Wszystko, co powinieneś wiedzieć o migracji z Magento 1 do Magento 2

E-commerce, Magento Handbook

Firma Adobe ogłosiła, że w czerwcu 2020 roku platforma Magento 1 przestanie być wspierana. Mimo to, wiele sklepów nadal korzysta z tej wersji i nie planuje z niej rezygnować. I choć termin ten był przesuwany (pierwotnie wsparcie miało się zakończyć po trzech latach od premiery Magento 2, która odbyła się 17 listopada 2015 roku), wszystko wskazuje na to, że kolejnych korekt daty już nie będzie.

Migracja do Magento 2 to niezwykle skomplikowany proces, który w zasadzie sprowadza się do przygotowania większości funkcjonalności od zera. W związku z tym, każdy zainteresowany sklep powinien dobrze przemyśleć sens tej operacji, a zdecydowani na nią będą musieli zadbać o gruntowną analizę potrzeb i wymagań.

Niewątpliwie jednak przejście na Magento 2 to milowy krok w rozwoju każdego biznesu, który do tej pory opierał się na pierwszej wersji tej platformy.

W tym artykule odpowiemy na jedne z najczęstszych pytań, jakie stawia sobie Magento Manager:

  1. Z czym wiąże się brak wsparcia dla Magento 1 i czy jest aż tak źle?
  2. Co wskazuje, że powinieneś przenieść się na Magento 2?
  3. Jakie są najważniejsze zalety Magento 2?
  4. Jak przygotować się do migracji?
  5. Dlaczego przed samym zadaniem warto przeprowadzić dokładną analizę sklepu?
  6. Jakie najważniejsze czynniki wziąć pod uwagę podczas migracji?
  7. Jak przeprowadzić samą migrację?

Z czym wiąże się brak wsparcia dla Magento 1?

Brak aktualizacji związanych z bezpieczeństwem

Co prawda firmy developerskie nie zakończą momentalnie wsparcia technicznego, jednak oficjalne aktualizacje zabezpieczeń przygotowane przez producenta nie będą już wydawane. Funkcjonowanie na platformie pozbawionej łatek może stać się ryzykowne ze względu na podwyższone zagrożenie potencjalnymi atakami czy wyciekami danych. Informacje na temat luk w sklepie albo będziemy musieli wyszukiwać samodzielnie, albo liczyć na aktywność naszych partnerów technologicznych. Ich pracą będzie również załatanie wykrytych uchybień, a to z kolei będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami. Obecnie ich unikamy właśnie dzięki systematycznym patchom prosto od programistów firmy Adobe.

Brak nowych funkcjonalności

Magento 1 przestanie otrzymywać też nowe rozszerzenia. Brak rozszerzeń i usprawnień w zmieniającym się środowisku e-commerce może spowolnić rozwój sklepu.
Przykładowo, firma kurierska może zmienić swoje API i nie stworzyć nowego modułu do komunikacji z Magento 1. W takim wypadku będziemy skazani na skorzystanie z usług wykwalifikowanych programistów.
Nawet jeśli na początku okresu bez oficjalnego wsparcia będzie można zaspokoić niektóre potrzeby biznesowe rozszerzeniami od firm trzecich, to z biegiem czasu będzie to coraz bardziej problematyczne.
Większość programistów nie chce pracować w przestarzałych i niezoptymalizowanych technologiach, więc ich ilość na rynku będzie się stale zmniejszać. Koszty pracy tych, którzy pozostaną przy Magento 1 będą z kolei rosnąć i mogą osiągnąć pułap dużo wyższy niż tych, którzy pracują przy nowszej wersji platformy.
Zespół producenta, pracujący przy Magento, skupia swoje wysiłki głównie na Magento 2. O ile nowsza platforma jest wzbogacana o kompatybilność z PWA, złożone możliwości zarządzania magazynem i inne przydatne narzędzia, to te funkcje nie pojawią się w Magento 1. Patche, które zostaną wydane do końca wsparcia platformy, będą skupiały się przede wszystkim na błędach krytycznych oraz kwestiach bezpieczeństwa.
Choć Magento 1 to wciąż świetna baza, z biegiem czasu (a szczególnie od połowy roku 2020) będzie coraz mniej atrakcyjna i coraz trudniejsza w utrzymaniu dla sklepów, którym zależy na konkurencyjności.

Czy jest aż tak źle?

W skrócie – i tak, i nie.

Magento 1 wciąż będzie obsługiwane przez wiele software house’ów, jednak główne wyzwanie wiąże się z kosztem. Nie każdy jest w stanie zainwestować w jednej chwili w migrację i zbudowanie sklepu niemal od zera. Dlatego wiele firm pozostanie jeszcze przez jakiś czas przy tej platformie.
Podsumowując, jeżeli wszystko w Twoim sklepie ma się dobrze, a przy tym nie masz w przyszłości planów agresywnej jego ekspansji i obecnie zastosowane rozwiązania zaspokajają najważniejsze z Twoich potrzeb biznesowych, to pozostanie przy Magento 1 może być kosztowo rozsądniejszym pomysłem. Mimo wszystko, z uwagi na bezpieczeństwo sklepu i jego użytkowników, nie polecamy obierania takiego kierunku.

Co wskazuje, że powinieneś przenieść się na Magento 2?

Możliwe, że już teraz widzisz w swoim sklepie pewne problemy. Migracja na Magento 2 to dobra okazja, aby się z nimi uporać.

Niska konwersja

Jednym z najważniejszych wskaźników wydajności witryny e-commerce jest współczynnik konwersji. Niska wartość tego wskaźnika to pewny znak, że nasz sklep nie jest wystarczająco wydajny.
Na współczynnik konwersji mają wpływ takie elementy jak: łatwość nawigacji, UX oraz UI, grafiki i wiele więcej. Duże znaczenie ma także szybkość działania platformy.

Oczywiście migracja sama z siebie nie zwiększy konwersji, jednak Magento 2 to elastyczna platforma z wieloma funkcjami, które pomogą Ci ją zoptymalizować.

Otwieranie się na inne rynki

Wraz z rozwojem firmy naturalne będzie poszerzanie asortymentu i kierowanie oferty na nowe, wcześniej niewykorzystywane rynki zbytu. W tym celu niezbędne będzie stworzenie dodatkowych kart produktów, kategorii i wersji językowych. Dzięki Magento możemy nimi zarządzać z poziomu jednego panelu administracyjnego, w ramach jednej instancji Magento. Poza wygodą w nawigacji pomiędzy poszczególnymi widokami sklepu, daje nam to również spore oszczędności, ponieważ wszystko jest hostowane na jednym serwerze.
Migracja to dobra okazja, by przeanalizować dotychczasowe funkcjonowanie sklepu, a także, by położyć fundament pod jego bardziej zaawansowaną wersję.

Problemy z obsługą zamówień

Wzrost liczby klientów i zamówień może prowadzić do wielu wyzwań związanych z rozliczaniem transakcji. Warto przeanalizować i przewidzieć zapotrzebowanie ze strony kupujących, aby porównać je z mocami przerobowymi sklepu.

Aby zaspokoić te potrzeby, Magento 2 w stosunku do swojego poprzednika oferuje lepsze wsparcie baz danych, wygodniejszy panel administratora oraz bogatszy wybór rozszerzeń w Magento Marketplace. Wszystko to pomoże Ci w obsłudze większej ilości produktów, klientów oraz zamówień.

Trudności z wprowadzaniem licznych modyfikacji do sklepu

Jeśli plan rozwoju sklepu wymaga wprowadzenia modyfikacji w istniejących narzędziach lub dodania dużej ilości nowych funkcjonalności, to może się okazać, że migracja do Magento 2 przed wdrożeniem tych zmian będzie zdecydowanie lepszym pomysłem niż rozwijanie obecnej platformy. Nowsza wersja Magento zawiera wiele narzędzi wspierających działanie sklepu, a jej modyfikowanie jest dużo prostsze ze względu na wysoką elastyczność kodu. Dzięki temu możemy zaoszczędzić na czasie i pieniądzach potrzebnych na wprowadzenie pożądanych modyfikacji. Dlatego zmiana platformy na Magento 2 może być znacznie lepszym pomysłem z perspektywy długoterminowej.

Najważniejsze zalety Magento 2

Magento 1 dało się poznać jako świetna platforma, dzięki czemu zyskała popularność i uznanie wśród sprzedawców internetowych. Nowsza wersja posiada jeszcze więcej zalet, z których najważniejsze to:

Lepsze customer experience

Magento poczyniło ogromne postępy w zakresie poprawy user experience i ograniczania czynników, które prowadzą do porzuconych koszyków. Szczególny nacisk kładzie się na sprawne funkcjonowanie sklepu na urządzeniach mobilnych oraz responsywność szablonów. Dzięki Magento 2 możesz też uzyskać bardziej spójny interfejs użytkownika między wersją desktopową sklepu, a mobilną. Witryna mobilna elastycznie przystosowuje się do rozdzielczości i typu urządzenia, z którego korzysta odwiedzający. W wyniku tych usprawnień zakupy stają się dla klientów znacznie prostsze, co zazwyczaj przekłada się na większą sprzedaż.

Ulepszony proces zakupowy

Proces zakupowy jest teraz znacznie płynniejszy i łatwiejszy w porównaniu do Magento 1. Czynnik ten ma wysokie znaczenie dla konwersji, głównie dlatego, że nikt nie lubi komplikacji w trakcie składania zamówienia.

Zmiany obejmują m.in. takie elementy, jak:

  1. Uproszczona rejestracja, która pozwala klientom na założenie konta po złożeniu zamówienia, a nie w trakcie jego realizacji.
  2. Proces zakupowy podzielony na mniejszą ilość kroków (w Magento 1 było ich sześć, natomiast w Magento 2 zostało to uproszczone do jedynie dwóch ekranów), dzięki któremu składanie zamówienia jest szybsze, a tym samym generuje mniej odrzuceń.
  3. Zdjęcia zamówionych produktów – podsumowanie zamówienia w Magento 2 zawiera teraz zdjęcia dodanych do koszyka produktów.

Szybszy czas ładowania

Magento 2 jest w stanie obsłużyć 10 milionów odsłon w ciągu godziny.

Co więcej, platforma wymaga MySQL 5.6, który został stworzony po to, by umożliwić szybsze przetwarzanie zapytań i caching. Oprócz tego Magento 2 korzysta z procesu, jakim jest reindexing. Za jego pomocą upewnia się, że dane produktowe, adresy URL i stany zapasów są zawsze aktualne w przypadku zmiany atrybutów, produktów lub innych elementów katalogu. Proces ten jest znacznie efektywniejszy, dzięki czemu w mniejszym stopniu obciąża on funkcjonowanie sklepu.

Oprócz MySQL 5.6 nowa odsłona Magento wymaga również zaktualizowanej wersji PHP, by usprawnić proces buforowania i poprawić czas ładowania strony.

Lepsze możliwości testowania

Testowanie to ważny proces dla sklepu, zwłaszcza w przypadku dużego ruchu. Okres, w którym sklep nie działa prawidłowo, generuje znaczne straty, na które dojrzały biznes nie może sobie pozwolić.

W Magento 2 proces testowania został znacznie usprawniony. Dedykowane narzędzie Functional Testing Framework, pozwala na przeprowadzanie testów automatycznych w każdym sklepie internetowym wykorzystującym platformę, niezależnie od jego wielkości.

Ulepszony panel administratora

Nowo zaprojektowany panel administracyjny jest bardziej przyjazny dla użytkownika, intuicyjny i łatwy w nawigacji. Dodatkowo, menu wydaje się prostsze i lepiej zorganizowane.

Zdecydowanie zmniejsza to czas potrzebny na zarządzanie zamówieniami, kategoriami, produktami i stronami.

Nacisk na mobile

Transakcje mobilne stanowią obecnie w Europie ponad 44% wszystkich transakcji w handlu elektronicznym. Idąc z duchem czasu, Magento 2 zostało dostosowane do urządzeń mobilnych. Responsywne szablony wyświetlają Twój sklep odpowiednio na każdych typach urządzeń o dowolnej rozdzielczości.

Dodatkowo, panel administratora został dostosowany pod urządzenia dotykowe. Wystarczy Ci zatem telefon lub tablet, aby mieć do niego dostęp.

Skalowalność

Wraz z rozwojem biznesu, Twoja strona powinna za nim nadążyć. Magento 2 jest bardziej skalowalne, dzięki czemu może obsługiwać więcej produktów, ruchu, opcji płatniczych itp. Zoptymalizowano też możliwości poszerzania bazy danych, co przekłada się na efektywniejsze działanie sklepu. Jest to funkcja przydatna podczas peaków sprzedażowych takich jak święta, czy wyprzedaże, gdzie ruch bywa nawet zwielokrotniony.

Co wziąć pod uwagę podczas migracji z Magento 1 do Magento 2

Jak wiemy, korzyści są znaczące. Zanim jednak przystąpisz do migracji, weź pod uwagę kilka rzeczy:

  • Miej świadomość tego, przed jakim zadaniem stoisz

Lista elementów, które można przenieść do Magento 2 jest bardzo niewielka, w związku z czym proces migracji to praktycznie stworzenie sklepu na nowo.

  • Zrób listę funkcji do przeniesienia i ulepszenia

Zapisz, które funkcje witryny chcesz przenieść. Wlicz w to niestandardowe moduły oraz integracje. Zrób także listę rozszerzeń, które musisz ponownie zakupić.
To dobry moment na określenie funkcjonalności, które będziesz chciał poprawić. Sprawdź, czy na Marketplace Magento nie są dostępne moduły, które to umożliwią.

  • Stwórz plan z określonym terminem wykonania prac oraz budżetem

Ile pieniędzy możesz zainwestować w cały proces? Kiedy chciałbyś go zakończyć? Przy określaniu odpowiedzi na te pytania pamiętaj także o dobraniu odpowiedniego zespołu do wykonania prac. Warto zasięgnąć pomocy specjalistów, którzy mają już doświadczenie w migracjach między tymi platformami.

Jak wygląda proces migracji do Magento 2?

1. Analiza sklepu przed migracją

Na początku przeprowadź lub zleć przygotowanie analizy sklepu, która będzie polegała m. in. na sporządzeniu listy każdego niestandardowego rozszerzenia czy funkcjonalności, która wymaga migracji. To najlepszy moment na wychwycenie niedociągnięć w starym sklepie, które możesz poprawić w nowej wersji. Na tym etapie można też przeanalizować ruch w sklepie i określić przyszłe cele.
Taka analiza pozwala nie tylko doprecyzować zakres prac, ale też złożyć wszystkie wymagania w całość. Dzięki temu programiści będą w stanie doradzić i zaproponować konkretne rozwiązania, które mogą usprawnić funkcjonowanie sklepu, a sam proces będzie dużo łatwiejszy do zaplanowania i przeprowadzenia.
Celem jest również poznanie całego Twojego biznesu oraz wskazanie jego słabych i mocnych stron, wraz z rekomendacją sposobów na ich poprawienie.

2. Podjęcie ostatecznej decyzji

Efektem analizy jest określenie jasnego i skonkretyzowanego zakresu wdrożenia. Na jego podstawie można przygotować kosztorys migracji, który pozwoli na kalkulacje opłacalności tej operacji. Wtedy pozostanie już tylko finalna decyzja czy przeprowadzić migrację już teraz. Jeśli będzie pozytywna, to należy wybrać firmę, która zrealizuje projekt i dopełnić wszystkich formalności niezbędnych do rozpoczęcia prac przez developerów.

3. Instalacja Magento 2

Zalecamy wybranie ostatniej stabilnej wersji platformy. Co, jeśli podczas migracji pojawi się nowa wersja? Przed ostatecznym uruchomieniem sklepu trzeba będzie go zaktualizować.

4. Migracja designu

Przeniesienie obecnego wyglądu sklepu na nową platformę będzie bardzo czasochłonne, gdyż nie istnieją narzędzia, które to umożliwiają i wdrożenie wyglądu musi zostać przeprowadzone od podstaw. Warto jednak potraktować tę niedogodność jako doskonałą okazję do odświeżenia wyglądu naszego sklepu.

Mamy do wyboru dwa rozwiązania:

  • Zakup szablonu

Gotowy motyw graficzny zapewne nie będzie spełniał wszystkich wymagań, ale na pewno będzie stosunkowo tani. Problem może pojawić się przy pracach dostosowujących szablon do naszych konkretnych potrzeb. Istnieje zagrożenie, że kod został napisany niechlujnie, niezgodnie ze standardami i jego modyfikacje mogą być bardzo czasochłonne. Jeśli jednak ilość potencjalnych zmian jest niewielka, to rozwiązanie pozostaje najtańszym.

  • Stworzenie nowego szablonu

To rozwiązanie daje pełną dowolność w wyglądzie i działaniu strony. Potencjalnie jest droższe, niż gotowy szablon, jednak na dłuższą metę może okazać się dużo lepsze – mamy pewność co do jakości kodu i wprowadzanie w nim poprawek nie będzie problematyczne dla programistów. Dodatkowo, korzystając z usług doświadczonych projektantów otrzymamy design dostosowany do branży w której działamy, oparty na gruntownym researchu i badaniach, zoptymalizowany pod kątem odczuć klienta, a co za tym idzie, sprzyjający wysokiej konwersji.

Dlatego, mimo kosztów, jest to rozwiązanie, które gorąco rekomendujemy.

5. Migracja rozszerzeń

Część rozszerzeń, szczególnie tych stworzonych przez znanych producentów modułów, posiada swoje odpowiedniki dostosowane dla obu wersji Magento. W takim przypadku moduł w wersji dla Magento 2 będzie trzeba kupić na nowo, a następnie zainstalować i skonfigurować w nowym sklepie.
Gorzej, jeśli producent rozszerzenia do Magento 1 nie przygotował wersji na nową platformę. Wtedy konieczne będzie przeszukanie katalogu Magento Marketplace w poszukiwaniu odpowiednika innej firmy o tym samym działaniu, a w ostateczności utworzenie funkcjonalności od zera przez programistów.

6. Migracja danych

Doszliśmy do jednej z najważniejszych części całego procesu – migracja danych. W zależności od potrzeb, możemy do nowego rozwiązania przenieść informacje o produktach, klientach, zamówieniach, subskrybentach newslettera i wszystkie inne dane obecne w Magneto 1.

Oficjalne narzędzie od Magento stworzone w celu minimalizacji ryzyka w czasie przenoszenia się na nowszą platformę. Obecnie jedno z najlepszych rozwiązań do realizacji tego zadania. Narzędzie jest cały czas rozwijane i dostosowywane do najnowszych wersji obu platform.

  • Migracja poprzez bezpośredni skrypt

Alternatywą dla rozwiązania producenta jest wyexportowanie danych z Magento 1 do plików w formacie CSV i stworzenie skryptów, które zaimportują je do nowego sklepu.
Rozwiązanie te jest przydatne przy migracji danych, które nie są przechowywane w natywnych tabelach bazy danych Magento. Jest jest dużo mniej wydajne i bardziej czasochłonne od Data Migration Tool i należy go użyć w ostateczności.

7. Testy

Po wykonaniu głównych zadań należy przeprowadzić testy, aby sprawdzić, czy migracje danych i wdrożenia funkcjonalności zostały przeprowadzone pomyślnie.

8. Naprawa błędów

Jeśli wspomniane wcześniej testy wykazały błędy, należy je na tym etapie poprawić.

9. Uruchomienie sklepu

Na koniec należy finalnie skonfigurować serwer i samą instancję Magento oraz zadbać o przekierowania, aby nie stracić pozycji w wyszukiwarkach. Ostatnim krokiem jest przekonfigurowanie domen, aby wskazywały na nowy sklep.

Podsumowanie

Migracja na Magento 2 będzie zapewne jednym z ważniejszych wydarzeń w historii prowadzonego biznesu. Warto wykorzystać ten moment na przeanalizowanie jego dotychczasowego funkcjonowania i ustalenie, co można w nim poprawić.

Choć migracja będzie wiązała się z kosztami, należy potraktować ją jako długoterminową inwestycję. Pozbycie się ograniczeń technologicznych może być szansą na dynamiczny rozwój Twojego biznesu, a także uniknięcie kosztów utrzymywania przestarzałej technologii. Jeśli zatem myślisz o przeniesieniu swojego sklepu na Magento 2, skontaktuj się z nami, a chętnie pomożemy Ci podjąć właściwą decyzję i kompleksowo zaplanować cały proces.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *