f03700fa 4e39 4874 87eb 749251c164e0

5 najważniejszych trendów w mobile e-commerce

E-commerce

Epoka mobile trwa już od wielu lat. Na świecie coraz więcej osób korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych. Nie inaczej jest w Polsce, co potwierdzają poniższe statystyki:

Aktywność na urządzeniach mobilnych stanowi także coraz większy odsetek ogólnego ruchu w sieci:

Z powodu takich zmian z biegiem czasu wydzielił się osobny obszar handlu elektronicznego znany jako m-commerce. Można w nim zaobserwować trendy, które będą kształtować przyszłość sprzedaży w Internecie. Jeśli chcesz być o krok przed konkurencją, powinieneś być na bieżąco z owymi trendami, aby w porę dostosować swoją strategię.

W tym artykule dowiesz się zatem jakie trendy w mobile e-commerce będą mieć największe znaczenie w przyszłości.

1. Integracja z poszerzoną rzeczywistością (AR)

Poszerzona rzeczywistość budzi coraz większe zainteresowanie w wielu branżach. Nie inaczej jest z marketingiem internetowym i sprzedażą w sieci.

Pomyśl choćby o tym – instalujesz na swoim telefonie aplikację, dzięki której możesz zobaczyć, jak wybrany fotel będzie pasował do Twojego salonu. Nakierowujesz kamerę telefonu na ścianę i za pomocą kilku kliknięć sprawdzasz, jaki dopasować kolor.Na uwagę zasługuje tutaj aplikacja od Sephory, za pomocą której można zrobić make-up online. Sephora Virtual Artist dzięki technologii rozpoznawania twarzy pozwala sprawdzić jeszcze przed zakupem, jak będzie pasować wybrany cień do powiek czy szminka.


Dzięki takim rozwiązaniom sprzedawcy mogą nie tylko mówić, jak będzie wyglądał dany produkt, ale i pozwolić kupującym faktycznie to poczuć. Naprzeciw temu wyszedł już Shopify, wprowadzając Shopify AR. Rozwiązanie to pomaga skorzystać z tej zyskującej na znaczeniu technologii nawet i małym sprzedawcom.

2. Płatności single-click

Płatności jednym kliknięciem stają się coraz popularniejsze. Możliwość wykonania zakupu za pomocą jednego kliknięcia pozwala zaoszczędzić  sporo czasu. Zwykle kupujący musi przejść przez kilka etapów potwierdzenia i wybrania sposobu płatności, zanim w pełni zakończy proces rozliczenia.Uproszczenie tego procesu z pewnością przełoży się na większe zyski. Dlaczego? Według raportu od Baymard Institute praktycznie co czwarty kupujący porzuca koszyk w wyniku zbyt długiego/zbyt skomplikowanego procesu rozliczenia.

Jakie korzyści może przynieść takie rozwiązanie? Shopify wprowadziło funkcję Shopify Pay, dzięki której płatność można zrealizować za pomocą jednego kliknięcia, a swoje konto zweryfikować wpisując krótki kod.

Jak podaje Shopify, czas realizacji zamówień skrócił się o 40%, a konwersja wzrosła o 18% w przypadku powracających klientów.

Płatności single-click świetnie sprawdzają się także na urządzeniach mobilnych, na których to sprzedaż internetowa ma coraz większe znaczenie. Na małych ekranach ma miejsce większy „tłok”, dlatego konieczność wykonania większej ilości kliknięć zmniejsza szansę na ostateczny zakup. Zaimplementowanie tej technologii na pewno zwiększy współczynnik konwersji na mobile.

Czemu tak świetne rozwiązanie nie zagościło się jeszcze na stałe? Przyczyną były tutaj problemy z bezpieczeństwem. Bez złożonego procesu potwierdzenia tożsamości łatwo jest o kradzież danych.

Jednak w ostatnim czasie pojawiły się nowe formy zabezpieczeń urządzeń mobilnych jak rozpoznawanie twarzy, głosu czy linii papilarnych. Takie rozwiązania stają się popularniejsze, dzięki czemu można ograniczyć ryzyko utraty ważnych danych.

Innym powodem był także fakt, że do września 2017 roku Amazon posiadał patent na płatności jednym kliknięciem. Tylko w niektórych wypadkach udzielał on licencji innym firmom. Zatem dopiero od niedawna omawiane rozwiązanie stało się dostępne także dla mniejszych sprzedawców.

Przy wprowadzaniu takich płatności kluczowe jest zadbanie o bezpieczeństwo sklepu oraz przechowywania danych. Dzięki temu będziesz mógł bezpiecznie wprowadzić płatności Card on File oraz gromadzić adresy wysyłkowe.

Konieczne jest także stworzenie struktury, która będzie w stanie poradzić sobie ze zmianami numerów kart kredytowych oraz ich dat wygaśnięcia. Najlepiej, aby dane nowej karty płatniczej były od razu wprowadzane w miejsce tej wygasłej, dzięki czemu kupujący nie będzie musiał konfigurować całego procesu od nowa.

3. Wyszukiwanie głosowe

Na polskim rynku korzystanie z funkcji głosowych i wyszukiwania głosowego jeszcze nie jest tak popularne, choć na pewno od wprowadzenia Asystenta Google wiele się zmieniło. Niemniej jednak na zachodzie rozwiązanie to jest coraz powszechniejsze, a owa moda przejdzie na pewno i do nas. W 2018 roku 50% użytkowników urządzeń kontrolowanych głosowo dokonało przynajmniej jednego zakupu za pomocą takiej funkcji. Dodatkowo coraz chętniej wyszukujemy informacje za pomocą głosu.

Preferowany sposób wyszukiwania informacji:

Jak więc widać coraz większe znaczenie w SEO będzie mieć optymalizacja pod wyszukiwania głosowe. Zapytania wprowadzane w ten sposób są często długie oraz zbudowane naturalnie. Dobrze jest zatem pozycjonować się na frazy pod długi ogon typu: „jak wybrać najlepsze buty do garnituru”. Jeśli Twój sklep posiada blog, dobrym wyjściem będzie tworzenie artykułów dostosowanych do takich fraz.Nie można także przeoczyć featured snippetów (polecanych fragmentów z odpowiedzią, które pojawiają się na samej górze wyszukiwarki Google). W przypadku wyszukiwania głosowego odgrywają jeszcze większą rolę. Jeśli Asystent Google znajdzie snippet powiązany z zadawanym pytaniem, odczyta właśnie jego treść. Zastanów się zatem, jaki content możesz dostosować pod to rozwiązanie.

4. Chatboty

Chatboty są wykorzystywane głównie w celu obsługi klienta, zbierania informacji oraz generowania leadów.

Najbardziej zaawansowane z nich są napędzane sztuczną inteligencją, dzięki czemu potrafią zrozumieć nawet i rozbudowane zapytania i personalizować swoje odpowiedzi. Z czasem nawet same ulepszają jakość interakcji. Chatboty pozwalają w szybki sposób przetwarzać zapytania klientów, co przekłada się na lepsze customer experience.

W internetowej sprzedaży chatboty mogą być wykorzystywane także do sugerowania produktów, rezerwowania lotów, czy nawet zamawiania jedzenia.

Technologia oczywiście dalej się rozwija, ale kryje się w niej duży potencjał, gdyż obecnie coraz większy nacisk kładzie się na automatyzację różnych procesów. Należy oczywiście pamiętać, że chatboty nie zastąpią (przynajmniej na razie) w pełni ludzi. Dobrze jest zatem już z góry przemyśleć sposób, w jaki można je połączyć z tradycyjną obsługą klienta.

5. Marketing zbliżeniowy

Pojęcie to jest znane także jako proximity marketing lub bluetooth marketing. Jego sposób działania polega na wykorzystywaniu połączenia bezprzewodowego (bluetooth, Wi-Fi, GPS) do wysyłania użytkownikom komunikatów reklamowych. Jak to wygląda w praktyce?

Factory Outlet w Luboniu pod Poznaniem zaprojektował ciekawą kampanię marketingową. Osoby, które przechodziły w pobliżu salonów Puma, Reserved oraz Home&Cook otrzymywały powiadomienia dzięki rozlokowanym w pobliżu sklepów beaconom (małych czujników, które wysyłają sygnały radiowe do urządzeń mobilnych wykorzystując technologię Bluetooth). Informowały one o możliwości skorzystania z oferowanego im rabatu, którym mogły podzielić się także z kimś innym. Dzięki temu zostało zrealizowanych aż 95% kuponów. Oprócz tego 78% zostało przekazanych dalej.

Aby skorzystać z możliwości marketingu zbliżeniowego dobrze poznaj swoich klientów. Dzięki temu będziesz mógł ustalić, jakie produkty i usługi zaoferujesz im w powiadomieniach. Pamiętaj też, że nie jest konieczne tworzenie osobnej aplikacji, dzięki której użytkownicy będą mogli otrzymywać powiadomienia. Wystarczy, że posiadają aplikację Google.

Podsumowanie

Świat e-commerce zmienia się nieustannie. Nowe technologie usprawniają obecne rozwiązania i wprowadzają całkowicie nowe.

Z perspektywy krótkoterminowej możesz przygotowywać się więc na:

  • Chatboty.
  • Płatności single-click.
  • Marketing zbliżeniowy.

Z drugiej strony zacznij kreślić plany odnośnie do:

Jeśli chcesz, aby Twoja firma odniosła sukces w obecnie coraz szybciej rozwijającej się branży sprzedaży w Internecie, przeanalizuj swoją adaptację do owych trendów. Jeśli pozostaniesz w tyle, potencjalni klienci przejdą do konkurencji.