5 must have na karcie produktu

5 rzeczy, które musisz zmienić na karcie produktu, aby zwiększyć konwersję w swoim e-commerce

E-commerce

W świecie e-commerce, gdzie konkurencja jest ogromna, zwiększenie sprzedaży staje się priorytetem dla każdego sklepu internetowego. Osiągnięcie tego celu wymaga nie tylko przyciągania większej liczby klientów (poprzez zwiększanie budżetów reklamowych), ale także efektywnego wykorzystania ruchu na stronie. Jednym z kluczowych elementów, który ma wpływ na konwersję, jest karta produktu. To właśnie ona odgrywa centralną rolę w decyzjach zakupowych klientów.

Karta produktu — niedoceniany etap na ścieżce konwersji

Strona produktowa pełni zasadniczą rolę w e-commerce, stanowiąc kluczowy element wpływający zarówno na doświadczenie zakupowe klienta, jak i na skuteczność konwersji. Często to właśnie ona jest pierwszym kontaktem użytkownika z oferowanym towarem, zwłaszcza kiedy trafia na nią bezpośrednio z reklam Google czy wyników wyszukiwania organicznego. Jasno przedstawione, atrakcyjne i łatwe do zrozumienia informacje produktowe robią znakomite pierwsze wrażenie. Jest to niezbędne do zainteresowania konsumenta i zachęcenia go do dalszego poznawania produktu. Kompleksowe i przemyślane przedstawienie informacji o produkcie znacząco wzmacnia proces decyzyjny. Często skupiamy się na optymalizacji strony głównej naszego sklepu, pomijając ważną optymalizację karty produktowej, która ma decydujący wpływ na finalizację zakupu.

Oto 5 elementów, które musisz zmienić, na karcie produktu, aby zwiększyć konwersję w swoim e-commerce.

1. Informuj o kosztach dostawy już na etapie karty produktu

Statystyki wskazują, że ponad 70% użytkowników sklepów internetowych porzuca koszyki zakupowe przed finalizacją transakcji (źródło: Dynamic Yield, link na końcu artykułu). Istnieje wiele przyczyn tego zjawiska. Jedną z nich jest sytuacja, gdy klient znajduje lepszą ofertę w innym miejscu, lub po prostu zmienia zdanie co do potrzeby, lub chęci zakupu danego produktu. Z raportu Instytutu Baymard wynika, że inne znaczące powody rezygnacji z zakupu to wysokie dodatkowe koszty, takie jak koszty wysyłki (wskazane przez 48% użytkowników), konieczność zakładania konta w sklepie (24% użytkowników) oraz zbyt długi czas dostawy (22% użytkowników).

Z uwagi na fakt, że ukryte koszty często skutkują porzuceniem koszyków zakupowych, ważne jest unikanie takich sytuacji. Wyobraźmy sobie konsumenta porównującego produkty w naszym sklepie, dodającego je do koszyka, a następnie zaskoczonego dodatkową opłatą za przesyłkę w momencie finalizacji zamówienia. Transparentność w komunikowaniu kosztów dostawy już na etapie przeglądania produktu może znacznie zredukować frustrację klienta związaną z niespodziewanymi wydatkami.

widok karty produktowej paxit
Źródło: paxit.pl

TIP Aurory

Na karcie produktu umieść jasną informację o kosztach dostawy, na przykład poprzez dodanie tekstu: „Dostawa od 8,99 zł”.

Praktyka podawania estymowanych kosztów dostawy jest powszechnie stosowana w sklepach internetowych w Stanach Zjednoczonych, gdzie czasami koszty przesyłki mogą być wyższe niż wartość samego zamówionego produktu. Transparentność w prezentowaniu informacji o kosztach dostawy pomaga klientom dokonać bardziej świadomego wyboru i zmniejsza prawdopodobieństwo porzucenia koszyka zakupowego z powodu niespodziewanych dodatkowych opłat.

widok karty produktowej bhpgotovideo
Źródło: www.bhphotovideo.com
widok kalkulatora kosztu dostawy
Źródło: www.bhphotovideo.com

TIP Aurory

Jeśli koszt dostawy jest u Ciebie zależy od kilku czynników na karcie produktu dodaj odnośnik do kalkulacji kosztów dostawy. Dzięki temu klient będzie mógł zobaczyć konkretną kwotę, jeszcze przed dodaniem produktu do koszyka.

W przypadku oferowania przez Twój sklep darmowej dostawy, przy osiągnięciu określonego progu wartości zamówienia warto wykorzystać kartę produktu do podkreślenia tej korzyści. Umieszczenie takiej informacji przy określonym warunku np. minimalnym zamówieniu zachęca klientów do zwiększenia wartości ich zakupów, aby skorzystać z tej oferty. Taka strategia jest skutecznym sposobem na zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego, jednocześnie budując pozytywne doświadczenia zakupowe.

2. Wyświetl przewidywaną datę dostawy – U Ciebie już …

W dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce rosną również wymagania klientów w zakresie dostawy. Długość czasu dostawy jest interpretowana w zależności od rodzaju towaru. Na przykład, dla produktów personalizowanych akceptowalny jest dłuższy czas realizacji – 2-3 tygodnie, natomiast dla produktów oznaczonych jako „dostępne” lub „na magazynie” klienci oczekują szybkiej wysyłki, zazwyczaj w ciągu 1-2 dni roboczych. 

Konsumenci, przyzwyczajeni do standardów szybkiej dostawy z platform takich jak Allegro czy Empik, oczekują podobnej efektywności od innych e-commerców. Niedotrzymanie tej obietnicy może skutkować utratą zaufania klienta i zmniejszeniem prawdopodobieństwa jego powrotu do sklepu w przyszłości.
Sprawna i precyzyjna realizacja zamówień jest jednym z kluczowych elementów wpływających na zadowolenie klientów. Jako sprzedawca możesz zwiększyć zaufanie klientów, podając przewidywaną datę dostawy, szczególnie dla produktów dostępnych od ręki. Oferowanie różnych opcji dostawy, w tym ekspresowej, może dodatkowo wzbogacić ofertę sklepu i zwiększyć satysfakcję klientów.

widok karty produktu abazur
Źródło: abazur.pl

TIP Aurory

Dodaj w karcie produktu szacunkową informację kiedy zamówienie dotrze do klienta, przykładowo: “W czwartek u Ciebie 01-02-2024”.

3. Informuj o dostępnych metodach płatności i dostaw

Konsumenci cenią sobie przede wszystkim całodobową dostępność, wygodę, możliwość dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu, nieograniczony czas na przeglądanie ofert, konkurencyjne ceny oraz szeroki asortyment produktów. Tak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023”, który podkreśla kluczowe czynniki decydujące o atrakcyjności zakupów online.

W kontekście „wygody” jednym z aspektów, który ma bezpośredni wpływ na doświadczenia zakupowe klientów, są preferencje dotyczące metod płatności i dostawy. Te preferencje mogą się różnić w zależności od wieku konsumentów oraz rodzaju produktów, które są przedmiotem transakcji. Dla wielu osób wygoda to przede wszystkim proste i szybkie rozwiązania płatnicze, takie jak płatność jednym kliknięciem, użycie portfela elektronicznego czy odroczone płatności (Klarna, PayPo), które w Polsce w szaleńczym tempie zyskują na popularności.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i podkreślić wygodę zakupów, kluczowe jest, aby już na etapie karty produktu informować o dostępnych metodach płatności oraz opcjach dostawy. Jest to ważne, ponieważ transparentność w tej kwestii może znacząco wpłynąć na decyzję o zakupie. A właśnie zwiększenie konwersji jest naszym celem.
Wzbogać kartę produktu o ikony popularnych systemów płatności, takich jak PayPal, BLIK czy karty kredytowe, a także oznaczenia szybkich i bezpiecznych metod dostawy, w tym kuriera, paczkomatów czy możliwość odbioru osobistego. Podkreślenie, że oferujemy elastyczne opcje, które mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta, jest kluczem do zwiększenia satysfakcji i lojalności.

widok metod płatności diablo chair
Źródło: diablochairs.com

TIP Aurory

Wyróżnij najatrakcyjniejsze metody płatności, tak by były widoczne jeszcze przed dodaniem produktu do koszyka, zachęci to konsumenta do skorzystania z oferty.

Informowanie o dostępnych metodach płatności i dostawy nie kończy się na karcie produktu. Jest to element szerszej strategii komunikacji i budowania zaufania, która powinna być konsekwentnie realizowana we wszystkich punktach kontaktu z klientem, od strony głównej, poprzez proces składania zamówienia, aż po potwierdzenie zakupu i wsparcie posprzedażowe.

4. Opinie jako wzmocnienie wiarygodności Twojego sklepu

Z raportu „E-commerce w Polsce 2023” przygotowanego przez Gemius wynika, że dla 45% klientów opinie są kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu internetowego i budowanie jego wiarygodności. 

Opinie służą jako forma społecznego dowodu, wzmacniając zaufanie do marki. Dzięki recenzjom potencjalni klienci mogą dokładniej ocenić, czy produkt spełni ich oczekiwania, co z kolei może obniżyć liczbę zwrotów i podnieść satysfakcję z zakupów. Ponadto opinie mogą przyczyniać się do lepszego pozycjonowania produktów w wynikach wyszukiwania, gdyż treści generowane przez użytkowników, w tym recenzje, są wysoko oceniane przez algorytmy wyszukiwarek.

widok opinii 4 szpaki
Źródło: 4szpaki.pl

TIP Aurory

Zadbaj, by opinie były zweryfikowane. Duża ilość pozytywnych opinii na pewno kusi atrakcyjnym wyglądem, jednak najbardziej wartościowe są te, które zostawił realny konsument.

Reagowanie na recenzje jest równie ważne, ponieważ pozwala na budowanie relacji z klientami i demonstruje troskę firmy o ich opinie i doświadczenia. Implementacja sekcji opinii na karcie produktu to strategiczny ruch, który może znacząco zwiększyć konwersję. Aby jednak proces zbierania opinii był skuteczny, wymaga on starannego planowania i realizacji. Samo utworzenie możliwości zostawienia opinii nie gwarantuje ich pozyskania, a badania wskazują, że ludzie częściej dzielą się negatywnymi niż pozytywnymi doświadczeniami. Z badania Zendesk z 2013 roku wynika, że aż 95% użytkowników prawdopodobnie podzieli się złymi doświadczeniami, podczas gdy 87% podzieli się dobrymi. Co więcej, negatywne opinie często są publikowane spontanicznie, w przeciwieństwie do pozytywnych, które zazwyczaj wymagają zachęty.

Aby opinie skutecznie wpływały na konwersję, powinny być liczne i wartościowe, zawierając opisy, określając atrybuty lub informując, jak produkt sprawdził się podczas użytkowania. 

Kluczem jest opracowanie strategii zachęcania klientów do ich zostawiania, np. 

  • poprzez automatyczne e-maile po zakupie z prośbą o recenzję – pamiętajmy, aby taką wiadomość wysłać w odpowiednim czasie, dając użytkownikowi czas na zapoznanie się z  produktem i użycie go,
  • oferowanie drobnych bonusów za opinie – zniżka na kolejne zakupy,
  • integrację z programem lojalnościowym – określona liczba punktów za wartościową recenzję.
program punktów lojalnościowych 4 szpaki
Źródło: 4szpaki.pl

TIP Aurory

Opinie można zbierać na wiele sposobów, wykorzystuj do tego zniżki, czy karty lojalnościowe. Sprawdzaj, co najbardziej zachęca Twoich odbiorców do pozostawienia komentarza, w każdej branży może to wyglądać inaczej. 

Ważne jest przestrzeganie zasad etycznych i prawnych w zbieraniu opinii. Zgodnie z reformą Omnibus, opinie muszą pochodzić od konsumentów, którzy rzeczywiście skorzystali z produktu lub usługi. Należy również jasno informować, czy i w jaki sposób opinie były weryfikowane. Reforma zabrania praktyk mogących wprowadzać konsumentów w błąd, w tym publikowania fałszywych opinii czy manipulowania nimi w celu poprawy wizerunku.

5. Jasno i atrakcyjnie prezentuj ceny – wykorzystaj zestawy produktowe!

W obliczu dynamicznie rosnącej inflacji cena jest decydującym czynnikiem w procesie zakupowym online. Z najnowszego raportu TPay „Jak Polacy kupują online w 2023”, wynika, że 62% klientów przykłada szczególną wagę do cen produktów. Dlatego warto regularnie, np. co kwartał, weryfikować, czy ceny oferowane w Twoim sklepie internetowym są konkurencyjne.

Promocje i rabaty tradycyjnie przyciągają uwagę klientów, jednak istnieją inne skuteczne metody zachęcania do zakupów.

widok zestawu produktów diablo chairs
Źródło: doablochairs.com

TIP Aurory

Zamiast promocji wykorzystuj zestawy. Dzięki takiemu zabiegowi zwiększysz wartość koszyka i zmotywujesz klientów do zakupu dodatkowych produktów.

Taka prezentacja oferty niesie ze sobą liczne korzyści dla klienta. Posiadacze fotela z pewnością docenią możliwość ochrony podłogi przed zarysowaniami oraz chęć odpowiedniej pielęgnacji i utrzymania czystości zakupionego mebla. Nie ma potrzeby samodzielnego poszukiwania tych dodatków w sklepie – wszystkie niezbędne produkty dostępne są bezpośrednio z poziomu karty produktu. To rozwiązanie nie tylko zwiększa komfort zakupów konsumentów, ale również podnosi wartość średniego koszyka zakupowego w Twoim e-commerce.

widok zestawu produktów szklanki + łyżeczki
Źródło: szklaneczki.pl

TIP Aurory

Klienci często nie wiedzą jak łączyć ze sobą produkty, szczególnie jeśli mamy duży asortyment. Warto prezentować dedykwane zestawy oraz zachęcać do większych zakupów rabatem.

Dedykowana oferta, nie tylko ułatwia klientom kompletowanie estetycznych i funkcjonalnych zestawów do serwowania ulubionych napojów, ale również podnosi wartość użytkową całego zakupu. Przedstawiając klientom pełną gamę produktów, które razem tworzą harmonijną całość, nie tylko zwiększamy szansę na sprzedaż, ale również budujemy wizerunek marki dbającej o detale i kompleksowe zaspokajanie potrzeb klientów. 

Analiza Twojego e-commerce

W e-commerce konkurencja jest zacięta, a oczekiwania konsumentów nieustannie rosną, więc kluczowe jest ciągłe doskonalenie swojej oferty i doświadczenia zakupowego. Zrozumienie i wdrażanie najlepszych praktyk, takich jak omówione w powyższym artykule, mogą znacząco wpłynąć na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym. Jednak, aby naprawdę zrozumieć potrzeby i zachowania Twoich klientów i optymalnie dostosować strategię e-commerce, konieczne jest przeprowadzenie dedykowanej analizy. Nie pozwól, aby Twój sklep internetowy pozostał w tyle! Zainwestuj w profesjonalną analizę i zobacz, jak możesz poprawić swoje wyniki sprzedaży, zapewniając klientom jeszcze lepsze doświadczenia zakupowe. 

Źródła wykorzystane w artykule: