shopping 4000414 1920

Platformy e-commerce. Jaką wybrać, żeby nie stracić?

E-commerce

Jaka platforma e-commerce będzie najlepsza dla mojego sklepu internetowego?

Ta decyzja będzie fundamentem Twojej zawodowej przyszłości.

Wybór nieodpowiedniej platformy może z jednej strony narazić Cię na niepotrzebne koszty, a z drugiej nie wykorzystać w pełni potencjału pomysłu, dając rozczarowujący efekt.

Na rynku dostępny jest cały wachlarz platform e-commerce, które różnią się możliwościami, funkcjonalnością oraz ceną.

Czym zatem kierować się, aby prawidłowo dobrać platformę do pomysłu na biznes?

Zacznijmy od kilku podstawowych pytań.

10 pytań przed wyborem platformy e-commerce

Pomimo trudnej decyzji, zwróć uwagę na pytania, które pomogą Ci wskazać, jakimi wymaganiami się kierować oraz jakie masz możliwości:

  1. Co będę sprzedawać i ile tego będzie?
  2. Czy mam wsparcie programisty?
  3. Jakich funkcjonalności potrzebuję?
  4. Jakie zabezpieczenia są mi potrzebne?
  5. Czy chcę mieć sklep niezależny od firmy zewnętrznej?
  6. Jakie formy dostawy i płatności pragnę oferować?
  7. Jak chcę reklamować swój sklep i moje produkty?
  8. Jaki mam budżet?
  9. Czy będę prowadzić sprzedaż międzynarodową?
  10. Czy zależy mi na sprzedaży w serwisach aukcyjnych i marketplace.

Typy platform e-commerce

Na rynku e-commerce wyróżniamy 4 typy platform. By być bardziej obrazowym, porównajmy ich wdrożenie np. do… budowania z klocków.

Platformy SaaS (Software as a Service) stanowią gotowe, ale płatne rozwiązanie nie wymagające wiedzy programistycznej. Otrzymujesz budowlę z klocków wykonaną przez kogoś innego. I choć to Ty się nią bawisz, należy ona do twórcy. Platformy typu SaaS to najtańsze rozwiązania z gotowym zestawem funkcji i samodzielną integracją. Robione są jednak pod wszystkich. To znaczy, że ich twórcy zwykle nie stawiają na pierwszym miejscu Twoich indywidualnych potrzeb.

Open Source to platformy instalowane bezpłatnie na serwerze, dostosowywane do indywidualnych potrzeb za pomocą modułów i wtyczek. Tutaj otrzymujemy klocki, ale musimy z nich budować samodzielnie. Możemy też poprosić o pomoc programistę, jednak wtedy koszty rosną. A takie wsparcie może okazać się czasami niezbędne, jeżeli w grę wchodzi rozbudowa sklepu lub naprawa usterek.

Platformy oparte na licencji są przeznaczone dla dużych sklepów internetowych. To niezwykle dużo niezwykle drogich klocków, które trudno ze sobą połączyć bez odpowiedniej wiedzy. Decydując się na nie, należy liczyć się z kosztami od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych rocznie. Oferują rozwiązania typu Enterprise o praktycznie nieograniczonych możliwościach. Potrafią obsłużyć jednocześnie wiele sklepów i gigantyczną liczbę produktów.

Platformy dedykowane są indywidualnie dostosowane do potrzeb Klienta. Mowa o sklepach internetowych, które od podstaw buduje zespół developerów. Minusem takiego rozwiązania jest zależność od jednej firmy i problem pojawiający się w momencie, gdy chcemy ją zmienić. Nie każdy developer będzie chciał zagłębiać się w kod napisany przez kogoś innego.

W zależności od budżetu i potrzeb, należy zastanowić się, który typ będzie dla nas odpowiedni. Co innego sprawdzi się w przypadku dużych sklepów z ogromną ilością produktów, co innego będzie odpowiednie dla małych i średnich sklepów.

Spośród wymienionych typów prezentujemy najpopularniejsze na rynku rozwiązania dla firm, które warto wziąć pod uwagę.

Woocommerce

Woocommerce to wtyczka do WordPressa obsługująca 34% wszystkich sklepów internetowych. Czyni ją to najpopularniejszą platformą e-commerce na świecie. Może okazać się świetnym rozwiązaniem dla osób, które posiadają już stronę na WP i chciałyby uruchomić sprzedaż.

Woocommerce przeznaczony jest dla małych i średnich sklepów. Jego atuty to intuicyjny panel, możliwość rozwoju i zmian serwisu oraz fakt, iż nie generuje dodatkowych kosztów prowadzenia strony na WordPressie. Oferuje duży wybór wtyczek (również bezpłatnych), atrakcyjną optymalizację pod kątem SEO czy integrację szybkich płatności (PayU, PayPal, Przelewy24, DotPay).

Omawiana platforma nie sprawdzi się w przypadku, gdy planujemy regularnie zwiększać asortyment. Wówczas potrzebny będzie oddzielny serwer o dobrych parametrach technicznych. A i wtedy funkcjonalność oraz szybkość platformy pozostawiać może wiele do życzenia. Dlatego Woocommerce nie poleca się dla dużych firm.

ZALETYWADY
  • Darmowy sklep internetowy dla strony na WordPressie

  • Łatwy w instalacji oraz obsłudze

  • Szerokie możliwości optymalizacji pod kątem SEO

  • Oferuje duży wybór wtyczek

  • Zintegrowany z systemami szybkich płatności
  • Może okazać się problematyczny dla osoby, która nie zna środowiska WordPress

  • Nie sprawdzi się w przypadku dużych firm i dużej ilości produktów
  • Magento 2

    Magento to platforma stworzona z myślą o obsługiwaniu wielu produktów i dużych sklepów online. Odpowiada za 17% sklepów internetowych na całym świecie, co czyni ją drugą najpopularniejszą platformą na rynku e-commerce. Obecnie z Magento korzysta ponad ćwierć miliona użytkowników. Stąd cieszy się dużym wsparciem społeczności.

    Może być wdrożona w dwóch wersjach: Magento Open Source (bezpłatna) oraz Magento Commerce.

    Magento Open Source

    Magento Open Source umożliwia uruchomienie sklepu internetowego za darmo i poszerzenie jego funkcjonalności o dodatkowe moduły (większość płatna). Posiada podstawowe funkcje, charakterystyczne dla większości sklepów internetowych, jak również dodatki umożliwiające raportowanie i analizę danych. Obsługuje urządzenia mobilne, a także pozwala zarządzać kilkoma sklepami jednocześnie, używając jednego panelu. Magento jest również niezwykle atrakcyjny pod względem pozycjonowania sklepu w wyszukiwarkach.

    Chcesz wypróbować Magento 2? Pobierz ją za darmo i sprawdź, jak działa.

    Magento Commerce

    Magento Commerce (dawny Enterprise) to rozbudowana, płatna wersja z wieloma unikalnymi funkcjami. W zakresie marketingu zapewnia m.in. możliwość personalizacji grupy docelowej (customer segmentation) czy modyfikację zawartości sklepu w określonym czasie przyszłym (content staging). To znaczy, że dla konkretnych grup Klientów przygotowujemy inny wygląd sklepu, inne promocje czy inny zestaw banerów, dostosowane np. do ich płci, wieku, liczby transakcji oraz ich wartości, miejsca zamieszkania czy liczby wizyt na stronie. Magento wykorzystuje także marketing automation oparty o Dotmailer – jeden z najlepszych na świecie systemów integracji Klientów.

    W zakresie obsługi Klienta warto wyróżnić funkcje obsługi zwrotów, tworzenia listy prezentów i ich pakowania, tworzenia programów lojalnościowych czy organizowania klubu zakupowego. Narzędzie instant purchase umożliwia błyskawiczną płatność, a Magento Shipping to potężna maszyna do zarządzania logistyką i wysyłką produktów. W płatnej wersji znajdziemy także rozbudowane narzędzia analityczne i diagnostyczne czy pomoc Magento Support.

    Czy ta potężna platforma ma jakieś minusy? Niestety tak. Pierwszym jest samodzielny hosting wymagający bardzo wydajnego serwera. Potencjału Magento nie wykorzystają mniejsze sklepy, a obsługa oprogramowania może przerosnąć nowicjusza. Niezbędna przy rozbudowie może okazać się wiedza programisty oraz zainwestowanie w płatne moduły. A to już generuje koszta. Dlatego, jeżeli myślisz o dużym sklepie internetowym, lepszym rozwiązaniem okazać się może wersja płatna.

    Więcej o Magento 2 dowiesz się tutaj:
    https://auroracreation.pl/platforma-magento-2/

    ZALETYWADY
  • Doskonale sprawdza się przy obsłudze dużych sklepów internetowych

  • Bezpłatna wersja open source

  • Bogata funkcjonalność w zakresie zarządzania sklepem

  • Możliwość wprowadzania różnych typów produktów z dużą ilością zdjęć i unikalnym zestawem cech

  • Wbudowane w platformę elementy B2B

  • Możliwość dokonywania płatności błyskawicznych

  • Skalowalność sklepu - nieograniczone możliwości rozbudowy

  • Bardzo dobra optymalizacja pod kątem SEO

  • Nieograniczone możliwości sprzedażowe

  • Potężne funkcje w zakresie marketingu analityki oraz sprzedaży dedykowanej

  • Możliwość prowadzenia wielu sklepów z jednego miejsca (również mobilnie)

  • Bardzo dobre wsparcie techniczne

  • Wielowalutowość

  • Wielojęzyczność

  • Znacznie wydajniejszy od innych platform typu open source

  • Dopasowany do polskiego rynku oraz rynków zagranicznych

  • Możliwość ustawienia niestandardowego kosztu wysyłki i dowolne definiowanie etapów procesu zamówienia

  • Rozbudowane możliwości wyszukiwań wraz z ich dokładną statystyką

  • Kompleksowe zarządzanie zamówieniami z poziomu panelu administracyjnego

  • Duża społeczność

  • Kanały informacyjne RSS dla nowych produktów, kategorii, promocji, zamówień, opinii i tagów

  • Ogromne możliwości przy tworzeniu promocji, ich ograniczenia czasowego i definiowania ich na konkretną grupę docelową
  • Duży koszt utrzymania i modyfikacji w przypadku Magento Commerce, który przerosnąć może wiele firm

  • Wymaga bardzo wydajnego serwera

  • Za dodatkowe moduły trzeba w większości dopłacić

  • Konfiguracja serwera wymaga usług specjalisty

  • Mniejsze sklepy prawdopodobnie nie wykorzystają w pełni potencjału Magento
  • Prestashop

    PrestaShop to obecnie jedna z najpopularniejszych platform typu open source w Polsce. Stosunkowo łatwa w obsłudze oraz dostępna bezpłatnie oferuje intuicyjny panel zarządzania treścią (CMS), a także duży wybór szablonów graficznych. W zakresie SEO pozwala na optymalizację na poziomie tytułów, meta description czy opisów stron oraz dodawanie przyjaznych URL. Umożliwia fakturowanie, porównywanie produktów czy prowadzenie newslettera. Gromadzi też sporą społeczność użytkowników. Dzięki temu pomoc i wiedzę odszukamy na wielu forach i grupach – również polskojęzycznych.

    PrestaShop wzbogacono o moduły związane z płatnościami (PayU, PayPal), przesyłkami kurierskimi, a także moduły analityczne (m.in. Pixel, Google Analytics, Sales Statistics czy Google Ads). Platforma umożliwia skalowanie sklepu (pionowe i poziome) oraz tworzenie kont o różnych uprawnieniach.

    Koszty postawienia sklepu na PrestaShop są na początku niewielkie – to hosting oraz wykupienie domeny. Potem utrzymanie witryny jest tanie, szczególnie używając darmowych wtyczek. A tych znajdziemy całkiem sporo. Dlatego platforma dobrze się sprawdza w przypadku osób dopiero rozkręcających swój biznes.

    PrestaShop może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem dla małych i średnich sklepów internetowych. Niestety, przy dużej liczbie produktów czy zaawansowanym sposobem wyliczania końcowych cen produktów traci swoją funkcjonalność i zwyczajnie wolno działa. Nawet na podstawowym szablonie. Nie przemawia też za nią fakt, iż jest platformą otwartą. W razie braku regularnych aktualizacji Twój sklep może więc łatwo paść ofiarą ataku hakerskiego. Dlatego tę platformę odradzalibyśmy dużym firmom.

    ZALETYWADY
  • Dostępny za darmo

  • Niskie koszty utrzymania

  • Oferuje wiele darmowych wtyczek

  • Umożliwia skalowanie sklepu online

  • Posiada narzędzia analityczne
  • Wymaga wykupienia domeny i hostingu

  • Mało funkcjonalny przy dużej ilości produktów

  • Platforma otwarta - mniejsze zabezpieczenia

  • Potrzeba regularnych aktualizacji
  • Shoper

    Shoper to polska platforma abonamentowa (SaaS) z możliwością wykupienia licencji. Jest doskonale dostosowana do rodzimego rynku, a miesięczny koszt utrzymania sklepu zależy od wybranego pakietu:

    • Premium
    • Diamentowy
    • Platynowy
    • Złoty

    Poszczególne pakiety różnią się m.in. ilością produktów w sklepie (10, 20, 50 tys. lub bez ograniczeń), rocznym limitem transferu czy możliwością integracji z Allegro czy dedykowaną opiekę.

    Shoper oferuje dużo darmowych i płatnych szablonów. Można też zlecić twórcom stworzenie indywidualnej szaty graficznej. Platforma jest funkcjonalna w zakresie pozycjonowania, umożliwia tworzenie własnych modułów, ustawianie podstron produktowych i informacyjnych czy indywidualnego i przyjaznego adresu sklepu. Twórcy wciąż ją rozwijają, zapewniając dobre wsparcie techniczne.

    Minusy? Niestety Shoper jest dość drogi. Zarówno w abonamencie jak i na licencji. Wymaga też wydajnego serwera. Bardzo duża liczba produktów spowalnia działanie sklepu, stąd platforma nie sprawdzi się w przypadku dużych firm z szeroką ofertą. Ponadto modyfikacja szablonów czy skryptów to zadanie dla programisty, wymagające bardzo dobrej znajomości biblioteki Smarty.

    ZALETYWADY
  • Możliwość wyboru pakietów

  • Duży wybór szablonów z możliwością stworzenia indywidualnego

  • Tworzenie własnych modułów

  • Dobre wsparcie techniczne

  • Platforma jest dynamicznie rozbudowywana

  • Integracja z Allegro
  • Sklep na serwerach zewnętrznej firmy, a nie na własność

  • Dość wysoka cena

  • Traci funkcjonalność w przypadku dużej liczby produktów

  • Modyfikacja szablonów i skryptów może generować dodatkowe koszty
  • Shoplo

    Shoplo to platforma e-commerce typu SaaS oferująca trzy narzędzia: sklep internetowy (Shoplo Sklep), sprzedaż wielokanałową (Shoplo Multichannel) oraz kanał do rozmów z Klientami Shoplo Czat. Takie rozwiązanie umożliwia nam wybór dostosowany do potrzeb sklepu internetowego. Pod uwagę należy wziąć m.in. ilość asortymentu, liczbę kanałów czy zasięg sprzedaży. Wśród pakietów Shoplo oferuje:

    • Starter
    • Pro
    • Advanced
    • VIP

    Platforma Shoplo skierowana jest do małych i średnich sklepów internetowych. Wszystkie pakiety poza startowym oferują wprowadzanie produktów bez limitu, 0% prowizji od sprzedaży, co najmniej 2 wersje językowe oraz dostęp do aplikacji mobilnej, a także dostęp do pakietu korzyści w kwocie od 3 do 5 tys. zł. Pakiety Advanced i VIP umożliwiają m.in. zainstalowanie Shoplo Czat, tworzenie zaawansowanych raportów, odzyskiwanie porzuconych koszyków czy personalizację checkoutu. Klienci mogą również zakładać konta w sklepie internetowym, co usprawnia sprzedaż. Shoper oferuje także darmowy, 15-dniowy test platformy.

    Shoplo daje dostęp do wielu pomocnych narzędzi marketingowych. To m.in. sklep na Facebooku zintegrowany z Instagramem, newsletter, reklamy Google AdWords czy system masowego wysyłania SMS. Platforma jest zintegrowana z Allegro, hurtowniami, systemami płatności elektronicznych, firmami kurierskimi porównywarkami cen czy systemami blogowymi. Większość tych dodatków nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów.

    Niestety, dużym minusem Shoplo jako platformy typu SaaS jest fakt, iż funkcjonujący na niej sklep nie należy do nas. Nie sprawdzi się w przypadku firm z dużą ilością asortymentu. Podstawowe pakiety są przyjazne cenowo, dlatego mogą być atrakcyjne w przypadku debiutujących sklepów online. Warto jednak zaznaczyć, że panel administracyjnego może okazać się dość trudny w obsłudze dla osób niedoświadczonych.

    ZALETYWADY
  • Darmowa wersja próbna na 15 dni

  • Duża ilość darmowych wtyczek

  • Atrakcyjny cenowo

  • Prowadzenie sprzedaży wielokanałowej
  • Dobry pakiet narzędzi marketingowych

  • Shoplo Czat

  • Obsługa platform wielojęzycznych

  • Wersja mobilna

  • Sklep na Facebooku zintegrowany z Instagramem

  • Dobra integracja z najpopularniejszymi sieciami sprzedaży oraz firmami kurierskimi

  • Możliwość bezpłatnego prowadzenia własnego bloga

  • Narzędzia statystyczne i możliwość raportowania

  • Odzyskiwanie porzuconych koszyków
  • Sklep nie jest naszą własnością

  • Nie radzi sobie z dużą ilością produktów

  • Rozbudowywanie platformy wymaga wiedzy programistycznej

  • Panel administracyjny może sprawiać trudności w przypadku początkujących

  • Rozbudowany system statystyk dostępny jest tylko w droższych planach

  • Dość ograniczone możliwości ingerencji w wygląd sklepu bez znajomości programowania

  • Niewygodna obsługa wielu sklepów wymagająca przechodzenia między panelami

  • Pełne zmiany w szablonach i procesie realizacji zamówienia możliwe tylko w najdroższym pakiecie

  • Brak przechowalni produktów w sklepie

  • Niedopracowany system edytowania zamówień

  • Wymagana płatność z góry za rok w przypadku niektórych usług

  • Najtańsza wersja nie nadaje się do prowadzenia sklepu internetowego
  • Jak wybrać platformę e-commerce, żeby nie stracić?

    Jeżeli nastawiasz się na prowadzenie małego sklepu online, np. jako dodatek do bloga, dobrym wyborem będą rozwiązania gotowe dostępne w PrestaShop, Woocommerce czy Shoperze. Pozwalają na prowadzenie biznesu przy ponoszeniu niewielkich kosztów utrzymania, umożliwiając rozbudowę witryny do średnich rozmiarów. Shoplo to z kolei dobry wybór dla bardziej zaawansowanych użytkowników prowadzących jeden lub więcej średniej wielkości sklepów.

    Firmy z szerokim wachlarzem usług i produktów, które wymagają kompleksowego zarządzania i działań marketingowych, powinny wybrać platformę e-commerce szytą na miarę. Gdy nastawiasz się na nieograniczone możliwości i szeroką działalność na światowym rynku, rozwiązania pudełkowe okażą się niewystarczające.

    W takiej sytuacji dobrą decyzją będzie albo wybór platformy dedykowanej, albo opartej na licencji. Takiej jak Magento 2, która zapewni Ci nieograniczone możliwości rozbudowy oraz funkcjonalność dostosowaną do indywidualnych potrzeb. To rozwiązanie wymaga dużego nakładu finansowego, ale jest niezwykle skuteczne. Magento 2 posiada unikalne narzędzia marketingu, analizy, obsługi Klienta, sprzedaży dedykowanej, logistyki czy zarządzania sklepem. Jest platformą wielojęzykową i wielowalutową dostosowaną do działalności ogólnoświatowej. Stąd cieszy się szeroką, wciąż rosnącą społecznością. Ze względu na swoje możliwości Magento 2 potrzebuje niezwykle wydajnego serwera, jednak wysokie wymagania w pełni rekompensuje tym, co potrafi.

    Jeżeli myślisz o stworzeniu i obsłudze dużego sklepu internetowego, potrzebujesz dedykowanej platformy e-commerce, która umożliwi szybką i skuteczną sprzedaż. Jako Aurora Creation możemy Ci pomóc.

    Zobacz, jakie rozwiązania oferujemy:
    https://auroracreation.pl/sklepy-moduly-magento/

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.