Jak wybrać dobrą agencję do wdrożenia Twojego sklepu?

E-commerce, Marketing

Nieważne, czy na branży e-commerce zjedliście już zęby czy dopiero stawiacie w niej pierwsze kroki. Wybierając agencję do wdrożenia Twojego sklepu internetowego, musisz postawić na partnera zorientowanego na wysłuchanie i zrozumienie Twoich potrzeb. Jak wybrać takiego, z którym proces wdrożenia stanie się przyjemnością, a nie drogą przez mękę?

W tym artykule dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego pośpiech nie jest dobrym doradcą przy wyborze agencji,
  • Jak przygotować się do procesu wdrożenia,
  • Na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze firmy,
  • Czym powinien charakteryzować się idealny partner w biznesie.

Nie tak szybko. 6 korzyści, które daje przemyślany wybór agencji

Jak wynika z najnowszego raportu Interaktywnie.com, aż 63% polskich konsumentów wybiera zakupy w internecie ze względu na ich szybkość. To głównie zasługa tego, że lubimy posiadać produkt tu i teraz. Dokładnie tak samo robimy gdy szukamy usług. Znalezienie odpowiedniej agencji wydaje się być stratą czasu i złem koniecznym, które warto ograniczyć do niezbędnego minimum.

Najprościej byłoby wpisać w Google: najlepsza agencja e-commerce <nazwa miasta>. Czy rozwiąże to jednak Twój problem? Czy agencje z pierwszych stron wyszukiwarek faktycznie są najlepsze? Ktoś może powiedzieć: Pewnie! Tu jednak chodzi o Twój, a nie cudzy biznes. Dlatego pośpiech jest złym doradcą, a szukanie po łebkach bez dobrej weryfikacji to duży błąd.

Jakimi kryteriami kierujesz się szukając fachowców do budowy domu i jego wykończenia? Jak wybierasz opiekunkę do dziecka lub osoby starszej? Z pewnością życzyłbyś sobie osób, które solidnie wykonują pracę, nie zostawiając niedociągnięć. Agencja e-commerce realizować będzie zadania właśnie w zakresie budowy i opieki nad Twoją stroną.

Dlaczego nie warto się spieszyć?

Oto 6 podstawowych korzyści, które daje Ci przemyślany wybór agencji:

  1. Rozwiązania i funkcjonalności dostosowane do charakteru Twojej firmy i celu biznesowego.
  2. Profesjonalne doradztwo.
  3. Dobra komunikacja i współpraca.
  4. Transparentność – przejrzysta dokumentacja oraz informowanie o realizacji poszczególnych etapów projektu na bieżąco.
  5. Wycena projektu adekwatna do przedstawionych wymagań.
  6. Optymalny czas realizacji projektu.

Aby je osiągnąć, już na początku zastanów się nad kilkoma kluczowymi kwestiami.

Jakie masz możliwości i budżet?

Po pierwsze, musisz pamiętać, jakie są Twoje możliwości i ograniczenia. Przeanalizuj, ile pieniędzy przeznaczysz na wdrożenie, a ile na funkcjonowanie sklepu. Na wstępnym etapie konsultacji z firmą wdrażającą jednym z kluczowych elementów będzie rozmowa o budżecie. Dlaczego warto prowadzić ją otwarcie oraz jak dobrze zaplanować budżet na wdrożenie, dowiesz się tutaj: https://auroracreation.pl/blog/jak-zaplanowac-budzet-na-wdrozenie-sklepu-internetowego/

Kolejna ważna kwestia to oprogramowanie. Sprawdź, jak wybrać platformę e-commerce, żeby nie stracić oraz zweryfikuj doświadczenie firmy w zakresie proponowanych wdrożeń.

Twoje możliwości określa również to, jaki masz zespół oraz jaka jest jego produktywność. Kto zajmie się reklamą, copywritingiem, działaniami SEO i SEM? Zdecydujesz się na outsourcing, powierzysz te zadania komuś z Twojej firmy, a może sam będziesz je realizował?

Decyzje związane z funkcjonowaniem platformy warto przemyśleć jeszcze przed wdrożeniem.

Jakie masz wymagania?

Po drugie, określ swoje wymagania i przygotuj dokument, który będzie zawierał informacje dotyczące m.in.:

  • grupy docelowej,
  • skali projektu,
  • celu biznesowego,
  • charakteru firmy,
  • informacji o konkurencji i otoczeniu biznesowym,
  • podstawowych i dodatkowych funkcjach przewidzianych w sklepie,
  • potrzebach w zakresie logistyki i zarządzania sklepem.

Zwykle agencje posiadają szablon w formie briefu. Otrzymując go, udziel jak najbardziej szczegółowych informacji. Na podstawie tych odpowiedzi powstanie kosztorys, dlatego nie bój się poświęcić czasu na jego uzupełnienie. Dzięki temu wykonawca przygotuje przejrzysty harmonogram prac, a Ty dowiesz się, ile będzie kosztować realizacja projektu.

Jaka agencja jest Ci potrzebna?

Po trzecie, aby wiedzieć, z jaką agencją będzie Ci się najlepiej pracowało, wypróbuj dwie strategie:

  1. Rozważną.
  2. Romantyczną.

Strategia rozważna

W strategii rozważnej wybierasz firmę, kierując się wynikami wcześniejszych analiz oraz skalowalnością. Przykładowo, jeżeli Twój projekt będzie dwa razy większy niż realizowane do tej pory przez daną agencję, może się to odbić na jakości, terminowości czy obsłudze sklepu. Przejrzyj wybrane sklepy pod kątem nawigacji, wyglądu zakładek, koszyka, kart produktów czy przejrzystości formularzy. Sprawdź też funkcjonalność serwisu na komputerach i telefonach. Jeżeli firma tworzy własne moduły Magento, sprawdź, czy przechodzą one dokładną weryfikację producenta oraz czy agencja umieszcza je na oficjalnej stronie Magento Marketplace.

Strategia romantyczna

W strategii romantycznej patrzysz na Waszą współpracę jak na związek partnerski. Udana relacja opiera się przecież na uczuciach – wzajemnym zaufaniu, zrozumieniu, wsparciu i… tym czymś, co sprawia, że chcecie wspólnie stworzyć coś dobrego.

Może się zdarzyć, że do którejś z firm poczujesz właśnie taką chemię. Odniesiesz wrażenie, że jesteś jej w stanie zaufać, ponieważ dokładnie rozumie, czego pragniesz i jest w stanie to wdrożyć. Poza tym czujesz, że będzie się Wam sprawnie i przyjemnie współpracowało.

W takiej sytuacji połącz strategie rozważną i romantyczną. Zestaw emocje z faktami, wyciągając wspólny mianownik. Wizerunek czy staż na rynku to czynniki istotne, jednak nie najważniejsze przy doborze współpracownika. Jeżeli chcesz stworzyć coś wielkiego, potrzebny Ci idealny partner. Taki, z którym praca nie będzie katorgą, a przyjemnością z obustronnym zaangażowaniem, które wspólnie przekujecie w sukces.

10 cech jakie posiada dobra agencja

  1. Przebieg rozmowy i konsultacji. Firma, która od razu się na wszystko zgadza, prawdopodobnie nie będzie dobrym partnerem. Zwróć uwagę, czy w trakcie rozmowy padają pytania oraz porady proponujące atrakcyjne rozwiązania, a także odwodzące od złych decyzji. Sprawdź, czy firma wykonuje analizę przedwdrożeniową, a także na ile omawia i estymuje złożoność projektów na kolejnych etapach ich realizacji.
  2. Znajomość branży. Czy agencja, której wybór rozważasz, tworzyła już dla kogoś z Twojej branży? Zna rządzące nią prawa? Prześledź jej portfolio, wykonaj wywiad oraz sprawdź dotychczasowe projekty stron.
  3. Z kogo składa się dobry zespół? Powinny to być nie tylko osoby zorganizowane, doświadczone i posiadające określone role, lecz przede wszystkim pasjonaci. Dzięki temu będą zaangażowane w projekt, dążąc do realizacji wspólnego celu.
  4. Staż na rynku. Jakie ma doświadczenie i na ile wiarygodna jest dana agencja? Zbadaj rekomendacje, listę renomowanych Klientów oraz pozytywne opinie w sieci. Warto zrobić rozeznanie na forach, grupach czy w lokalnym środowisku biznesowym.
  5. UI i UX. Nawet najlepiej zbudowany sklep na Magento mogą rozłożyć na łopatki słabe UI (user interface) i UX (user experience). Już na etapie projektowania zapadną decyzję, od których zależy czy Klienci nie uciekną z Twojego sklepu po pierwszej wizycie.
  6. Doświadczenie poparte certyfikatami. Warto byś sprawdził, czy firma inwestuje w swój zespół i jego umiejętności. Nie bój się zapytać o to, czy za kompetencjami pracowników stoją certyfikaty i wyróżnienia. Agencja, która stawia na rozwój, nie będzie wstydziła się nimi pochwalić.
  7. Transparentność. Zwróć uwagę, czy agencja gra z Tobą w otwarte karty. Zapytaj, w jaki sposób zamierza dokumentować i raportować Ci przebieg prac, być mógł na bieżąco śledzić postępy w projekcie.
  8. Komunikacja i wsparcie techniczne. Praca online bywa niezwykle wygodna, jednak pewne sprawy wymagają omówienia twarzą w twarz. Zorientuj się, jakie formy komunikacji preferuje firma (wirtualna czy osobista), a także jakie zapewnia wsparcie. Istotnymi czynnikami będą: preferowane kanały komunikacji online (mail, telefon, chat), organizacja zespołu oraz czas reagowania na zapytania i problemy. Niezwykle ważna jest również kultura rozmowy oraz dostosowanie jej do poziomu wiedzy Klienta, który nie ma obowiązku posiadania specjalistycznej wiedzy. Osoby odpowiedzialne w agencji za komunikację powinny umieć przełożyć techniczne zagadnienia na prosty język, a także odnajdywać się w słownictwie z branży, w której działa Klient.
  9. Termin realizacji projektu i forma rozliczenia. Wdrożenia e-commerce to zwykle inwestycje długoterminowe. Ani pośpiech, ani ociąganie się z projektem, nie działają na jego korzyść. Warto wiedzieć, jak i za co płacisz. Zapytaj firmę o modele rozliczeń. Mogą to być np. time&material, gdzie płacisz za realny czas, który przepracował zespół lub fix&price, w którym umawiasz się na określoną kwotę za wdrożenie.
  10. Jak ma się cena do jakości? Ceną przy zakupie towarów i usług kieruje się w Polsce aż 81% konsumentów. Jednak ani najtańsze, ani najdroższe nie znaczą najlepsze. Wybór rozwiązań po kosztach może skutkować kolejnymi wydatki, gdy o naprawę błędów pierwszej firmy będziesz musiał poprosić drugą. Zasada jest prosta: Dostaniesz to, za co zapłacisz.

Podsumowanie

Dobry wybór agencji do wdrożenia Twojego sklepu to nie wyścig. Przemyśl wszelkie za i przeciw, szczegółowo określając potrzeby, wymagania oraz możliwości. Spójrz na wszystko oczami analityka i romantyka. Potem zestaw obie perspektywy i wyciągnij wnioski. Która oferta najbardziej do Ciebie przemawia?
Pamiętaj, że decydujesz się na firmę, której praca może zaważyć na powodzeniu Twojego biznesu. Ty musisz jej ufać, a ona powinna rozumieć i szanować Twoje potrzeby. Tylko na bazie takich fundamentów zbudujecie partnerską współpracę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *