wizerunek marki

Jak zadbać o dobry wizerunek marki w digitalu?

Marketing

Odpowiednio dobrana identyfikacja to kluczowy element potrzebny do stworzenia strony internetowej, profili w mediach społecznościowych oraz reklam. Budowanie świadomości klientów (tzw. brand awareness) sprawia, że firma jest bardziej rozpoznawalna, chętniej wybierana oraz częściej polecana przez konsumentów. 

Najlepszą praktyką jest stosowanie spójnej identyfikacji w każdej przestrzeni, tak by firma była kojarzona z konkretnym logotypem oraz paletą barw. By uzyskać efekt jednolitego brandu, należy stworzyć brand book, który ułatwi grafikom oraz firmom zewnętrznym trzymanie się zasad graficznych danej marki.

W tym artykule przedstawimy: czym jest brand book oraz jak powinien wyglądać, a także opowiemy o tym, jakie są najlepsze praktyki w projektowaniu grafik digitalowych. 

Czym jest brand book? 

Podczas tworzenia identyfikacji wizualnej siłą rzeczy powstaje dokument, w którym zbierane są wszystkie elementy dotyczące prezentacji firmy. Brandbook ( w języku polskim “księga znaku”) to również doskonała przestrzeń do zawarcia kluczowych informacji o przedsiębiorstwie, np. historii, celach oraz osiągnięciach. 

W jego skład wchodzi:

  • logo, sygnet oraz warianty ich użycia,
  • pole ochronne oraz pole podstawowe znaku,
  • typografia, czyli fonty i ich rozmiary,
  • palety kolorystyczne,
  • wygląd materiałów brandingowych,

oraz w zależności od branży:

  • projekt odzieży roboczej, 
  • sposób pakowania produktów,
  • komunikacja w social mediach.

Księga znaku może mieć formę papierową lub elektroniczną. Najczęściej jest to dokument pdf, który można pobrać ze strony internetowej.

Jakie są korzyści stworzenia brand booka?

  • Spójny wizerunek marki: Pomaga zapewnić spójność w komunikacji twojej firmy we wszystkich jej działaniach marketingowych.
  • Wyższa efektywność działań marketingowych: Korzystanie z brandbooka oszczędza czas i budżet na projektowaniu materiałów marketingowych.
  • Lepsze zrozumienie firmy wśród klientów: Odbiory oraz partnerzy lepiej rozumieją przedsiębiorstwo, a co za tym idzie jego wartości.

Kto robi to dobrze? Budowanie wizerunku w internecie. 

Starbucks —  znany na całym świecie, słynący ze świetnych działań marketingowych oraz doskonałego wizerunku firmy. Międzynarodowe przedsiębiorstwo stworzyło brand book w formie strony internetowej, na której można znaleźć wszystkie najważniejsze aspekty identyfikacji wizualnej. Starbucks na tle konkurencji wyróżnia się przemyślanym dbaniem o wizerunek firmy, podchodzą personalnie do klientów poza tradycyjnymi już imionami na kubkach z napojami, firma stworzyła aplikację, w której konsumenci mogą zbierać punkty i wymieniać je na ulubione napoje, system zapamiętuje najczęściej wybierane pozycje, dzięki czemu klient nie musi szukać za każdym razem swoich ulubieńców. 

identyfikacja starbucks 2
Źródło: https://creative.starbucks.com/
identyfikacja starbucks 1
Źródło: https://creative.starbucks.com/
identyfikacja starbucks 3
Źródło: https://creative.starbucks.com/

Ryanair — budżetowe linie lotnicze, które w ostatnim czasie zasłynęły na platformie społecznościowej TikTok. Odbiór kontentu jest bardzo pozytywny, dzięki odważnym działaniom budują pozytywny wizerunek firmy. W social mediach w zabawny sposób podkreślają wartości swojej marki, docierając do nowej grupy docelowej (pokolenia Z). 

bc27b934224289.56ca31956d206
Źródło: https://www.behance.net/gallery/34224289/Ryanair-Design-Centre?locale=pl_PL
2db95c34224289.56f3c9f84260f
Źródło: https://www.behance.net/gallery/34224289/Ryanair-Design-Centre?locale=pl_PL
0a4d5234224289.56ca319575ce6
Źródło: https://www.behance.net/gallery/34224289/Ryanair-Design-Centre?locale=pl_PL

Budowanie wizerunku firmy w internecie — strona

Będąc w posiadaniu świetnie opracowanego brand booka, należy pochylić się nad aspektem wizualnym strony internetowej. Dobrze zaplanowana i zaprojektowana witryna jest przede wszystkim wizytówką przedsiębiorstwa. Kreowanie wizerunku to nie tylko estetyczne grafiki i ładne kolory, budowanie zaufania, dbanie o użytkownika poprzez badanie jego doświadczeń i interakcji z całokształtem naszej marki to idealna droga do jakościowych odbiorców. Tak samo jak skupiamy się na nienagannej obsłudze klienta, czy sprawdzamy cele sprzedażowe powinniśmy pochylić się nad odpowiednim User Experience, które przyczynia się do wzrostu konwersji. 

Zasady, którymi warto się kierować projektując grafiki do digitalu:

  • Spójność z księgą znaku: Na pozytywny wizerunek marki wpływa stosowanie brand booka, co pomaga budować świadomość potencjalnych klientów m.in. w mediach społecznościowych.
  • Wyraźny przekaz: Grafiki powinny być jasne i czytelne. Ich przekaz powinien być łatwy do zrozumienia dla odbiorców.
  • Estetyka: Estetyczne i atrakcyjne wizualnie kompozycje to klucz do lepszej sprzedaży, przyciągają uwagę odbiorców i zachęcają ich do zapoznania się z treściami.
  • Odpowiednie rozmiary: Grafiki powinny być dostosowane do wymiarów poszczególnych placementów. Dzięki temu będą wyświetlać się poprawnie na każdym urządzeniu.

Jak wyjść poza schematy i budować unikalną identyfikację? 

Obecnie jesteśmy zalewani z każdej strony różnego typu reklamami. Oglądając filmy, czytając artykuły, czy przeglądając social media, mamy styczność z setkami firm, które próbują przekonać nas do swojej oferty. Dlatego warto znaleźć sposób na wyróżnienie się, pamiętając o swoich odbiorcach i o tym, co dla nich będzie angażujące.

Jak można to zrobić? Oto kilka sposobów na niekonwencjonalne materiały graficzne:

  1. Grafika 3D to nie tylko wizualizacje produktowe, można dzięki niej stworzyć przedmioty, postacie, a nawet światy, które mogą być podstawą koncepcji danej kampanii marketingowej.
  2. Świetnym sposobem na zwrócenie uwagi na swoją firmę w internecie są animacje. Pozwalają opowiedzieć historię i przekazać misję twojej marki w interesujący sposób. 
  3. Interaktywne materiały pozwalają użytkownikom na interakcję z nimi, co może zwiększyć ich zaangażowanie. Mogą to być np. gry, quizy, czy wirtualne wycieczki.
  4. Unikalność, czyli wprowadzenie do identyfikacji niepowtarzalnych wzorów związanych ze sztuką lub rękodziełem, dobrą praktyką są współprace z lokalnymi artystami. 

Wizerunek firmy — dobre praktyki

Przede wszystkim silna baza — dobrze skompletowany brand book pozwoli uniknąć rozbieżności w komunikacji na różnych płaszczyznach biznesowych. Gdy klient otworzy naszego maila lub wejdzie na naszą stronę, będzie wiedział, że jest to ta sama firma. 

Stworzenie archetypu — w tej części określamy jakim typem firmy jesteśmy, jakie wartości wnosimy do życia naszych odbiorców. Pomagamy im w pokonywaniu bolączek codzienności, a może dostarczamy rozrywki? Tutaj ważne jest poznanie klienta i jego oczekiwań. Ustalenie tego pozwala na bardziej sprecyzowaną komunikację.

Strategia — spójność i kierunek wszystkich działań marketingowych. Dzięki strategii może jasno określić, kim chcemy być i jakie wartości reprezentujemy. Strategia pomoże również określić, do kogo planujemy dotrzeć i jak chcemy być postrzegana przez tych odbiorców.

Kreatywność — dużo w tym artykule było informacji o trzymaniu się reguł zawartych w brand booku, jednak mając podstawę, do której zawsze wracamy, możemy dać się ponieść fantazji i stworzyć materiały wychodzące poza schematy. 

Mierzenie efektów — podejście analityczne jest w tej sytuacji kluczowe. Testując nowe formaty grafik, reklam, czy elementów witryny internetowej potrzebne są dane mówiące, czy dane rozwiązanie się sprawdza.