platformy open source 1

Co powinieneś wiedzieć o popularnych platformach Open–Source?

E-commerce, Magento Handbook, Shopware

Planujesz rozpocząć sprzedaż online? Prowadzisz już eCommerce, ale zastanawiasz się nad zmianą dotychczasowej platformy? Poznaj dostępne rozwiązania z zakresu Open – Source i dopasuj je do swoich wymagań zanim podejmiesz decyzję.

Z tego artykułu dowiesz się o głównych cechach popularnych platform Open-Source oraz poznasz wady i zalety prowadzenia sklepu z otwartym dostępem do kodu źródłowego. 

Współczesny eCommerce

Świat eCommerce na przestrzeni ostatnich dwóch lat urósł w siłę. Przyczyniły się do tego zdarzenia losowe, m.in. pandemia, która w szybkim czasie przeniosła znaczną część sprzedaży do Internetu. Portal strategyand.com w swoim raporcie prognozuje, że roczna sprzedaż elektroniczna w Polsce z poziomu 92 mld zł w 2021 roku wzrośnie do 187 mld zł w 2027 roku. Niezły wynik, prawda?

statystyka rozwoj ecommerce
źródło: strategyand.pwc.com

Jednak, aby eCommerce przynosił należyte zyski, powinien zostać dokładnie zaplanowany. Nieumiejętne wdrożenie lub niedostosowana platforma do specyfiki branży mogą skutkować fiaskiem. Jak zatem przygotować się do tego przedsięwzięcia? 

Artykuł pt.”Platformy eCommerce. Jaką wybrać, żeby nie stracić?” z pewnością pokazał wady i zalety najpopularniejszych platform sprzedażowych. Jeżeli rozważasz wybór systemu Open-Source powinieneś poznać możliwości niektórych z nich.

Co powinieneś wiedzieć o Open-Source?

Platformy Open-Source charakteryzują się otwartym dostępem do kodu źródłowego. W praktyce oznacza to, że możesz wprowadzić dowolne zmiany w architekturze sklepu tak, aby spełniał on Twoje oczekiwania. Co za tym idzie – platformy Open-Source otwierają przed Tobą dwie możliwości rozwoju.

Pierwsza z nich pozwala na wykorzystanie gotowych modułów dostępnych w marketplace. Druga zaś wprowadza pełną dowolność. Przy pomocy specjalistów możesz stworzyć własną, spersonalizowaną funkcjonalność. Jednocześnie elastyczność systemu pozwala na wprowadzanie zmian i dodanie nowych wtyczek w dowolnym momencie korzystania.

Jakie możliwości dostarcza platforma Open-Source?

Szeroka społeczność wspierająca – każda platforma sprzedażowa posiada aktywnych specjalistów, którzy tworzą nowe funkcjonalności i oferują wsparcie. Grupy tematyczne, freelancerzy czy agencje wdrożeniowe są otwarte do pomocy w przypadku każdego problemu technologicznego.

Gotowe szablony graficzne – szeroka gama dostępnych szablonów znacznie skraca czas potrzebny na wdrożenie. Przy wyborze templatki niezwykle istotne jest sprawdzenie jej jakości. Korzystanie z niezweryfikowanych źródeł może przynieść wiele problemów technicznych.

Pełna personalizacja – otwarty dostęp do kodu sprawia, że jesteś w stanie dostosować sklep tak, jak tylko tego potrzebujesz. Możesz go rozbudować o dowolną ilość wtyczek, a także zintegrować z wieloma zewnętrznymi dostawcami.

Niezależność od dostawcy usług – nie jesteś uzależniony od współpracy z jedną agencją. W każdym momencie możliwe jest przeniesienie i dalszy rozwój platformy sprzedażowej z innym software housem.

Efektywna optymalizacja pod kątem SEO – platformy Open-Source posiadają wiele funkcji w panelu administracyjnym, które pozwalają na sprawną optymalizację sklepu. Dodatkowym wyróżnikiem tego typu systemów jest możliwość wprowadzenia zmian bezpośrednio w kodzie źródłowym.

W obszarze kodu możliwe jest wprowadzenie zmian w zakresie:

  • hierarchii nagłówków H1
  • struktury instrukcji dla robota Google w META ROBOTS
  • danych strukturalnych
  • elementów odpowiadających za prędkość ładowania witryny.

Wiesz już, czym charakteryzuje się Open-Source, dowiedz się co wyróżnia najpopularniejsze platformy tego typu.

Popularne platformy Open-Source

Magento

Magento zostało stworzone w 2008 roku w USA. Występuje w dwóch wariantach: bezpłatnej – Open Source, a także licencyjnej Commerce. Za rozwój oprogramowania i wsparcie techniczne odpowiada Adobe.

Magento uznawane jest za wysoko zaawansowaną technologię, a jej możliwości wykorzystywane są przez liderów eCommerce. Popularne sklepy na tej platformie to m.in.: Castorama, 4F, Super-Pharm, eobuwie, Smyk i wiele innych. Aktualnie w Polsce jest ponad 2000 działających witryn na Magento.

Główne cechy platformy:

  • Nieograniczone możliwości rozwoju
  • Wysoka skalowalność i wydajność
  • Stosunkowo skomplikowany panel administracyjny
  • Możliwość obsługi setek tysięcy produktów
  • Rozbudowane funkcje zarządzania sprzedażą B2B
  • Wysokie wymagania serwerowe
  • Społeczność wspierająca, którą tworzy ponad 100 000 programistów
  • Stosunkowo wysokie koszty wdrożenia – średnio rozpoczynają się od 30 000 zł i nie ma górnej granicy.

Shopware

Shopware został stworzony w 2000 roku. W swojej ofercie posiada trzy wersje oprogramowania – Community, Professional, Enterprise Edition. Platforma została zaprojektowana, aby spełnić wszystkie wymagania średnich i dużych przedsiębiorstw.

Wysoka elastyczność oprogramowania została już doceniona przez blisko 100 tys. użytkowników na świecie. Szerokie możliwości Shopware wykorzystują między innymi: Douglas, Moje Bambino, Beeline, Brita, Sony, Yope.

Główne cechy platformy:

  • Przystępny w obsłudze panel administracyjny
  • Stosunkowo spore możliwości samodzielnego wprowadzania zmian co ogranicza koszty utrzymania sklepu przez agencje zewnętrzne
  • Możliwość realizacji zarówno sprzedaży B2C, jak i B2B
  • Wbudowane funkcje, które umożliwiają realizację strategii Omnichannel
  • Wysoka skalowalność i wydajność
  • Społeczność wspierająca, którą tworzy ponad 40 000 programistów, jednak znaczna ich część jest tylko niemieckojęzyczna
  • Wsparcie techniczne ze strony producenta występuje w płatnych wersjach oprogramowania – Professional oraz Enterprise Edition
  • Koszt wdrożenia rozpoczyna się od 15 000 zł i nie ma górnej granicy.

WooCommerce

WooCommerce to rozbudowana wtyczka, która umożliwia stworzenie sklepu internetowego w oparciu o platformę CMS WordPress. Aktualnie w Polsce jest aktywnych ponad 20 000 witryn sklepowych. Korzystają z tego rozwiązania takie marki jak: Maslove, Sido, Finuu.

Główne cechy platformy:

  • Prosty w obsłudze panel administracyjny współdzielony z WordPress
  • Niskie wymagania serwerowe
  • Duża ilość dostępnych specjalistów, którzy pracują z platformą CMS WordPress
  • Krótki czas wdrożenia
  • Koszt wdrożenia rozpoczyna się od 2 000zł
  • Zwiększony ruch w sklepie może powodować obniżenie wydajności platformy.

PrestaShop

PrestaShop zostało stworzone w 2007 roku we Francji. Ilość wdrożeń w 2022 roku plasuje się na poziomie ponad 19 000 witryn w Polsce. Możliwości platformy skierowane są do średnich przedsiębiorstw z potencjałem rozwoju. Jednak nawet powszechnie rozpoznawalne marki takie jak: Carry czy Mosquito korzystają z tego rozwiązania.

Główne cechy platformy:

  • Duża ilość dostępnych rozszerzeń i prosta obsługa pozwalają na samodzielne stworzenie platformy
  • Wbudowane funkcje pozwalają na stosowanie e-mail marketingu
  • Rozbudowa e-sklepu o znaczną ilość produktów lub funkcjonalności może spowodować utratę wydajności
  • Średni koszt wdrożenia między 15 000, a 35 000 zł
  • Dostępne płatne wsparcie techniczne od producenta.

Open Cart

Open Cart w 2020 roku otrzymał 5 miejsce w rankingu najpopularniejszych platform dla sklepów internetowych. System posiada spore możliwości rozwoju już na samym początku prowadzenia eCommerce. Oprogramowanie charakteryzuje duża ilość dostępnych rozszerzeń, jednak nie są one skategoryzowane pod kątem wersji systemu.

Główne cechy platformy:

  • Prosty w obsłudze panel administracyjny, umożliwiający tworzenie platformy nawet osobom o znikomej wiedzy programistycznej
  • Niskie wymagania serwerowe
  • Dostępność płatnych pakietów wsparcia technicznego od producenta
  • Duża ilość wprowadzonych produktów lub dodatkowych funkcjonalności może spowodować znaczne straty na wydajności platformy
  • Średni koszt wdrożenia rozpoczyna się od 3 000 zł.

Drupal Commerce

Drupal Commerce to jedno z rozszerzeń, które od 2011 roku oferuje system CMS Drupal. Rozbudowana wtyczka umożliwia stworzenie w pełni funkcjonalnego sklepu internetowego. System dostosowany jest do potrzeb użytkowników, a przyjazność wyszukiwarkom sprawia, że pozycjonowanie platformy sprzedażowej jest proste. Nic więc dziwnego, że korzystają z niego nawet takie marki jak Hermes czy JYSK. Ich rozpoznawalność zobowiązuje do niezawodności, a to zapewnia im wykorzystanie systemu Drupal.

Główne cechy platformy:

  • Stosunkowo skomplikowany panel administracyjny dla osób bez doświadczenia w środowisku systemów CMS
  • Obecność technologii API, która zapewnia prostszy dostęp do wielu integracji zewnętrznych
  • Wbudowana funkcja umożliwiająca realizację zakupów bez konieczności rejestracji
  • Wbudowana funkcja tworzenia bonów podarunkowych
  • Niskie wymagania serwerowe
  • Średni czas wdrożenia trwa około 3 miesiące
  • Względnie wysoki koszt wdrożenia
  • Wdrożona duża ilość funkcjonalności w platformie może powodować znaczne obciążenie serwera
  • Każda nowa aktualizacja systemu powoduje wygaszenie wsparcia technicznego dla starszych wersji.

Sylius

Sylius to polska platforma Open – Source powstała w 2017 roku, jednak w rodzimym kraju nie jest ona jeszcze zbyt popularna. System wykorzystywany jest głównie we Francji i krajach niemieckojęzycznych. Rozwiązanie występuje w dwóch wariantach: bezpłatnym oraz licencyjnym – płatnym. Doskonale sprawdzi się w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw.

Główne cechy platformy:

  • Szerokie możliwości personalizacji
  • Szereg wbudowanych funkcji umożliwiających pozycjonowanie witryny
  • Wysoka skalowalność sklepu
  • Obecność technologii API
  • Możliwość tworzenia platformy PWA
  • Młody staż oprogramowania sprawia, że społeczność wspierająca dopiero się rozwija
  • Stosunkowo mała ilość dostępnych rozszerzeń
  • Wysoka wydajność platformy.

Zalety i wady platform typu Open-Source

Jakie zalety posiadają platformy typu Open-Source?

Koszty obsługi – nie jesteś zobowiązany do wnoszenia comiesięcznych opłat licencyjnych, Twoim jedynym wydatkiem jest wdrożenie i rozwój platformy.

Rozszerzenia – duża ilość płatnych i bezpłatnych modułów sprawia, że z łatwością wprowadzisz przydatne funkcjonalności i rozwiniesz swój sklep.

Personalizacja – masz dowolność w dostosowaniu sklepu online do własnych wymagań.

Projekt graficzny sklepu – możesz skorzystać z dużej ilości gotowych szablonów lub zdecydować się na wdrożenie dedykowanego widoku.

Społeczność programistów – pomaga w każdym problemie technologicznym. Twórcy systemów udostępniają oficjalne komunikatory, które pozwalają na wymianę doświadczeń oraz zgłaszanie problemów między użytkownikami, a developerami.

Cykliczny rozwój – Platformy stale są udoskonalane co w efekcie daje aktualizację systemu. Cykliczne uaktualnienia sklepu gwarantują jego bezpieczeństwo oraz zgodność z najnowszymi wymogami technologicznymi.

Agencje wdrożeniowe – jeżeli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy programistycznej z zakresu wybranego przez Ciebie systemu – będziesz potrzebował pomocy specjalistów. We współpracy z Software Housem otrzymasz niezbędną pomoc w aktualizacji, rozwoju i utrzymaniu bezpieczeństwa platformy.

Przydatne funkcjonalności – korzystając z Open-Source możesz prowadzić wiele platform sprzedażowych z jednego panelu administracyjnego, stosując tam inne waluty, magazyny czy produkty.

Swobodny rozwój – otwarty dostęp do kodu źródłowego pozwala na pełną kontrolę nad procesem budowy sklepu co jest zdecydowaną przewagą Open-Source nad systemami SaaS.

Każde, nawet najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie posiada także swoje mankamenty.

Jakie wady posiadają platformy typu Open – Source?

Koszty wdrożenia – w pełni funkcjonalny sklep na Open-Source wiąże się z zatrudnieniem specjalistów, którzy go wdrożą. Opłaty jakie poniesiesz z tym związane są uzależnione od typu platformy, zastosowanego szablonu graficznego, a także wykorzystanych funkcjonalności. Koszt wdrożenia prostego sklepu to od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, jednak jeżeli potrzebujesz spersonalizowanych funkcji i dedykowanego widoku możesz zapłacić nawet kilkaset tysięcy złotych.

Wsparcie techniczne – dedykowana pomoc bezpośrednio od producenta nie występuje w darmowych wariantach systemów. Jeżeli chcesz zapewnić stałe bezpieczeństwo swojej platformy sprzedażowej, powinieneś zatrudnić podwykonawców, co dodatkowo generuje koszty.

Aktualizacja systemu – niestety platformy nie posiadają automatycznego procesu wdrożenia aktualizacji, dlatego każdorazowo wymaga to obecności specjalisty w tym zakresie.

Odpowiednie środowisko serwerowe – hosting platformy Open-Source powinien być precyzyjnie dopasowany do wymagań technicznych systemu, co wiąże się z koniecznością zakupu dedykowanej opcji.

Dynamicznie zmieniający się świat eCommerce wymaga od właścicieli sklepów online ciągłego podążania za nowościami technologicznymi. Wszystko po to, aby móc sprostać coraz wyższym oczekiwaniom klientów oraz zachować konkurencyjność na rynku. Aktywny rozwój firmy prowadzi także do zwiększenia wymagań względem platformy eCommerce. Skonsultuj dotychczasową wiedzę i upewnij się, że wybrane rozwiązanie pozwoli Ci realizować założone cele.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.