trendy 2024

Trendy e-commerce 2024

E-commerce, Marketing

Trendy to temat gorący zarówno na początku jak i w końcówce każdego roku. Setki artykułów, rankingów, podsumowań, analiz i zapowiedzi zalewa Internet oraz branżowe magazyny. Eksperci prześcigają się w wypowiedziach odnośnie trendów na rok 2024.

Jak się w tym odnaleźć i nie zwariować? Jak odszukać trendy, które będą najbardziej odpowiednie dla Twojej branży? O tym dzisiejszy artykuł. 

Czym jest trend w e-commerce i dlaczego jest taki ważny?

Trendy w e-commerce to nic innego jak wzorce lub kierunki, które zyskują popularność w branży sprzedaży internetowej. Dotyczą one większości aspektów e-commerce – rozpoczynając od technologii na jakiej opierają się sklepy internetowe, poprzez strategie marketingowe, zachowania konsumentów czy grafikę i aspekty wizualne / prezentujące ofertę. 

Nurty biznesowe są odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania konsumentów i postęp technologiczny. Zrozumienie, wybranie odpowiednich trendów w zależności od swojej branży i klienta docelowego oraz skuteczne ich wdrożenie może przynieść sukces naszemu e-commerce. Sukces, czyli? Pozwoli nam sprzedawać więcej! 

Jeśli tematyka trendów e-commerce Cię interesuje sprawdź koniecznie nasz webinar, gdzie szerzej omawiamy poniższe zagadnienie ⭣

Jakie są trendy w metodach płatności w e-commerce?

Zacznijmy od podstaw, czyli od płatności, która jest niezbędnym (i bardzo ważnym) krokiem w procesie zakupowym. Na podstawie raportu “Jak Polacy kupują online 2023”, najpopularniejszą metodą płatności wśród Polaków jest Blik, którego używa blisko 70% respondentów. Na drugim miejscu znajduje się szybki przelew (Pay-By-Link), z wynikiem 23%. Trzecią najpopularniejszą metodą jest płatność karta – z wynikiem 19%. 

Sprawdź, jak wyświetlasz metody płatności w swoim sklepie. Wypunktowanie metod płatności, wyciągnięcie “na front”, a szczególnie wyróżnienie popularnych opcji takich jak BLIK, czy płatność kartą skraca ścieżkę zakupową, poprawia doświadczenie użytkownika oraz może wpłynąć na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków. Jednym z głównych powodów porzucenia koszyka jest właśnie skomplikowany lub ograniczony proces płatności! 

Ciekawostką jest również, że istnieje pewna różnica między najbardziej preferowanymi, a najczęściej wybieranymi metodami płatności. Blik jest liderem w obu kategoriach. Drugie miejsce spośród preferowanych płatności zajmuje płatność kartą (29%), a na trzecim miejscu znajdują się portfele elektroniczne (26%). Zatem pozycje płatności kartą i portfeli elektronicznych różnią się w zależności od tego, czy bierze się pod uwagę preferencje, czy faktyczny wybór konsumentów. 

#AuroraTIP

Dostosuj metody płatności do charakterystyki branży i preferencji klientów. Cykliczna płatność kartą będzie niezbędną metodą finalizacji zamówienia w branżach, w których klienci w regularny sposób korzystają z usług lub produktów np. subskrypcji miesięcznych/kwartalnych/rocznych.

#AuroraTIP
klarna screen
Wyszukiwania hasła „Klarna” – źródło: trends.google.pl
paypo screen
Wyszukiwanie hasła „Paypo” – źródło: trends.google.pl

Płatności odroczone są coraz bardziej popularnym trendem w e-commerce. Świadczy o tym między innymi rosnąca popularność Klarny i PayPo w Polsce. Przykładem branży, w której dominują płatności odroczone i zaczynają funkcjonować płatności ratalne jest intensywnie rozwijające się fashion. Dzięki temu, że klient nie musi zapłacić od razu za zakupy, chętniej decyduje się na złożenie zamówienia, a średnia wartość jego zamówienia jest większa niż standardowo. 

Poinformuj swoich Klientów wcześniej, niż dopiero w checkoutcie, o możliwych metodach płatności. Informacje te warto umieścić w kilku miejscach w postaci ikon np. na stronie głównej, w stopce strony, na karcie produktu oraz na stronie koszyka. Szczególnie jeśli oferujemy płatności odroczone i ratalne.

#AuroraTIP

Jakość ponad koszty – trend 2024 młodej generacji

Od wielu lat w raportach e-commerce w Polsce cena jest czynnikiem decydującym o dokonaniu zakupu. Wg raportu Tpay “Jak Polacy kupują online 2023”  przy wyborze sklepu internetowego, w którym respondenci dokonywali zakupów, pod względem ważności była ona na pierwszym miejscu dla wszystkich grup wiekowych poza osobami liczącymi 18-24 lata. Najmłodsze pokolenie zwracało uwagę najpierw na jakość, a dopiero później na koszty.

tpay
Źródło: „Jak Polacy kupują online?” Raport Tpay 2023

Trend ten również wskazuje raport “Consumer Insights Trends 2024” Statista. Odnośni się do rosnącej tendencji wśród konsumentów do wybierania produktów i usług wysokiej jakości, nawet jeśli wiąże się to z wyższymi kosztami. 

Klienci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Szukają produktów, które nie tylko spełniają ich podstawowe potrzeby, ale także oferują dodatkową wartość, taką jak trwałość, estetyka, funkcjonalność czy etyczność produkcji. W branży fashion coraz większą uwagę zwracają na kraj produkcji oraz wykorzystanie naturalnych materiałów. Wspierają marki, które są transparentne w procesie produkcji, korzystają z certyfikowanych tkanin i produkują lokalnie. 

Konsumenci są gotowi płacić więcej za produkty, które uważają za wyższej jakości. Jest to szczególnie widoczne w kategoriach, takich jak zdrowa żywność, odzież premium, kosmetyki naturalne, czy technologie przyjazne środowisku.

Podkreśl jakość swoich produktów. Nie konkuruj jedynie ceną. Udostępnij informacje o procesie produkcji, źródłach surowców i etycznych praktykach, które świadczą o zrównoważonym procesie powstawania. Prezentuj certyfikaty jakości, otrzymane nagrody oraz pozytywnie zdane testy jakości. Jakość produktów podkreślą również szczegółowe i przejrzyste opisy na karcie produktu oraz wysokiej jakości zdjęcia i wideo.

#AuroraTIP

Personalizacja doświadczeń zakupowych w oparciu o dane

Personalizacja doświadczeń zakupowych jest trendem, który pojawia się już kilka lat. W tym roku mówimy nie o personalizacji, tylko wręcz Hiperpersonalizacji. Wg raportu “Consumer Insights Trends 2024” Statista konsumenci nie przywiązują tak dużej wagi do danych prywatności, jeśli oznacza to, że na ich podstawie otrzymają spersonalizowane treści i doświadczenie zakupowe. Użytkownicy wskazują, że chcą, aby ich reklamy były dopasowane do ich zainteresowań, potrzeb, lokalizacji i stylu życia. Kupujący chcą dostosowywać doświadczenie zakupowe do własnych preferencji np. ustawić pożądany widok strony, ulubione produkty, kategorie itd. Do tego dochodzą dopasowane wyniki wyszukiwania dzięki AI, które zmieniają zwykłą wyszukiwarkę sklepową w potężne narzędzie do rekomendacji systemów.  

Gdzie tkwi haczyk? Dane. Aby hiperpersonalizować ofertę, trzeba wiedzieć o klientach więcej, niż kiedykolwiek, a w dzisiejszym świecie staje się to coraz trudniejsze ze względu na zasady o ochronie prywatności. Tym bardziej, że jednocześnie co czwarta osoba nie wyraża zgody na przetwarzanie danych marketingowych. Czasy swobodnego zbierania danych o klientach minęły.

Aplikacje i programy lojalnościowe – to świetne narzędzia do zdobycia danych na temat użytkowników z korzyścią dla obu stron. Klienci otrzymują rabaty i dopasowane do specyficznych preferencji oferty, a sprzedający zbiera cenne dane. Dodatkowo programy lojalnościowe pomagają w budowaniu długoterminowych relacji, zwiększają retencję zakupów i średnią wartość zamówienia.

#AuroraTIP

M-commerce – mobile commerce tu i teraz

Udział m-commerce w całkowitej sprzedaży e-commerce stale rośnie, wg. “Raportu E-commerce” Ceneo – 63% klientów korzysta z telefonów do przeglądania produktów i zakupów. Dane te dotyczą Polski i użytkowników serwisu Ceneo. 

Raport “The Mobile Economy 2022” przeprowadzony przez GSMA Intelligence wskazuje, że co najmniej 79% użytkowników smartfonów dokonało zakupu online za pomocą urządzenia mobilnego w ciągu ostatnich 6 miesięcy (uwzględniając cały świat). 

Dodatkowo 80% kupujących korzystało z telefonu komórkowego w sklepie stacjonarnym, aby sprawdzić recenzje produktów, porównać ceny lub znaleźć alternatywne lokalizacje sklepów. Mobile commerce jest obecnie bardzo ważnym elementem handlu elektronicznego i nie można go zignorować uwzględniając plany rozwoju swojej platformy. Klienci cenią sobie wygodę i szybkość, jaką oferują zakupy przez urządzenia mobilne.

Zanim zaczniesz wprowadzać nowe funkcjonalności w swoim sklepie internetowym, sprawdź, jak wyświetla się on na różnych urządzeniach – w szczególności telefonach. 

Elementy, na które warto zwrócić uwagę:

  • responsywność – dostosowywanie się widoku sklepu do różnych formatów urządzenia,
  • nawigacja – jej intuicyjność na “małym ekranie”, czy wdrożone jest dopełnienie wokół elementu pozwalające łatwo dotykać elementów menu,
  • przyciski, łącza, wezwania do działania – ich dostępność, odpowiedni rozmiar i  marginesy,
  • numery telefonów na stronie – upewnij się, że wszystkie numery telefonów zawierają tekst, a nie obrazy, aby użytkownicy mogli dzwonić poprzez dotknięcie,
  • treść wizualna – skalowanie zdjęć i materiałów wideo jak i występowanie długich bloków tekstu utrudniających odbiór,
  • formularze kontaktowe – jaki jest stopień trudności ich wypełniania na urządzeniach mobile.

Optymalizacja sklepu pod kątem urządzeń mobilnych to aktualnie must have. Mniejsze ekrany, często nie są przyjazne użytkownikom, szczególnie biorąc pod uwagę nawigację oraz wyszukiwanie w witrynie posiadającej setki lub tysiące produktów. Responsywny design, szybkość ładowania i intuicyjny interfejs użytkownika to trzy najważniejsze aspekty optymalizacji mobilnej, od której warto zacząć rozwój swojego e-commerce w 2024 roku.

Rozszerzona rzeczywistość (AR) – jako wsparcie w customer journey w e-commerce

Rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality) stała się idealnym sposobem wykorzystania technologii, aby pomóc kupującym online w wirtualnym „przymierzeniu” lub doświadczeniu produktów, które chcą kupić. 

Marki takie jak IKEA wykorzystują rzeczywistość rozszerzoną, aby umożliwić kupującym korzystanie ze smartfonów w celu nałożenia obrazów z katalogu mebli na własny salon, dzięki czemu zakupy stają się ekscytujące i bardziej osobiste. Aplikacja „IKEA Place” szwedzkiego sprzedawcy mebli umożliwia klientom wirtualne umieszczanie modeli 3D w rzeczywistej skali we własnej przestrzeni za pomocą tylko smartfona. Jeśli mebel zostanie uznany za pasujący do pomieszczenia, można go bezproblemowo kupić za pośrednictwem mobilnej aplikacji zakupowej IKEA. 

IKEA to tylko jeden z przykładów marki, która wykorzystuje AR do wspierania podróży swoich klientów podczas zakupów. Gucci, Wayfair i Sephora również zainwestowały w technologię AR, aby zapewnić rozrywkę i inspirację. 

Dynamiczny rozwój technologii i wprowadzenie AR do e-commerce stanowi ważny krok w kierunku zwiększania interaktywności i personalizacji zakupów online, dodatkowo może prowadzić do lepszej satysfakcji klientów i wzrostu sprzedaży. Innowacyjne wykorzystanie technologii to również wyróżnik na tle konkurencji.

Wdrożenie nowej technologii ma wiele plusów, jednak warto tutaj wspomnieć o wysokich kosztach wdrożenia, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw, złożoności technologicznej jak i również samym ograniczeniu technologicznym użytkowników – nie wszyscy klienci mogą mieć urządzenia kompatybilne z AR lub mogą nie być skłonni do instalowania dodatkowych aplikacji. z

Wdrożenie rozwiązań opartych o rozszerzoną rzeczywistość lub AI powinno być poprzedzone analizą wskazującą korzyści, ale i również ryzyka.

#AuroraTIP

D2C (Direct to Consumer) – trendujący model sprzedaży

Sprzedaż bezpośrednio do klienta (Direct to Consumer) jest obecnie jednym z ważniejszych trendów w sprzedaży online. Ten model sprzedaży zyskał z kilku powodów, najważniejszym jest niewątpliwie zmniejszenie kosztów dystrybucji i sprzedaży, poprzez eliminację pośredników. Przekłada się to na możliwość zwiększenia marży oraz oferowania produktów w konkurencyjnych cenach. 

Więcej o modelu sprzedaży D2C i jego korzyściach przeczytasz w artykule:

Jak korzystać z trendów i wdrażać je w swoim e-commerce w 2024 roku?

Nie każdy trend będzie pasował do Twojego biznesu. Więc od czego zacząć, aby nie stracić czasu i pieniędzy na wdrożenie czegoś, co finalnie nie przyniesie spodziewanego rezultatu? Oto kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę i wracać do nich myślami podczas przeglądania trendów:

  1. Zrozumienie grupy docelowej – wiedza o tym, kim są Twoi klienci i jakie mają potrzeby, pozwoli określić, które trendy będą dla nich najważniejsze. Trendy są nierozerwalnie związane z zachowaniami konsumentów. Cechy grupy konsumentów takie jak: wiek, pochodzenie lub zainteresowania determinują zachowania zakupowe. 
  2. Dopasowanie trendów do modelu biznesowego – wybierz te trendy, które wspierają Twoje cele biznesowe (długoterminowe) i odpowiadają Twojej ofercie. 
  3. Inwestycja w technologię – wiele trendów w e-commerce wiąże się z nowymi technologiami. Rozważ inwestycję w narzędzia i platformy – jednak zacznij od małej skali. Nie musi być to od razu konfigurator AI lub wirtualna przymierzalnia, a ulepszenie jednej z już działających funkcjonalności na stronie np. wyszukiwarki w oparciu o sztuczną inteligencję. 
  4. Monitorowanie konkurencji – obserwuj jak konkurenci wykorzystują trendy i ucz się na ich doświadczeniach, zarówno pozytywnych jak i negatywnych.
  5. Skorzystaj z naszej fachowej pomocy!