Dyrektywa Omnibus – jak wpłynie na Twój eCommerce?
W dniu 6 grudnia 2022 roku Prezydent RP dał zielone światło ustawie, która włączy Dyrektywę Omnibus do polskiego prawa. Ustawa ta zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. i w połączeniu z Dyrektywą Cyfrową i Dyrektywą Towarową powinna stanowić niezawodny instrument ochrony klientów.
Co to Dyrektywa Omnibus?
Decyzja o wprowadzeniu zmian w sprzedaży internetowej jest nieodwołalna, ale co tak naprawdę oznacza Dyrektywa Omnibus dla polskich przedsiębiorców?
Dyrektywa Omnibus wprowadza zmiany w aktualnych prawach konsumentów i zasady, które mają nadać transparentności sprzedaży. Nowe przepisy obejmą zarówno funkcjonowanie sklepów stacjonarnych, jak i eCommerce, choć w różnym stopniu.
Jakie zmiany Dyrektywa Omnibus zakłada w eCommerce?
Przede wszystkim przepisy dyrektywy mają na celu zniwelować nieuczciwe praktyki wśród sprzedawców. Tyczy się to zarówno przedsiębiorców sklepów stacjonarnych, jak i właścicieli eCommerce.
Zmiany wynikające z wejścia w życie Dyrektywy Omnibus dotyczą:
- wyeliminowania manipulacji opiniami konsumenckimi o produktach,
- wprowadzenia dokładnej definicji dostawców internetowych platform handlowych,
- uregulowania formy płatności za produkty i treści cyfrowe, a w tym także płatności w zamian za dane osobowe konsumenta,
- uściślenia obszaru związanego z niezgodnością towaru z umową, rękojmią czy gwarancją,
- wprowadzenia transparentności obniżek cen produktów.
Co te zmiany oznaczają w praktyce?
- Każdy, kto publikuje opinie o swoich produktach w sklepie internetowym, zostanie zobowiązany do wprowadzenia jasnych zasad udostępniania ich. Możliwość oceny produktu będzie dostępna tylko osobom, które rzeczywiście dokonały zakupu. Nowe przepisy mają na celu zmniejszenie ilości niewiarygodnych recenzji.
- Dyrektywa Omnibus jasno określa definicję dostawców internetowych platform handlowych, nakłada na nich prawa i obowiązki wobec przedsiębiorców i konsumentów. Nowe przepisy zobowiązują do przedstawienia kryteriów decydujących o wyróżnieniu ofert, które widzi użytkownik w wyniku wyszukiwania. Obowiązek ten dotyczy także porównywarek cenowych typu ceneo.pl.
W praktyce oznacza to, że każdy konsument powinien zobaczyć informację w wynikach wyszukiwania jakie elementy decydują o kolejności wyświetlania oferty.
Drugi obowiązek nałożony na dostawców internetowych platform handlowych to informowanie konsumenta o tym, czy sprzedający na danej platformie jest przedsiębiorcą. Jeżeli nie – niezbędne jest umieszczenie informacji przy ofercie, ponieważ w takiej sytuacji klient nie może skorzystać z ochrony konsumenckiej. - W dzisiejszych czasach coraz częściej użytkownicy płacą za pomocą swoich danych osobowych. To nic innego, jak przekazanie sprzedawcy informacji o sobie, np.: imię, nazwisko, numer telefonu czy e-mail w zamian za otrzymanie różnego rodzaju treści cyfrowych. Takie “płatności” stosowane są na przykład podczas zapisów do newslettera lub innych, darmowych treści cyfrowych. (np. e-book)
Dyrektywa Omnibus reguluje sposób, w jaki mogą zostać przyjęte dane osobowe oraz o jakie informacje można prosić użytkowników. Umowy zawarte przez przekazanie informacji poufnych są klasyfikowane jako pełnoprawne umowy opłacane walutą. Sprecyzowano także odstąpienie od tego rodzaju umowy. Konsument ma prawo do rezygnacji z umowy w każdym momencie jej trwania, a sprzedawca powinien przestać wykorzystywać dane użytkownika. - Przepisy wprowadzają zmiany w rozumieniu i czasie obowiązywania terminów takich jak: towar niezgodny z umową, reklamacja konsumencka czy gwarancja:
– “towar niezgodny z umową” – po wejściu nowych przepisów w życie konsument otrzymuje możliwość zgłoszenia wad fabrycznych produktu aż do 2 lat (dotychczas to tylko 1 rok)
– “reklamacja konsumencka” – ówczesny termin “rękojmia za wady” w dalszym ciągu dotyczy przedsiębiorców na prawach konsumenta, jednak w przypadku osób prywatnych dotyczyć będzie nowe, powyższe sformułowanie.
Zmianie ulegnie także procesowanie reklamacji – w dyrektywie zostało dokładnie sprecyzowane czego może żądać konsument w pierwszej kolejność: tj. naprawy lub wymiany produktu. Jeżeli jednak to okaże się niemożliwe – dopiero wtedy może wymagać odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny.
– W przypadku reklamacji dokonywanych w ramach gwarancji uregulowano kwestię płatności za przesyłkę. Dotychczasowe wątpliwości czy koszty powinien ponosić konsument czy sprzedawca zostały rozwiane. W Dyrektywie Omnibus określono, że płatności za przesyłkę towaru ponosi sprzedawca. - Manipulacja obniżek cenowych to powszechnie znany problem konsumentów zwłaszcza w okresie wzmożonych akcji promocyjnych. Przepisy Dyrektywy Omnibus mają za zadanie obniżyć ryzyko wprowadzenia konsumenta w błąd.
Od dnia obowiązywania nowych zasad sprzedawcy zarówno stacjonarni, jak i online zostaną zobowiązani do podania ceny obniżonej oraz tej, która obowiązywała w ostatnich 30 dniach od daty wprowadzenia promocji. Jeżeli produkt lub usługa są dostępne w sklepie mniej niż 30 dni, to odpowiednio należy podać cenę najniższą w całym okresie sprzedaży.
Kiedy trzeba wdrożyć zapowiedziane zmiany Dyrektywy Omnibus?
Dyrektywa Omnibus będzie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku, a przedsiębiorcy będą mieli tylko 14 dni na wdrożenie zmian w życie.
Brak odpowiedzi właścicieli sklepów na nowe przepisy mogą skutkować karą nałożoną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznając to zaniechanie za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Jeżeli zostanie udowodnione naruszenie nowych regulacji, na firmę może zostać nałożona kara w wysokości 10% obrotu uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym.
Jak przygotować się do zmiany?
Przy tak ograniczonym czasie na wprowadzenie zmian należy działać szybko i skutecznie.
Większość nowych przepisów dotyczy wprawdzie ogólnych zapisów, które znajdują się w regulaminach sklepów. W pierwszej kolejności warto wykonać audyt zasad korzystania z platformy, polityki prywatności czy procedury składania zamówień. Wczesna reakcja na nowe przepisy może okazać się znaczącą przewagą nad konkurencją.
Pozostają jeszcze do wprowadzenia zmiany, które wymagają ingerencji specjalistów w funkcje sklepu internetowego. Programiści Aurora Creation przygotowali w tym celu skondensowany moduł, który umożliwia szybkie dostosowanie platformy sprzedażowej do unijnych wymogów dyrektywy.
Moduł “Omnibus” dedykowany sklepom internetowym na Magento 2 wprowadza dwie funkcjonalności, które pomagają spełnić najnowsze przepisy:
- Karta produktu wyposażona w dwa pola określające ceny artykułu – pierwsze pokazuje aktualny koszt, a drugie wyświetla najniższą kwotę z ostatnich 30 dni.
- Druga funkcja zawarta w module umożliwia wystawienie opinii tylko dla klientów, którzy dokonali zakupu i zarejestrowali konto w sklepie internetowym. Informacja o zmianie procesu wystawiania recenzji jest dostępna w karcie produktu.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać już za chwilę. Dyrektywa Omnibus niewątpliwie wzmocni aktualne prawa konsumentów. Jednocześnie przyniesie wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców działających zarówno w internecie, jak i stacjonarnie. Zachęcamy więc, do szybkiego podjęcia działań, które pozwolą wprowadzić zmiany wynikające z nowych przepisów.