. Oferowanie wielu metod płatności to zwiększenie szansy na sprzedaż wśród szerszej grupy odbiorców. Magento zapewnia szereg integracji związanych z płatnościami, co dodatkowo zwiększa możliwości dostosowania sklepu internetowego do aktualnych oczekiwań użytkowników.

Logowanie do konta przy użyciu mediów społecznościowych

Dlaczego powinieneś posiadać taką funkcję w swoim sklepie na Magento? To proste. Nie każdy chce zakładać konto klienta podczas jednorazowych zakupów. Nie każdy też chce tworzyć taki profil, jeżeli nie ma w tym żadnej korzyści. Brak możliwości kupna bez rejestracji od razu spowoduje bezpowrotne wyjście ze sklepu.

Jeżeli jednak pozostawisz użytkownikowi możliwość szybkiego logowania do konta klienta przy użyciu mediów społecznościowych – istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik nie tylko dokona zakupów, ale także wyrazi zgodę na przetwarzanie swoich danych przez Twój sklep internetowy.

pierre rene logowanie przez media spolecznosciowe
źródło: pierrerene.pl

Intuicyjny proces finalizacji zakupów

Proces zakupowy w branży beauty powinien być maksymalnie uproszczony, intuicyjny i po prostu szybki. Sprawne wyszukanie i wybór produktów nie powinno zostać zakłócone przez wieloetapowy, skomplikowany checkout.

Finalizacja zakupów to ostatni krok do otrzymania nowego zamówienia. Spraw, aby checkout był prosty. Pamiętaj jednak, aby był możliwy do wykonania na każdym urządzeniu mobilnym.

Dlaczego tak ważne jest dostosowanie widoku sklepu internetowego do urządzeń mobilnych? Raport Gemius ukazał, że w 2022 roku, aż 75% użytkowników robi zakupy z wykorzystaniem smartfona. 73% badanych do tego celu wykorzystuje laptop i tylko 19% korzysta z tabletu.

Takie wyniki są wystarczające, aby stwierdzić, że największy sukces odniosą te sklepy, które będą w pełni responsywne z urządzeniami mobilnymi. Aby podkreślić istotę dostosowania warto wymienić także odpowiedzi respondentów dotyczące napotkanych problemów podczas e-zakupów na innym nośniku niż desktop.

Wśród badanych:

  • 34% respondentów spotkało się z niewygodnym wypełnieniem formularza
  • 30% osób odpowiedziało, że strona nie była dostosowana do zakupów na urządzeniu mobilnym
  • 23% respondentów wskazało na zbyt małe litery.
wykres gemius raport ecommerce 2022
źródło: gemius.pl

Zakupy subskrypcyjne

Jeżeli zakupy subskrypcyjne wydają Ci się w pierwszej chwili nowością w eCommerce, to przypomnij sobie, że co miesiąc opłacasz abonament za telefon czy subskrypcję ulubionej aplikacji do słuchania muzyki.

Model sprzedaży subskrypcyjnej jest dobrze znany na świecie, jednak niedawno wprowadzono rewolucję oferując abonament na cykliczne zakupy produktów użytku codziennego. Działanie modelu polega na tym, że użytkownicy dokonują jednorazowej rejestracji konta oraz płatności, a w następstwie otrzymują zamówione produkty w określonym cyklu czasowym. W przypadku większości subskrypcji klient informowany jest o zbliżającym się terminie dostawy. Cykliczne otrzymywanie produktów jest jednak dobrowolne i konsument w każdej chwili może z niego zrezygnować.

Zakupy w modelu subskrypcyjnym mogą być korzystne zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów. Dla konsumentów jest to stały, gwarantowany dostęp do ulubionych produktów bez konieczności pamiętania o ponownym zakupie, jeżeli zawartość butelki szamponu czy odżywki zbliża się ku końcowi. Dla Ciebie – jest to stała baza klientów oraz zapewniony cykliczny dochód. Jednak model subskrypcyjny to także okazja do budowania relacji z klientami poprzez personalizację ofert.

Newsletter

Newsletter to skuteczne narzędzie marketingowe. Pozwala on docierać do aktualnych klientów, a także pozyskać nowych odbiorców poprzez regularne przesyłanie skondensowanych informacji o produktach i aktualnych ofertach promocyjnych.

Dobrowolna zgoda na otrzymywanie wiadomości sprawia, że tylko zainteresowani pozostawią swoje dane, co eliminuje ryzyko niedostosowania treści do grupy odbiorców. Co zrobić jeżeli dotychczasowa ilość Twoich subskrybentów nie jest zadowalająca? Zaoferuj użytkownikom kod rabatowy w zamian za zapis do newslettera. To zachęcająca forma do pozostawienia swoich danych, a jednocześnie zaproszenie do skorzystania z oferty sklepu w obniżonej cenie.

Wykorzystanie newslettera w branży beauty pozwala na:

  • budowanie świadomości marki – wysyłając regularne wartościowe informacje dotrzesz do swoich klientów i utrzymasz z nimi kontakt,
  • prezentację nowej oferty produktowej – wykorzystując newsletter szybko rozpromujesz nowy artykuł w sklepie, co jednocześnie może prowadzić do zwiększonej ilości odwiedzin witryny,
  • tworzenie spersonalizowanych promocji – celebruj ważne wydarzenia ze swoimi użytkownikami – wysyłaj kody rabatowe np. w dniu urodzin subskrybenta,
  • skuteczne prowadzenie kampanii marketingowych – wyślij wiadomość do swojej grupy odbiorców o promocji, wyprzedaży czy konkursie prowadzonym w mediach społecznościowych.
4 szpaki zapis do newslettera
źródło: 4szpaki.pl

Wskazane funkcje, to tylko część dostępnych narzędzi, które skutecznie wspierają sprzedaż w branży beauty. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz biznes online czy chcesz zmienić dotychczasowy silnik sklepu internetowego, szerokie możliwości Magento 2 to odpowiedni wybór. Jeżeli zapewnisz użytkownikom pozytywne wrażenia zakupowe, oni odwdzięczą się systematycznymi zakupami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.