10 powodów, dla których Magento sprawdzi się w branży odzieżowej
Branża odzieżowa, z uwagi na swoją specyfikę, jest niezwykle wymagająca dla platform e-commerce’owych. Wraz z rozwojem brandu rynek stawia przed firmą coraz to nowsze wymagania odnośnie wrażeń zakupowych klientów i możliwości personalizacji produktów. Magento, jako narzędzie niezwykle rozbudowane, ale jednocześnie doskonale nadające się do dostosowywania, idealnie spełnia rolę oprogramowania, któremu warto powierzyć rozwój swojego sklepu.
Z Magento korzystają popularne polskie marki takie jak:
- Reserved,
- 4F,
- Martes,
- Cocodrillo,
- Willsoor,
- Denicler,
- Kubenz,
- Lancerto.
Przygotowaliśmy również pełną listę polskich sklepów zbudowanych na platformie Magento. Możesz znaleźć ją na naszej stronie.
Dlaczego uznane marki decydują się zatem na Magento? Poznaj 10 najważniejszych cech platformy, które decydują o tym, że sprawdza się w branży odzieżowej.
1. Elastyczna nawigacja
Magento, ze względu na łatwość rozbudowy i dostosowywania, umożliwia stworzenie rozwiązań nawigacyjnych ograniczonych jedynie wyobraźnią.
Przykładowe rozwiązania natywne (wbudowane w silnik Magento) lub modyfikacje, jakie można wprowadzić w elementach nawigacyjnych:
- Menu:
- podążanie za przewijaniem ekranu,
- zdjęcia zmieniające się w zależności od wybranej kategorii,
- dowolna ilość zagnieżdżeń podkategorii,
- dodatkowe banery promocyjne w dowolnych miejscach menu.
- Rozbudowane opcje filtrowania wielokrotnego wyboru po:
- rozmiarach,
- kolorach,
- markach,
- dowolnych innych atrybutach.
- Nieskończone opcje sortowania produktów w kategoriach po:
- cenie,
- dacie dodania produktu,
- wielkości sprzedaży produktu,
- ilości wyświetleń produktu,
- dowolnej innej wartości,
- dowolnemu połączeniu powyższych cech, z nadaną im odpowiednią wagą do zaawansowanego wyliczania pozycji produktu na listingu.
- Możliwości i personalizacje mini-koszyka:
- wyświetlanie rozbudowanego mini-koszyka na każdej stronie sklepu,
- umożliwienie szybkich modyfikacji zamówienia, dodania produktów do listy życzeń lub porównywarki produktów oraz przejście do koszyka lub bezpośrednio do procesu zakupowego
- “przypięcie” mini-koszyka do ekranu, aby podążał za przewijaniem strony.
- Inne modyfikacje ułatwiające nawigację:
- własne widgety z produktami i listingi, które można umieścić w dowolnym miejscu sklepu,
- paski promocyjne na stronie głównej lub innych witrynach sklepu,
- liczniki promocji przyciągające uwagę klientów i zachęcające do zakupu.
Wprowadzenie takich rozwiązań nie musi być wcale drogie. Na Magento Marketplace można znaleźć gotowe i sprawdzone moduły zawierające takie funkcjonalności, również naszego autorstwa.
2. Typy produktów
Cechą charakterystyczną branży fashion jest mnogość opcji konfiguracyjnych produktów. Różne rozmiary, kolory czy wzory, komplety czy pełne zestawy produktów – to wszystko stawia bardzo wysokie wymagania względem oprogramowania. Kluczowe jest to, aby w przystępny sposób zaprezentować użytkownikowi pełną gamę produktu i dać mu możliwość łatwego wyboru interesujących go opcji. Tu z pomocą przychodzi różnorodność typów produktów platformy Magento.
Produkty konfigurowalne (Configurable products)
Produkty konfigurowalne umożliwiają zgrupowanie pojedynczych, niemal identycznych produktów prostych w jeden zorganizowany artykuł. Przykładem może być model koszulki, z wieloma kolorami i rozmiarami do wyboru, ale bez zmian w pozostałych cechach czy opisie.
Pozostawienie tego modelu w postaci zwykłych pojedynczych produktów (w Magento nazywanych produktami prostymi) wiąże się z:
- “bałaganem” na listingach – czy chciałbyś zobaczyć ten sam model koszulki wypełniający 2 strony kategorii?
- brakiem informacji o innych opcjach produktu na karcie produktu.
W Magento wystarczy wszystkie te cechy dodać jako składniki produktu konfigurowalnego, wyłączyć ich widoczność pojedynczo i voilà, dostępny jest produkt agregujący wszystkie dostępne opcje i pokazujący je w sposób niezwykle przystępny i intuicyjny.
Zestawy produktów (Bundle products)
Niezwykle popularnym trendem jest wykorzystywanie lookbooków jako formy prezentacji produktów. Jednak ich potencjał nie zostałby w pełni wykorzystany, gdyby nie było możliwości zakupienia całego zaprezentowanego zestawu odzieży. Tutaj również niezwykle pomocne okazuje się Magento.
Kupno całego kompletu ubioru męskiego na wesele? Nic prostszego. Wybierasz muszkę lub krawat (oczywiście z możliwością dostosowania koloru lub wzoru), do tego rozmiar marynarki, kolor i rozmiar koszuli, rozmiar spodni, kolor i rozmiar butów. Wszystko to na jednej karcie produktu, czysto, prosto i przejrzyście. W parę sekund jesteś już w koszyku i finalizujesz zakup.
Posiadasz już dowolny z tych składników? Żaden problem, wybrany produkt możesz pominąć i zakupić mniejszy zestaw. Im więcej składników zakupisz, tym większy rabat otrzymasz.
Myślę, że każdy, kto pracuje przy Magento, bez wahania przyzna, że struktura produktów jest jedną z największych mocy tej platformy.
Więcej o typach produktów w Magento możesz przeczytać tutaj.
3. Atrybuty produktów i ich zestawy
- Ułatwiają filtrowanie produktów na listingach.
Pierwszą rzeczą, którą robi większość użytkowników przeglądających kategorie produktowe, jest dostosowanie filtrowania do swoich preferencji. Zwykle jest to zawężenie produktów do tych, które mają poszukiwany przez nas rozmiar, kolor, krój. Magento umożliwia włączenie filtrowania po dowolnych atrybutach przypisanych do produktu. Możesz więc wybrać tylko te atrybuty, które są faktycznie przydatne, a to znacznie ułatwia użytkownikowi poruszanie po sklepie.
- Wzbogacają opis produktu o niezbędne informacje.
Użytkownik, który na karcie produktu nie znajdzie wszystkich potrzebnych mu informacji, zachowa się w jeden z dwóch możliwych sposobów:
- Podejmie kontakt ze sklepem, w celu uzyskania większej ilości informacji,
- Poszuka innego sklepu, który dostarczy mu pełnych informacji.
Oba te zachowania z punktu widzenia biznesu są niekorzystne. Kontakt ze strony sklepu może nie być natychmiastowy, np. w przypadku dużej ilości zapytań mailowych. Po długim oczekiwaniu kupujący może stracić impuls zakupowy.
Jednocześnie każde przychodzące zapytanie do działu obsługi klienta to czas poświęcony na jego procesowanie, a więc koszt pracownika. Dlatego niezwykle ważne jest, aby każdy produkt posiadał wszystkie informacje potrzebne użytkownikowi do podjęcia decyzji zakupowej od razu.
W czasach, kiedy opis produktu w pierwszej kolejności jest optymalizowany pod SEO, to właśnie atrybuty produktów mają za zadanie dostarczać informacji o specyfikacji produktu, czyli z jakiego materiału jest wykonany, jakie są jego wymiary czy waga.
Magento w sposób niezwykle przystępny systematyzuje temat atrybutów produktowych oddając do dyspozycji osób zarządzających sklepem nie tylko niezwykle rozbudowane atrybuty, ale również ich zestawy.
Oczywistym jest, że koszula męska, będzie posiadała zupełnie inny zestaw cech, niż damskie skarpety. Magento pozwala stworzyć gotowe zestawy, dzięki czemu dodając nowy produkt masz pewność, że zawarte na karcie produktu informacje o nim będą przydatne i dostosowane do produktu.
4. Narzędzia do zwiększania wartości zamówienia
Magento pozwala na wyświetlanie produktów powiązanych, up-sellingowych oraz cross-sellingowych, w dowolnym miejscu sklepu. Po odrobinie czasu spędzonym na konfiguracji, jesteś w stanie pokazać na karcie produktu artykuły z tej samej kategorii produktowej i cenowej (produkty powiązane). Mechanizm ten pozwala także na prezentacje produktów nieco droższych (tzw. up-selling). W końcowym etapie zakupów tj. na stronie koszyka możesz wyświetlić produkty komplementarne, aby dodatkowo podnieść wartość zamówienia.
Co prawda automatyzacja produktów wyświetlanych jako cross-sellingowe, powiązane lub up-sellingowe natywnie występuje jedynie w płatnej wersji Magento 2 Commerce. Jednak na rynku jest sporo wysokiej klasy modułów, które umożliwiają odtworzenie tych funkcji również w wersji Open Source (darmowej). Dzięki zastosowaniu jednego z nich nie musisz ręcznie budować powiązań produktów, a jedynie stworzyć odpowiednie reguły, które automatycznie wybiorą produkty za Ciebie. W ten sposób jesteś w stanie szybko pokazać w karcie produktu, powiązane artykuły tego samego producenta.
5. Wydajność i skalowalność
Kolejne etapy rozwoju sklepu będą wiązały się z większą ilością produktów, większym ruchem na stronie oraz nowymi funkcjonalnościami. Nieodpowiednio dobrane rozwiązanie może zatem przeszkodzić w dalszych planach postępu. Jak na to jest przygotowana omawiana platforma?
Magento napędza jedne z największych sklepów na świecie (np. Nike, Castorama lub Reserved), które generują znaczną ilość zamówień. Sklepy z takiej branży muszą być gotowe na wzmożony ruch w najgorętszych okresach sezonu, kampanie marketingowe i nowe wydania kolekcji.
Magento świetnie radzi sobie w takich sytuacjach. Jego elastyczna architektura pozwala na praktycznie nieograniczone możliwości dostosowywania sklepu do własnych potrzeb. Dodatkowe narzędzia serwerowe takie jak FastlyCDN, Varnish, Redis znacznie zwiększają prędkość wczytywania stron sklepu, a aplikacje New Relic czy Blackfire pozwalają na monitorowanie jakości sklepu i szybkie reagowanie na wykryte problemy.
6. Funkcje segmentacji klientów
Funkcja segmentacji klientów oferuje sprzedawcom dwie podstawowe korzyści. Są to:
- Możliwość segmentacji grup klientów na podstawie ich zachowań zakupowych (np. klientki, które wielokrotnie zakupiły określony typ sukienki).
- Możliwość dostosowania promocji dla danego typu użytkownika (np. wyświetlanie ukierunkowanych zdjęć lub treści związanych z tym, co klient kupił).
Rozwiązanie to może przynieść wiele korzyści dużym markom modowym i lifestylowym, które chcą spersonalizować doświadczenia zakupowe – user experience dla swoich stałych klientów. Segmentacja klientów jest standardowo dostępna jedynie w płatnej wersji Magento, jednak tu również z pomocą przychodzą wysokiej jakości rozszerzenia dostępne na rynku, które pozwalają na odtworzenie tych funkcjonalności w wersji darmowej.
7. Integracje
Niezbędnymi elementami e-commerce są integracje z narzędziami, które pozwalają na efektywne prowadzenie biznesu. Natywne Magento posiada wiele funkcji, które po wstępnej konfiguracji są gotowe do wykorzystania w sklepie, np.:
- Google Analytics – narzędzie, które monitoruje ruch w witrynie,
- Paypal – internetowa usługa finansowa, która pozwala dokonywać szybkich płatności w sklepie internetowym,
- Klarna – usługa finansowa, która umożliwia odroczenie płatności internetowych lub rozłożenie ich na wygodne raty,
- FedEx – usługa transportowa realizowana przez kurierów w całej Polsce,
- DHL – usługa transportowa wraz z punktami odbioru paczek realizowana na terenie całego kraju.
Dodatkowo, prawie każdy większy dostawca usług posiada dedykowane wtyczki do Magento, które bezpłatnie udostępnia swoim klientom. Dzięki temu integracja platformy z firmami kurierskimi, systemami płatności, hurtowniami, marketplace, mechanizmami marketing automation czy narzędziami analitycznymi nie przysparza żadnych trudności.
8. Open source
Programiści Magento cenią sobie platformę za otwarty dostęp do kodu źródłowego. Daje to im mnóstwo możliwości do tworzenia niestandardowych rozwiązań dla sklepów o zróżnicowanych wymaganiach.
Magento jest platformą open-source’ową, więc można z niej korzystać bezpłatnie. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą również zdecydować się na tę efektywną platformę, ponieważ nie muszą płacić za licencję. Oczywiście istnieje wersja Commerce, jednak i ta darmowa zawiera wiele bogatych funkcji, dodatkowo wspomaganych przez gotowe moduły i bardzo rozbudowaną społeczność.
9. Dostosowanie do mobile i PWA
Ludzie chcą robić zakupy w najwygodniejszy dla nich sposób. Jeśli zobaczą w telewizji lub w mediach społecznościowych ubranie, które im się spodoba, zapewne zaczną go szukać na swoim telefonie.
Front Magento 2 jest zbudowane w technologii Full-RWD, dzięki czemu jest w pełni dostosowane do urządzeń mobilnych i pomaga sprzedawcom dostarczyć wyjątkowe doświadczenia zakupowe na wszystkich platformach.
Dodatkowo Magento bierze pod uwagę najnowsze trendy takie jak PWA, które umożliwia sprzedawcom łatwe tworzenie progresywnych aplikacji internetowych. Oferują one użytkownikom mobilnym doświadczenie takie jak na zwykłej aplikacji jednak z udoskonaleniami w zakresie SEO, konwersji i wydajności strony.
Więcej o PWA w Magento dowiesz się tutaj.
10. Zarządzanie wieloma sklepami z jednego panelu administracyjnego
W Magento można skonfigurować różne sklepy i wygodnie nimi zarządzać.
Jesteś w stanie kontrolować stany magazynowe, zamówienia, opłaty i dane klientów, wykorzystując jeden panel administracyjny. Każdy sklep może mieć odrębny szablon i układ. Osobne sklepy mogą także działać na dobranej subdomenie. Da się je także podzielić ze względu na wersje językowe.
Prostota kontrolowania sklepów z jednego panelu administracyjnego znacznie przyspiesza organizację pracy. Jest to jeden z powodów, dla których duże marki wybierają Magento.
Struktura hierarchii budowy sklepów (tzw. scope) na pierwszy rzut oka może się wydawać dość skomplikowana. Po bliższym poznaniu systemu Magento okazuje się jednak, że podział:
Global -> Witryna (Website) -> Sklep (Store) -> Widok Sklepu (Store View)
jest bardzo dobrze przemyślany i umożliwia efektywne zarządzanie takimi obszarami sklepu jak:
- produkty,
- kategorie,
- metody wysyłki,
- formy płatności,
- podatki,
- użytkownicy.
Przykłady sklepów odzieżowych zbudowanych na Magento
Cocodrillo – dziecięca marka odzieżowa to doskonały przykład wykorzystania możliwości, jakie dostarcza Magento. Sklep posiada szeroką ofertę, a w segmentacji produktów pomagają funkcje typowe dla tego oprogramowania.
Sklep oferuje: setki produktów prostych, których nie widać na pierwszy rzut oka – są zaimplementowane w rozbudowanych strukturach produktów konfigurowalnych. Użytkownicy przy zakupie t-shirta mogą dobrać rozmiar, wzór czy kolor. Platforma Magento umożliwia realizację takich zaawansowanych procesów sprzedażowych.
Kolejnym przykładem eCommerce zbudowanego na Magento jest sklep cornette.pl. Firma realizuje sprzedaż odzieży nocnej oraz bielizny. Cornette Jego wyróżnikiem jest podział platformy na B2C i B2B. Magento pozwala swobodnie rozdzielić sprzedaż dla klienta detalicznego i biznesowego tak, aby każdy mógł dokonać zakupów w szybki i prosty sposób.
Jakie funkcje różnią platformę B2B od B2C w tym przypadku?
- osobny adres URL skierowany do odbiorców B2B
- dostęp do zakupów hurtowych dopiero po zalogowaniu
- ceny produktów dla sektora B2B widoczne dopiero po zalogowaniu do panelu klienta
- personalizowane rabaty przydzielone do wybranych grup klientów.
Podsumowanie:
Magento jest platformą “skrojoną” idealnie pod wymagania współczesnej branży fashion. Większość jej wygórowanych wymagań pokrywają standardowe funkcje oprogramowania. Wszelkie dodatkowe narzędzia można wdrożyć na dwa sposoby:
1 – korzystając z ponad 3400 dostępnych rozszerzeń na oficjalnym sklepie Magento Marketplace,
2 – zwrócić się do doświadczonego Software House’u o stworzenie dedykowanego rozwiązania dopasowanego do specyfiki sklepu internetowego.
Dodając do tego fakt, że podstawowa licencja Magento (wersja Open Source) jest darmowa, można śmiało stwierdzić, że w chwili obecnej ten system jest jednym z najlepszych rozwiązań e-commerce dla branży fashion.