Magento czy Shopware – które rozwiązanie będzie odpowiednie dla Twojego biznesu?
Założenie funkcjonalnego sklepu internetowego wymaga podjęcia wielu trudnych decyzji, które wpływają na późniejszy sukces lub porażkę w eCommerce.
Pierwszy wybór przed jakim staniesz w związku z budową witryny sprzedażowej jest oprogramowanie, na którym będzie funkcjonować. Na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań, jednak jak wybrać to najlepiej dopasowane do wymagań własnego biznesu?
W poniższym artykule przedstawimy cechy, różnice, zalety i wady dwóch platform godnych uwagi: Magento oraz Shopware. Sprawdź, które z nich będzie odpowiednie do Twojego sklepu.
Magento
Magento jest powszechnie rozpoznawalną platformą typu Open-Source. Wydana w 2008 roku szybko została doceniona za swój potencjał rozwojowy. Aktualnie właściwie każdy kto interesuje się branżą eCommerce, z pewnością o niej słyszał.
Magento słynie ze swojej niezawodności i szerokich możliwości rozwoju co przekonało już wiele znanych marek m.in.: Coca Cola, Ford, Burger King i wiele innych. Liczba funkcji i konfiguracji oprogramowania wydaje się niemal nieskończona. Nic dziwnego, że obecnie blisko 730 000 sklepów na świecie wykorzystuje Magento.
Mimo powszechnej rozpoznawalności, Magento też posiada godnego rywala.
Shopware
Shopware pozostaje równym przeciwnikiem dla funkcjonalności, jakie oferuje Magento. Mimo to, że platforma została stworzona już w 2000 roku, do niedawna jeszcze nie była znana w wielu krajach. Shopware obecnie posiada 1200 oficjalnych partnerów. Jest to wiodący CMS w krajach niemieckojęzycznych, w tym w Niemczech, Szwajcarii i Austrii. Shopware wykorzystywany jest między innymi przez: Douglas, Yope, Aston Martin, Amisell, Moje Bambino.
Jaka platforma jest częściej wybierana? Shopware czy Magento?
Porównanie popularności systemów na rynku światowym pokazało, że to Magento jest częściej wykorzystywane do tworzenia biznesów w sieci. Według Buitwith.com aktualnie istnieje ponad 700 000 witryn w tym systemie. Największą popularnością Magento cieszy się w USA i Wielkiej Brytanii.
Shopware cały czas się rozwija, co potwierdza wynik oceny uzyskanej od Buitwith.com. Aktualne dane wskazują na blisko 100 000 użytkowników oprogramowania, co daje niezły wynik. Największy udział w wykorzystaniu Shopware mają Niemcy – to tam znajduje się aktualnie najwięcej sklepów.
Dane statystyczne ukazują rzeczywiste wykorzystanie platform w zestawieniu całego świata. Jednak pamiętaj, że to nie światowe trendy zagwarantują Ci sukces w eCommerce, a dostosowana platforma do Twoich wymagań.
Jeżeli chcesz tworzyć swój biznes wykorzystując jedno z tych rozwiązań, powinieneś porównać kluczowe elementy w poniższym zestawieniu.
Magento vs Shopware – czym różnią się oprogramowania?
Dostępne wersje systemów
Shopware
Shopware przygotował trzy wersje.
Community Edition – jest całkowicie darmowy, zawiera szereg przydatnych funkcji z poziomu panelu administracyjnego, które już na wstępie pozwolą stworzyć użytkową platformę sprzedażową. Shopware jednak w tej wersji nie oferuje wsparcia technicznego ze strony własnych specjalistów.
Professional Edition – wymaga uiszczenia jednorazowej opłaty w wysokości
2 495 €. Płatna wersja posiada wszystkie te funkcje, które oferuje Shopware Community, jednak twórcy w przypadku tej opcji udostępniają szereg nowych możliwości, np.: większa swoboda konfiguracji produktowej czy wbudowany moduł rozwoju strategii Omnichannel. Dodatkowym atutem jest oficjalne wsparcie techniczne od producenta.
Enterprise Edition – Shopware Enterprise Edition to najbardziej zaawansowana wersja platformy. Jednorazowa opłata za korzystanie wynosi 39 995 €. Ten wariant także wyposażony jest we wszystkie dostępne funkcjonalności swoich poprzedników powyżej, ale jego użytkownicy otrzymują wiele dodatkowych funkcji związanych ze stałym wsparciem technicznym.
Dokładne różnice między wariantami pokazuje poniższa tabelka:
Magento
Magento oferuje także trzy warianty oprogramowania dostosowane do zróżnicowanych potrzeb przedsiębiorstw.
Open-Source – darmowa wersja z otwartym dostępem do kodu źródłowego.
Commerce – zapewnia dostęp do bardziej zaawansowanych funkcji wykorzystywanych przez duże przedsiębiorstwa. Koszt rocznej licencji rozpoczyna się od 22 000 $. Wzrost opłaty rośnie razem ze wzrostem sprzedaży brutto sklepu.
Commerce Cloud – posiada zbliżone funkcje do opisanego wyżej poprzednika – Magento Commerce, jednakże cała technologia znajduje się w bezpiecznej chmurze danych. Koszt licencji jest także wyższy – rozpoczyna się
od 40 000 $ rocznie i wzrasta razem z wartością sprzedaży brutto w sklepie.
Panel administracyjny
Shopware
W przeciwieństwie do innych platform typu Open-Source, Shopware ma przyjazny dla użytkownika panel administracyjny z układem: „przeciągnij i upuść”. Możesz w nim edytować produkty, banery i zawartość. W prosty sposób jesteś w stanie samodzielnie wprowadzać niezbędne zmiany w sklepie.
Magento
Magento posiada stosunkowo skomplikowany panel administracyjny, który przy braku odpowiedniej wiedzy może okazać się trudny w obsłudze. W przypadku problemów z korzystaniem z interfejsu warto zwrócić się o pomoc do specjalisty.
Optymalizacja SEO
Shopware
Shopware posiada kompleksowe narzędzia do pozycjonowania sklepów online zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek. Rozbudowane funkcje pozwalają na realizację strategii marketingowej od wyboru odpowiednich słów kluczowych, przez mierzenie sukcesu działalności SEO, aż po korzystanie z mediów społecznościowych w celu przyciągnięcia ruchu do witryny. Shopware wyróżnia się na tle konkurenta dodatkową opcją, jaką jest storytelling – czyli sprzedawanie przez opowiadanie.
Magento
Magento także zostało doskonale przygotowane na realizację strategii marketingowej marki. Dostępne funkcje zapewniają szerokie możliwości optymalizacji. Do takich opcji można zaliczyć m.in: samodzielne opisanie adresów URL, tagów tytułu czy opisów Meta. W przypadku Magento obserwuje się większe predyspozycje do zarządzania prędkością strony.
Społeczność wspierająca
Shopware
Shopware posiada dwie formy pomocy. Jedna z nich to bezpośrednie wsparcie techniczne od zespołu specjalistów z ramienia twórcy, jednak występuje ono tylko w przypadku korzystania z płatnych wersji systemu. Druga zaś forma uzyskania pomocy to stale rozwijająca się społeczność, która aktualnie posiada już ponad 40 000 specjalistów w całej Europie. Większość z dostępnych ekspertów komunikuje się w języku angielskim czy niemieckim.
Magento
Magento posiada już ponad 100 000 niezależnych specjalistów na całym świecie gotowych do pomocy. Społeczność tworzy grupy tematyczne, w których możesz podzielić się swoimi wątpliwościami i z pewnością otrzymasz w szybkim czasie treściwą odpowiedź. Natomiast, jeżeli wybierzesz jedną z opcji płatnych, otrzymasz gwarantowane wsparcie techniczne od producenta Magento.
Przeznaczenie
Shopware
Shopware posiada przejrzysty interfejs, który umożliwia obsługę bez konieczności dysponowania specjalistyczną wiedzą. Rozwiązanie to sprawdzi się w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw. Wszystkie możliwości, które są dostępne do wykonania z poziomu panelu administracyjnego dodatkowo zmniejszają koszty obsługi sklepu, co na początku biznesu eCommerce jest znaczącą zaletą.
Magento
Magento zostało stworzone dla tych, którzy nie znają słowa “limit”. Platforma, która praktycznie nie posiada ograniczeń w modyfikacji i rozwoju jest przeznaczona dla dużych przedsiębiorstw. Magento zostało przystosowane do zachowania pełnej wydajności nawet w przypadku sklepów, które posiadają setki tysięcy produktów w ofercie.
Możliwości rozwoju
Shopware
Shopware jest prężnie rozwijającym się systemem, jednak dalej stosunkowo mała ilość ekspertów tworzy jego społeczność. Samodzielna praca przy rozwoju platformy niestety w większości przypadków nie sprawdza się z powodu niewystarczającej ilości dostępnych wtyczek. Często koniecznością jest stworzenie dedykowanego rozszerzenia z pomocą freelancerów czy agencji wdrożeniowej.
Magento
Duża dostępność rozszerzeń sprawia, że Magento jest znacznie prostsze do samodzielnego skonfigurowania i rozwijania. W przypadku firm o skromnym budżecie może to być doskonały element obniżenia początkowych kosztów uruchomienia platformy. Duża dostępność specjalistów w zakresie rozwoju Magento pozwala także, na stworzenie dedykowanego modułu dostosowanego do indywidualnych potrzeb biznesu.
Zalety Magento
- Bezpieczeństwo, które gwarantują cykliczne aktualizacje systemu
- Obsługa wielu sklepów z jednego panelu administracyjnego
- Globalna społeczność wspierająca, która stale udoskonala system
- Duża ilość gotowych rozszerzeń, które w dowolny sposób można modyfikować i rozwijać
- Szerokie możliwości optymalizacji SEO
- Dostępne narzędzia, które umożliwiają monitorowanie działań klientów
- Ekstremalna wydajność, która sprawia, że system właściwie nie posiada limitów.
Zalety Shopware
- Odpowiednia platforma już na samym początku rozwoju biznesu eCommerce
- Intuicyjna obsługa wielu funkcji, która prowadzi do zmniejszenia kosztów wydawanych na zewnętrznych ekspertów
- Przyjazny dla użytkownika panel administracyjny
- Prosty checkout, który ogranicza ilość porzuconych koszyków
- Obsługa wielu sklepów z jednego panelu administracyjnego
- Przygotowane do użycia narzędzia i szablony marketingowe
- Storytelling – sprzedawanie przez opowiadanie to gotowe narzędzie, które umożliwia tworzyć angażujące treści dostosowane do użytkownika
- System posiada niezbędną dokumentację i rozszerzenie do integracji z Vue Storefront PWA
- Krótszy czas wdrożenia w pełni funkcjonalnego sklepu, aniżeli w przypadku konkurenta.
Niezależnie, na którą platformę postawisz, Magento i Shopware to nowoczesne, wydajne i skalowalne systemy. Twórcy przygotowali je na wysoki potencjał rozwojowy. Wybierając każdą z dwóch opcji jesteś w stanie zbudować zaawansowany technologicznie, stabilny i bezpieczny biznes eCommerce.